Konsultintervju

”Det krävs en framåtsyftande uppföljning”

Christian – Interim Business Controller
Christian – Interim Business Controller

Med framåtsyftande uppföljning och tydliga processer blir det lättare att hitta och råda bot på rotorsaken till problem, istället för att bara lindra symptomen. Om det och inkluderande ledarskap berättar Christian, interim business controller, för Brightmill.

Christian har jobbat som interimskonsult i tio år. Han säger själv att han halkade in på det av en slump, men att det numera är hans livsstil.

– Jag trivs mycket bättre som konsult än som fastanställd. När man är anställd blir man en expert på ett mikrokosmos; ens identitet blir starkt förknippad med industrin man verkar inom. Som interim, däremot, får jag lära mig om många olika saker! Det kan vara ansträngande att komma in i en ny verksamhet, ofta även en helt ny bransch, i början. Men belöningen är desto större.

Controllerfunktionen är idag mer strategiskt disponerad än tidigare. Hur kan man som interim business controller göra för att snabbt visa sin strategiska kompetens?

– Man måste börja med att leva i framtiden, vilket enligt min erfarenhet ofta är lättare sagt än gjort. Det krävs en framåtsyftande uppföljning. Hos en av mina uppdragsgivare gjordes detta på ett konkret och effektivt sätt. Där låg fokus helt och hållet på framtiden – vad vill vi åstadkomma det här året och hur har det gått hittills? Det tvingade oss att vara proaktiva i vårt arbete, diskutera problem innan de skedde och det hjälpte oss med vår prioritering. Vi kunde jobba med rotorsaken istället för symptomen.

Här menar Christian att vikten av processer också kommer in:

– Allt handlar om arbetsflöden, processer och vem som har vilken funktion. Då lyfter man naturligt blicken. Samma sak gäller i ledningsgruppen, där fokuset ska vara det strategiska arbetet, och inte att prata om operativa problem som hände förra veckan.

Hur lyckas man bäst med sitt ledarskap som interimschef?

– En liten sak som gör stor skillnad är att alltid säga vi istället för jag. Det är ett effektivt sätt att jobba med inkludering. Då pratar man helt plötsligt om framtiden i termer av var är vi på väg, istället för “jag tycker att vi ska hit”. Sedan är det viktigt att respektera andras arbete och kompetenser. Jag kan exempelvis aldrig komma med åsikter om säljmetoder, eftersom jag inte är säljare. Däremot ligger min kompetens inom ekonomin, och då kan jag hänvisa till siffrorna om vi behöver få upp försäljningen på något sätt. Om problem bemöts på det sättet får man nästan alltid ömsesidig respekt och gehör för sina idéer.

Läs mer

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.