Han gör sina framtidsspaningar i kollektivtrafiken genom att kolla på hur människor interagerar med sin mobiltelefon. Tesen: vi går mot ett allt mer röststyrt samhälle. Brightmill har pratat med Erik, som har varit interim CTO sedan 2016.
I ryggen har Erik 23 års erfarenhet som chef och personalledande funktioner inom IT. Förväntningarna när han blev interim CTO var variation, både i termer av bransch och uppdragslängd. Något som verkligen har slagit in. Men också i sina interimsuppdrag gillar han när fokuset ligger på personalfrågorna:
– Jag brukar kalla mig själv för people manager. Jag tycker det är intressant med människor och att utveckla både organisationer och medarbetare för att hitta effektiva lösningar.
Vilka utmaningar möter du ofta i rollen som interim CTO?
– I rollen som interim kliver man nästan alltid in i en förändring. Ofta söker företaget någon som med kort varsel kan skynda på en omställning. Därför har jag också flera gånger hört att man vill ta in någon som är överkvalificerad. En interim kan snabbt få en överblick av organisation och projektaktiviteter, samtidigt som man måste ha tillräckligt med integritet för att välja att styra där det behöver styras. Det gäller att komma in springandes och ju mer erfarenhet man har, desto snabbare går det.
Nu har vi dessutom kommit så pass långt i digitaliseringen att IT är integrerad i flera delar av verksamheten, allt från ekonomi och affärsstrategi till kundupplevelsen. Med mitt nätverk och mina erfarenheter kan jag vara behjälplig i att knyta ihop alla delarna.
Vad har varit tonsättande inom digitaliseringen det senaste decenniet?
– Jag tycker hela resan till mobile first, via internet och webb, är väldigt spännande. Nu är det mobilen som gäller i alla lägen, och det kräver anpassning i både affärsstrategin och på IT-sidan. Min spaning framåt är att vi går mot mer röststyrt. Jag ser hur yngre generationer, både mina unga vuxna barn och ungdomar i kollektivtrafiken, använder taltjänster som Siri och Google Home i hög utsträckning. På det sättet är det kul att jobba med IT och digitalisering – man kan göra sina spaningar både hemma och när man åker till och från jobbet!
Ett område där han tror att röststyrning kommer slå igenom stort är inom kundservice:
– Inom traditionell kundservice så finns mycket att digitalisera, något som jag är övertygad om kommer att avhjälpa språkbarriärer. Idag när man ringer till kundservice så möts man fortfarande förvånansvärt ofta av talträd. Kundtjänsten hos min nuvarande uppdragsgivare jobbar med de fyra nordiska språken, men när vi kan börja erbjuda fler språk så öppnas på en gång nya marknader.