Konsultintervju

”Digitaliseringen fusionerar marknad, sälj och utveckling”

Gith – Interim försäljnings & marknadschef
Gith – Interim försäljnings & marknadschef

Ingen kan leva på gamla meriter och samtidigt framtidssäkra sitt erbjudande. Det menar Gith, interim försäljningschef och marknadschef, som hjälper företag att slå ihop funktioner som tidigare verkat i silos.

Gith har en imponerande resa i mediebranschen. Efter år som senior brand manager på Cloetta, marknadschef på Findus och ett drygt decennium som marknadschef samt kommersiell utvecklingschef på Aller Media tog hon steget in i konsultvärlden. Giths nuvarande uppdrag är som interim försäljnings- och marknadschef på Malmö Live Konserthus.

– Det övergripande affärsperspektivet är A och O idag. Tidigare har de allra flesta suttit fast i ett silotänk – där sälj är en sak, marknad en annan och utveckling en tredje. Idag går funktionerna ihop; faktum är att kunderna förväntar sig det. De vill ha en helhetsupplevelse och mötas av oss i alla tillgängliga kanaler.

Du har nyligen axlat konsultrollen. Hur var det att komma in på positionen som interim försäljningschef och marknadschef?

– När det gäller försäljningsansvaret upplever jag att min erfarenhet av marknadsföring och utveckling bidrar med ett framtidsperspektiv. Jag kan supportera fusionen av de tre funktionerna. Och gällande konsultrollen i stort: det underlättar att jag tidigare har suttit på andra sidan och köpt in konsulter. Det har givit mig förståelsen av att en konsult måste kliva in och styra från dag ett. Jag är övertygad om att det därför är viktigt att ha jobbat några år på motsvarande nivå eller högre. För att kunna hoppa rakt in i den dagliga verksamheten, med personalansvar och operativa frågor, måste du förstå processerna. Ledningsgruppsmöten, fackliga frågor, medarbetarsamtal. Du måste stå stabilt i din roll som chef.

Hur kan mediebranschens transformation appliceras på den resa försäljning går igenom?

– Digitaliseringen slog snabbt och hårt mot media. Även Aller, med sin starka familjeägda struktur och värdefulla varumärken, mötte ett tydligt krav på förändring. Det blir nästan ett ultimatum – digitalisera eller nedmontera. Med de erfarenheterna i ryggsäcken har jag kommit lite längre i digitaliseringen än andra, vilket är värdefullt. Digitaliseringen av säljfunktionen handlar i grunden om att bli bättre på att förstå och påverka det förändrade köpbeteendet.

Vilket värde kan en interim försäljningschef, med bakgrund från marknad, addera – jämfört med någon som har en mer klassiskt skolad säljbakgrund?

– Det handlar om vilken förändring som ska drivas. Oavsett bransch och kontext finns det vissa steg ni måste ta för att följa utvecklingen. Försäljning, likväl som marknadsföring, handlar om att känna sina kunder och vara relevant för dem. De hittar lätt andra saker att lägga sin tid på annars. Du måste vara aktuell idag; ingen kan leva på gamla meriter och samtidigt framtidssäkra sitt erbjudande. Den “gamla” säljrollen, likväl som den “gamla” marknadsrollen, utgör ett viktigt arv att respektera – men förändringen drivs av framåtblick och samverkan.

Läs mer

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.