Historiskt har IT ofta behandlats som en avdelning för stödprocesser inom företag och organisationer. Dennie har jobbat med IT i över 20 år och som interim IT-chef är han noggrann i att understryka hur han approcherar sina uppdrag gentemot ledningsgrupper: “Jag jobbar alltid för att lyfta IT på ledningsnivå, få människor att se IT som en möjliggörare”, förklarar han.
Som interim jobbar man på kort sikt. Ofta med ett tydligt uppdrag. Det kan handla om att omorganisera, förbättra processer eller leda större förändringsarbeten. Dennie jobbar som interim IT-chef, och enligt honom kan uppdrag ibland vara så korta som 2-3 månader, något som ställer höga krav på att man snabbt kan sätta sig in i verksamheten och skapa sig ett helikopterperspektiv.
Hur gör du för att hitta rätt i din roll som interim IT-chef, när du är på ett nytt uppdrag?
– Jag brukar etablera mig själv i organisationen snabbt. Jag är väldigt öppen med att jag är interimschef och nyttjar det för att kunna åstadkomma förändring. Jag har inga problem med att ta rollen som “Svarte Petter”, det är okej att skylla på mig om något missnöje uppstår.
Enligt Dennie är kortsiktigheten något han upplever som positivt bland medarbetarna av flera anledningar:
– Medarbetare känner sig inte hotade på samma sätt när man är där en kortare period. Snarare blir tydligheten en faktor som gör att man får förtroende snabbt. Jag är där för att skapa förändring och det ses ofta som positivt, eftersom det är tydligt att något inom organisationen inte funkar, det är ju oftast därför man är där.
Upplever du att du får ett tillräckligt mandat för beslutsfattande, som interim IT-chef?
– Jag upplever att man får stor frihet att göra saker, eftersom du kommer in som “expert”. Jag brukar jämföra interimsrollen med att vara stafettläkare: “Jag behöver bara träffa patienterna och hinner hjälpa dem medan någon annan tar hand om administrationen”. Jag brukar se till att jag får mycket mandat från början. Jag blir anlitad av en anledning, och då måste jag få tillräckligt fria tyglar för att kunna genomföra uppdraget.
Framtid är snart nutid inom IT, givet den extremt snabba utvecklingen. Vad kan man göra för att inte hamna efter?
– Man får inte vara för kräsen. Den bästa interimschefen är den som varit i många olika branscher. Dessutom tycker jag att man på ledningsnivå ofta blir lite hemmablind och ägnar för mycket fokus åt vad man gjort tidigare. Jag brukar försöka titta mer åt vad konkurrenterna gör. Fördelen med att vara interim är ju just att man kan komma in i organisationen med ett par ögon utifrån.