Ny kandidat

Interimsuppdrag –⁠ frågor & svar

Här har vi sammanställt och svarat på de vanligaste frågorna nya kandidater brukar ha kring våra interimsuppdrag.
  • Var i Sverige är ni verksamma?

    Vi har kunder och kandidater över hela Sverige, men vår största marknad är Stockholmsområdet följt av Skåne och Västra Götaland.

  • Var kan jag se era aktuella rekryteringsuppdrag?

    Vi annonserar aldrig våra uppdrag utan arbetar uteslutande med search som verktyg. För oss blir det mest effektivt eftersom ledtiderna är mycket korta. Se här för exempel på tillsatta interimsuppdrag.

  • Hur många uppdrag har ni?

    Vi jobbar med hundratals rekryteringsuppdrag per år. Vi är en av Sveriges ledande interimsbyråer och omsatte 62 miljoner kr år 2019.

  • Vilka roller är mest efterfrågade?

    Det är en stor bredd på rekryteringsuppdragen och vi brukar lyckas tillsätta även de mest osannolika uppdragen, men vanligast är roller inom ekonomi, HR och produktion & supply chain.

  • Vilka branscher jobbar ni med?

    Efter nästan 10 år med fullt fokus på interim management är det få branscher vi inte har jobbat med. Till skillnad mot rekryteringsföretag som nischat sig på enskilda branscher har vi nischat oss på interim. Här kan du se exempel på tillsatta interimsuppdrag i olika branscher.

  • Har ni uppdrag i offentlig sektor?

    Ja, ungefär en fjärdedel av våra uppdrag är inom offenliga sektor, både genom ramavtal och direktupphandlingar.

  • Jag är en erfaren managementkonsult – är min profil intressant?

    De flesta av våra uppdrag är linjeroller och därför har våra uppdragsgivare nästan alltid krav på att man ska ha erfarenhet av liknande linjeroller.

  • Kan jag träffa er för ett förutsättningslöst möte?

    Vi vet att detta är vanligt hos traditionella rekryteringsföretag, men vår erfarenhet är att det är mest effektivt för båda parter att träffas när det finns ett konkret uppdrag att diskutera. Anledningen är att de flesta uppdragsgivare är mycket specifika i sina förfrågningar och då blir det mer givande att prata utifrån den specifika kravprofilen.

  • Kan jag få uppdrag om jag har en anställning med uppsägningstid?

    Nej, de flesta av våra interimsuppdrag tillsätts på 1-3 veckor och tiden från kundens beslut till uppdragsstart blir därför mycket kort.

  • Hur vet jag att ni hittar mitt CV bland alla andra i er kandidatdatabas?

    Du kan vara trygg med att vi är specialister på search. Vi har en manuell process för att validera alla nya kandidater och för att hantera uppdaterade CVs. Framför allt har vi seniora rekryterare som använder vår unika digitala plattform för interim management när de söker och matchar kandidater till uppdragen.

  • Hur långa är interimsuppdragen?

    Det vanligaste är att kunden vill skriva avtal på 4-6 månader, men inklusive förlängningar är uppdragen i genomsnitt 8 månader långa.

  • Behöver jag ha ett eget bolag eller kan jag vara anställd hos er?

    Man behöver inte ha ett bolag för att ta ett interimsuppdrag. Vi har även konsulter som har tidsbegränsade anställningar hos oss. Oftast kan konsulten själv bestämma hur de vill göra, men ibland kan det vara uppdragsgivare som har krav på att konsulten ska ha en anställning hos Brightmill.

  • Vad har ni för ersättningsnivåer?

    Vi har inga fasta arvodesnivåer, utan ersättningen bestäms utifrån varje enskilt uppdrag i dialog med kunden och konsulten.

  • Gör ni permanenta rekryteringar?

    Nej, vi är specialiserade på interimstillsättningar. I slutändan leder ändå så mycket som 20% av våra uppdrag till en tillsvidareanställning, även om det inte är planen från början.