Ny kund

Hyra interim –⁠ frågor & svar

Här har vi svarat på de vanligaste frågorna som vi brukar få från våra kunder när de ska hyra en interimskonsult. Har du fler frågor? Ring oss på 010-10 10 150.
  • Vilka roller tillsätter ni?

    Det är en stor bredd på rekryteringsuppdragen och vi brukar lyckas tillsätta även de mest osannolika uppdragen, men vanligast är de roller som du hittar under ”Kompetenser” i menyn ovan; EkonomiHRProduktion & Supply ChainSälj & MarknadIT & Teknik och Företagsledning.

  • Vilka branscher jobbar ni med?

    Efter nästan 10 år med fullt fokus på interim management är det få branscher vi inte har jobbat med. Till skillnad mot rekryteringsföretag som nischat sig på enskilda branscher har vi nischat oss på interim. Här kan du se exempel på interimsuppdrag i olika branscher.

  • Har ni interimschefer inom offentlig sektor?

    Ja, en fjärdedel av våra uppdrag är inom offentlig sektor. Här kan du läsa mer om våra uppdrag i offentlig sektor.

  • Var i Sverige har ni kandidater?

    Kandidaterna i vårt nätverk finns i hela Sverige med en majoritet i Stockholmsområdet, Skåne och Västra Götaland. Det är också vanligt att vi har konsulter som veckopendlar under uppdragen.

  • Hur hanterar ni konfidentiella rekryteringsuppdrag?

    Vi annonserar aldrig våra uppdrag utan arbetar uteslutande med search som verktyg. Om önskemål finns, kan vi skriva ett sekretessavtal redan vid uppdragsförfrågan. Vi kan även skriva sekretessavtal med kandidater som går så långt i rekryteringsprocessen att det blir nödvändigt att delge dem konfidentiell information.

  • Hur snabbt kan ni presentera kandidater?

    Vi brukar kunna återkomma redan inom 24 timmar med en första återkoppling kring potentiella kandidater. Sammantaget brukar det ta 2-3 dagar för oss att presentera kandidater som vi har intervjuat utifrån kravprofilen för det aktuella uppdraget.

  • Hur många kandidater brukar ni presentera?

    Vi har aldrig som mål att presentera så många kandidater som möjligt utan brukar bara presentera de två till tre absolut bästa kandidaterna för uppdraget.

  • Arbetar ni med kompetensbaserad rekrytering?

    Ja, våra rekryterare är både utbildade i kompetensbaserad rekrytering och använder sig av digitala verktyg som stödjer det i rekryteringsprocessen.

  • Vad ska man tänka på när man ska hyra en interimschef?
  • Kan man hyra interim på deltid?

    Eftersom det normalt rör sig om linjebefattningar så krävs det oftast en heltidslösning. Oavsett brukar vi kunna hitta konsulter som är intresserade av deltidsuppdrag, även om urvalet av kandidater blir mindre.

  • Vad kostar det att hyra en interimskonsult?

    Vi har inga uppstartskostnader eller fasta arvodesnivåer, utan timpriset (eller dagspriset) bestäms utifrån varje enskilt interimsuppdrag i dialog med kunden och konsulten.

  • Kan vi få en offert?

    Vi tar inte ut något rekryteringsarvode, men vi kan lämna en offert med uppskattat marknadspris för den aktuella interimsrollen innan vi påbörjar rekryteringsuppdraget. Annars får ni alltid timpriset (eller dagspriset) för varje kandidat som vi presenterar.

  • Är det dyrare att gå genom er än att skriva avtal direkt med en konsult?

    Nej. Framför allt kan vi som interimsbyrå, med ett stort kandidatnätverk, konkurrensutsätta varje uppdragsförfrågan. Detta innebär att vi gör ett urval av kvalificerade kandidater som är intresserade av uppdraget under de förutsättningar som kunden gett.

  • Kan man anställa en inhyrd konsult och vad kostar det?

    Vissa konsulter är endast intresserade av att jobba på uppdragsbasis medan andra kan tänkta sig att uppdraget övergår i en tillsvidareanställning. Rekryteringsarvodet bestäms utifrån hur länge konsulten har varit inhyrd och lönenivån personen får som tillsvidareanställd.

  • Gör ni permanenta rekryteringar?

    Nej, vi är specialiserade på interimstillsättningar. I slutändan leder ändå så mycket som 20% av våra uppdrag till en tillsvidareanställning, även om det inte är planen från början.

  • Vad händer om det inte funkar med en inhyrd konsult?

    Det händer ytterst sällan att det inte fungerar väl. I det fallet det skulle ske, har vi en väletablerad process för att hantera situationen för att garantera ändamålsenlig leverans och eventuellt byta ut konsulten.