Var lyhörd inför dina nya medarbetare och förstå deras verksamhet. Det är a och o när man ska gå in och leda de operativa delarna av en redovisningsfunktion. Så säger Eva, interim redovisningschef, som hittat en ny dimension till sitt yrkesliv.
Att kalla Eva en erfaren redovisningschef är nästan en underdrift. Efter trettio år i olika roller som revisor, CFO och Accounting Manager, borde hon snarast kallas en expert. Hon har jobbat både inom privat och offentlig sektor, på stora internationella koncerner och mindre organisationer. För två år sedan sökte hon ett nytt sätt att använda sin kompetens och sina erfarenheter på. Därför lockade en karriär som interimschef.
– Jag är ganska ny som interimskonsult och mitt första intryck är att det är spännande och kul att få göra nedslag i olika typer av branscher och företag. Det ger ytterligare en dimension till mitt arbete och mitt yrkesliv! inleder Eva.
Att utveckla arbetssätt och rapporteringsprocesser är en knäckfråga för många. Vad kan man behöva tänka på?
– Som interim handlar det om att snabbt förstå organisationens olika arbetssätt, rapporteringsprocesser och system. Dessa kan alla vara mer eller mindre välutvecklade hos varje uppdragsgivare. Hur tar bolaget fram uppgifter och i vilka tidsintervaller görs rapporterna? Då är det ganska lätt att med sina nya ögon in i verksamheten identifiera delar i processen som kanske inte fungerar så bra. Det kan vara saker som om det är rätt personer som gör uppgifterna och hur backup-funktionen ser ut bland de övriga medarbetarna. Jag tycker om att kunna hitta sätt att effektivisera de här processerna. Hos en tidigare arbetsgivare visade det sig till exempel att vissa funktioner kunde centraliseras, istället för att det satt personer på tre arbetsställen över landet och gjorde i princip samma arbetsuppgifter.
Men vad är viktigast att tänka på när man, som interim redovisningschef, ska stötta en ny grupp i operativa frågor?
– Först och främst är det viktigt att vara lyhörd och känna in gruppen: Vilka är mina nya kollegor och vad har de för uppgifter? Det handlar om att skapa förtroende och vara ödmjuk för att kunna ta tillvara på deras kunskap om de operativa delarna. Min melodi är inte att komma in och peka med hela handen och fördela arbetsuppgifter. Men efter ett tag får man rätt bra kännedom om hur man kan omfördela arbetet för att på bästa sätt ta tillvara på allas kompetenser.