Interim kvalitetschef

Vi har närmre 10 års erfarenhet av att rekrytera interimschefer till olika tillverknings- och processindustrier.
Interim kvalitetschef

Söker du en interim kvalitetschef?

En interim kvalitetschef är central för verksamhetens utveckling och framgång. Vi har ett brett urval av interimschefer med gedigen erfarenhet att utveckla och leda kvalitetsarbetet i olika branscher. Därför känner vi oss trygga med att vi kan hjälpa er att hitta rätt kompetensprofil för era specifika behov.

En interim kvalitetschef kan snabbt sättas in för att stötta verksamheten och säkerställa att den kan leva upp till interna och externa krav. Detta kan innebära traditionellt kvalitetsarbete som att utveckla kvalitetssystem och att leda kvalitetsrevisioner. Som ledare förväntas man vara tydlig och coachande med en förmåga att engagera och motivera medarbetarna. Tack vare interimskonsultens erfarenhet skapas också goda förutsättningar för ett systematiskt förbättringsarbete.

Hur ser marknaden ut för interima kvalitetschefer?

Infografik interim kvalitetschef
Hur ser marknaden ut för interima kvalitetschefer?
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.

Konsultintervju

Patrik – Interim kvalitetschef

“Synliggör bristerna och kvantifiera dem”

Patrik – Interim kvalitetschef

Han har jobbat inom den tillverkande industrin i över 20 år och har titlar som teknisk chef, VD, kvalitetschef och fabrikschef i ryggsäcken. När han av en tillfällighet hoppade på rollen som interim för 1,5 år sen fick han fokusera på ett antal företag inom en och samma koncern, och det är ingen tvekan om att kvalitet genomsyrar allt i Patriks arbete.

Han beskriver sig själv som indirekt försiktig, och kanske är det i rollen som extern revisor han lärt sig vikten av att analysera risker. För Patrik finns det två regler han aldrig ruckar på när det kommer till att effektivt hantera förbättringsmöjligheter:

– Det första är att synliggöra bristerna. När du gjort det, se till att kvantifiera dem.

Patrik menar att det är viktigt att sätta “pengar” på bristerna, så att medarbetare och ledning kan förhålla sig till dem. Om du har brister som ingen kan relatera till, då är det ingen som vill lägga energi på det. Det är ett gemensamt åtagande för hela organisationen, förklarar han.

Som en del i arbetet med att göra slutkunden nöjd understryker Patrik vikten av kontinuerlig uppföljning:

– Det går inte att göra uppföljningar på halvårs- eller årsbasis. Det behöver ske hela tiden. Man måste ha en närhet till felen som uppstår, för att kunna hantera det som eventuellt brister. Dessutom är det viktigt att uppföljningen efterfrågas av övriga i organisationen, man gör det svårt för sig själv annars, fortsätter Patrik.

Varför är det viktigt att inspirera och påverka verksamhetens alla medarbetare, gällande kvalitetsarbetet?

– Alla ska vara med och bidra för att organisationen ska få nöjda kunder. Som medarbetare behöver man förstå hur man bidrar till kundnöjdhet, oavsett om du arbetar med montering eller ekonomi. Alla måste förstå sitt bidrag! Mycket av det handlar om gott ledarskap! Liksom att se till att premiera medarbetare då de gör goda insatser. Det är minst lika viktigt.

När det kommer till kundfokus, hur kan man som interim kvalitetschef säkerställa en tydlig gemensam målbild?

– Man måste vara överens om den gemensamma bilden, och lägga den tid som krävs för detta i början av uppdraget. Det är dock inte alltid glasklart, snarare finns det många uppdragsgivare som sitter långt uppe i kedjan, och som har sin bild av läget, men längre ner kanske detta inte kommunicerats på samma sätt. Återigen handlar det om att synliggöra problemen.

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.