Konsultintervju

“Digitaliseringen av kundservice kommer öppna nya marknader”

Erik – Interim CTO
Erik – Interim CTO

Han gör sina framtidsspaningar i kollektivtrafiken genom att kolla på hur människor interagerar med sin mobiltelefon. Tesen: vi går mot ett allt mer röststyrt samhälle. Brightmill har pratat med Erik, som har varit interim CTO sedan 2016.

I ryggen har Erik 23 års erfarenhet som chef och personalledande funktioner inom IT. Förväntningarna när han blev interim CTO var variation, både i termer av bransch och uppdragslängd. Något som verkligen har slagit in. Men också i sina interimsuppdrag gillar han när fokuset ligger på personalfrågorna:

– Jag brukar kalla mig själv för people manager. Jag tycker det är intressant med människor och att utveckla både organisationer och medarbetare för att hitta effektiva lösningar.

Vilka utmaningar möter du ofta i rollen som interim CTO?

– I rollen som interim kliver man nästan alltid in i en förändring. Ofta söker företaget någon som med kort varsel kan skynda på en omställning. Därför har jag också flera gånger hört att man vill ta in någon som är överkvalificerad. En interim kan snabbt få en överblick av organisation och projektaktiviteter, samtidigt som man måste ha tillräckligt med integritet för att välja att styra där det behöver styras. Det gäller att komma in springandes och ju mer erfarenhet man har, desto snabbare går det.

Nu har vi dessutom kommit så pass långt i digitaliseringen att IT är integrerad i flera delar av verksamheten, allt från ekonomi och affärsstrategi till kundupplevelsen. Med mitt nätverk och mina erfarenheter kan jag vara behjälplig i att knyta ihop alla delarna.

Vad har varit tonsättande inom digitaliseringen det senaste decenniet?

– Jag tycker hela resan till mobile first, via internet och webb, är väldigt spännande. Nu är det mobilen som gäller i alla lägen, och det kräver anpassning i både affärsstrategin och på IT-sidan. Min spaning framåt är att vi går mot mer röststyrt. Jag ser hur yngre generationer, både mina unga vuxna barn och ungdomar i kollektivtrafiken, använder taltjänster som Siri och Google Home i hög utsträckning. På det sättet är det kul att jobba med IT och digitalisering – man kan göra sina spaningar både hemma och när man åker till och från jobbet!

Ett område där han tror att röststyrning kommer slå igenom stort är inom kundservice:

– Inom traditionell kundservice så finns mycket att digitalisera, något som jag är övertygad om kommer att avhjälpa språkbarriärer. Idag när man ringer till kundservice så möts man fortfarande förvånansvärt ofta av talträd. Kundtjänsten hos min nuvarande uppdragsgivare jobbar med de fyra nordiska språken, men när vi kan börja erbjuda fler språk så öppnas på en gång nya marknader.

Läs mer

Tova – Interim IT-chef
IT & Teknik

Tova knyter ihop IT med affären

Att prata om IT som en stödfunktion är sedan länge förlegat – IT är numera en integrerad del av affären. Det säger Tova, interim IT‑chef

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.