Konsultintervju

“Digitaliseringen är ingen ny revolution”

Per – Interim CIO
Per – Interim CIO

Att leva mitt i digitaliseringsboomen är något de allra flesta känner igen sig i. Men inte alla identifierar sig med att gjort så under tjugo års tid, som interimschefen Per. Han har dessutom varit med och drivit utvecklingen framåt.

Efter IT-chefsrollen på Octapharma, som följde en imponerande karriär inom IT, fokuserar interimskonsulten Per på att hjälpa sina uppdragsgivare att vända avdelningar som inte fungerar. Bland annat har han verkat som interim CIO på det snabbväxande, börsnoterade industribolaget Mycronic. Han beskriver sig själv som en kickstarter.

– För mig handlar förändring om att driva bolag framåt. Att säkerställa att man skapar lönsamhet genom utveckling. Ofta ser jag hur företag sitter fast i gamla strukturer och processer som är svåra att ta sig ur. Min utgångspunkt är att de små förändringarna, de som sätter bollen i rullning, kan göra hela skillnaden.

Vilka kan de små, men avgörande förändringarna som du implementerar vara, i rollen som interim CIO?

– Det kan handla om så enkla saker som att strukturera upp och automatisera ärendehanteringen eller fakturahanteringen på företag. Eller enkla saker, som att införa pulsmöten varje morgon där man tillsammans belyser vad som inte fungerar och skapar tillfälliga grupper som fokuserat jobbar på problemanalysen och en lösning. Den här typen av förändringar leder ofta till att medarbetare – och avdelningar – plötsligt börjar kommunicera bättre och effektivare. Saker lossnar när man får igång kommunikationen mellan människor.

Vilka effekter kan det få, när det kommer till avdelningens välmående?

– Det händer jättemycket. Speciellt när grundförutsättningen är att de team, som måste samarbeta, inte fungerar ihop. Fantastiska saker kan hända om man får dem att jobba tillsammans. När dialogerna rör sig från “Det där är inte min sak, prata med någon annan” till “Ja! Vilken intressant frågeställning”.

När du kommer in som interim CIO – hur tar du reda på var du gör mest nytta?

– Jag tittar mycket på processer, och upplevda flaskhalsar, samt på hur kommunikationen går till mellan människor och mellan olika system. Det kan ligga kontroller på fel ställen, eller finnas för många kontrollpunkter – exempelvis. Jag har ett tydligt exempel top of mind. Ett företags order- och faktureringsprocess hade sju kontrollpunkter i olika led. Ett resursslöseri. När den högsta ledningen blev varse om det sattes en krishantering in direkt. Man måste upptäcka den här sortens stoppklossar i processerna för att kunna effektivisera och skapa lönsamhet.

Per berättar att en annan viktig lärdom i livet är att “en process alltid är dubbelriktad”:

– Ofta mäter företag försäljning och hur snabbt det går att leverera till kund. Men kundnöjdhet är mycket beroende på hur duktig du är på att hantera när något går snett. Det måste därför vara enkelt att ställa allt till rätta. Det är enormt viktigt att lägga fokus på att skapa snabba rutiner som är lätta att följa. Vi måste alltid sätta kundens upplevelse först.

Vilken roll spelar digitaliseringen?

– Jag har levt med och i digitaliseringsboomen de senaste tjugo åren. Det är inte så komplext som många vill få det att verka. Till syvende och sist handlar det om att plocka bort flaskhalsar och arbete som inte behöver göras manuellt eller lokalt. Därefter kommer mer kommunikation och logik in, det mer intelligenta – som robotar och AI, som ger ett bättre stöd i beslutsprocessen. För mig är digitaliseringen absolut ingen revolution som precis påbörjats. Tvärtom. Digitaliseringen har funnits ett bra tag men det är nu som vi kan börja dra verklig nytta av den.

Läs mer

Tova – Interim IT-chef
IT & Teknik

Tova knyter ihop IT med affären

Att prata om IT som en stödfunktion är sedan länge förlegat – IT är numera en integrerad del av affären. Det säger Tova, interim IT‑chef

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.