Konsultintervju

“Det är bolaget som ska vara framgångsrikt och inte bara enskilda personer”

Ola – interim försäljningschef
Ola – interim försäljningschef

I en prestationsdriven säljavdelning kan det vara värt att påminna säljarna om att det är laget före jag:et som gäller. Om man vill ha ett framgångsrikt företag måste eventuellt gnissel mellan organisationsavdelningarna redas ut. Brightmill har pratat med Ola, interim försäljningschef.

Ola brinner för att göra affärer med hög kundnöjdhet, skapa och utveckla framgångsrika team samt motivera, inspirera och hjälpa sin omgivning. Hans största drivkrafter är är kunskap och att ständigt utvärdera det han gör – man kan alltid göra saker lite bättre. Ibland kan “lite bättre” vara att höja blicken och utvärdera om man bör ta in extern hjälp:

– Jag tror generellt att företag mår bra av att ta in kompetens utifrån. Ibland behövs det ett par nya, fräscha ögon på verksamheten. Inte minst vid tillfälliga högtryck, vid omställningsarbete samt vid tillfällig frånvaro eller föräldraledighet. Men även som en ren stöttning till befintlig försäljningschef när behovet finns.

Hur kan en interim försäljningschef hjälpa samarbetet mellan säljarna och marknadsavdelningen?

– I och med digitaliseringen har gränsdragningen mellan marknad och sälj blivit alltmer diffus. Det ställer krav på gemensamma insatser för att nyttja resurserna på bästa sätt. I mina ögon är alla säljare, eftersom lönsamhet och framgång ligger i båda parternas intresse. Men det är vanligt att säljarna inte förstår kraften i en bra marknadsplan, samtidigt som marknadsaktörerna inte har insikt i affären. Därför krävs tydliga gemensamma mål, en förståelse för varandras arbete och kompetens samt att man engagerar varandra.

Vilka utmaningar har dagens säljavdelningar och hur kan du som interim säljchef avhjälpa dessa?

– Här ligger det på alla ledare, oavsett om man är interim eller inte, att skapa rutiner som förebygger en eventuell känsla av orättvisa. Det kan exempelvis vara att bjuda in till och skapa gemensamma aktiviteter. Jag tror på engagemang över avdelningsgränser för att nå ökad förståelse inom organisationer.

Ytterligare ett sätt att komma runt detta är att väga in mjuka värden i säljarnas prestation, och inte bara det som är mätbart i form av försäljningssiffror.

– Min upplevelse är att det går att ställa fler krav än man initialt kanske vågar. Inget företag vill såklart bli av med sin yttersta stjärnsäljare, men man måste se till att det är bolaget som är framgångsrikt och inte bara enskilda personer. Laget före jag:et, helt enkelt.

Läs mer

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.