När marknadsavdelningen fylls på med specialistroller och dataanalytiker, ställs högre krav på ledaren att kommunicera helheten och visionen. Det menar Anja, interim marknadschef på Sodexo.
Anja är utbildad civilekonom vid Umeå universitet och har under hela hennes yrkesverksamma liv jobbat på marknadsavdelningar. Hon har varit marknadschef på flera olika bolag, och framförallt jobbat mot konsumentmarknaden. Idag, däremot, jobbar hon med B2B i sin roll som interim marknadschef på Sodexo Benefits and Rewards Services.
– I realiteten har vi dock två målgrupper, eftersom slutanvändaren av vår produkt är kundens personal. Det ställer krav på marknadsavdelningen att planera innehåll och kanalval för att nå ut med rätt budskap till både kunder och användare. Det måste finnas kvalitativt innehåll som förklarar fördelarna med produkten för potentiella kunder, men även mer konsumentinriktat innehåll som vänder sig till befintliga användare av produkten. Det ska inspirera och förstärka kundens upplevelse av produkten.
Vilken typ av teknik eller arbetssätt tror du kommer att ligga i fokus för landets marknadsavdelningar de närmsta fem åren?
– Marketing automation och sociala medier har revolutionerat hur man arbetar på en marknadsavdelning. Att jobba datadrivet kräver dels dataanalytiker, som tidigare inte riktigt var hemmahörande på en marknadsavdelning. Dels innebär det att man måste jobba mer agilt. Med det menar jag att man kanske har mer av en grov strategi framåt, som beroende på datan snabbt kan ställas om. Marknadsavdelningen måste jobba mer reaktivt idag. Detta innebär onekligen en närmare integration av IT och marknad idag än förut.
Men hotar tekniken i så fall kreativiteten, eller kan data användas för att stötta innovativa kommunikationsgrepp?
– Jag tycker inte att det finns någon motsättning i kreativitet och att jobba datadrivet. Tvärtom! Ofta är man mer kreativ under tidspress, och ramar för kreativiteten kan vara bra ibland.
I takt med att marknadsavdelningarna måste jobba mer reaktivt och agilt är det oundvikligt att tempot och pressen höjs hos medarbetarna. Hur gör du som interim marknadschef för att värna om deras välmående?
– Det är viktigt att lyssna på medarbetarna. Men också att delegera ansvar för att varje individ ska känna ett ägandeskap i sina arbetsuppgifter. När marknadsavdelningarna fylls på med fler specialistroller, som exempelvis dataanalytiker, är min upplevelse att utmaningen kan bli att få ihop helheten. Då ligger det på ledaren att kommunicera övergripande mål och vision, för att sedan bryta ned det på individnivå.