Efter ett drygt två decennier i linjebefattningar ville Marie prova något nytt. Valet föll på att bli interim kommunikationschef. För Brightmill berättar hon om hur det är att arbeta i politiskt styrda organisationer och om framtidens kommunikationsavdelning.
Marie har jobbat som interim kommunikations- och marknadschef i tolv år. Efter 25 år i olika linjebefattningar, i både svenska och internationella bolag, ville hon prova något nytt.
– Jag tycker det är väldigt stimulerande att vara interim, särskilt för att man går in på ett tidsbestämt uppdrag och får levererar direkt.
Bland hennes uppdragsgivare finns politiskt styrda organisationer, som statligt och kommunalt ägda bolag. Trots att styrelsen i de fallen är delvis politiskt tillsatt är erfarenheten att det inte är så stor skillnad på att gå in som interimschef i dessa jämfört med helt privata aktörer.
– Det politiska intresset lyser främst igenom när det kommer till mediala granskningar. Då kan de politiska styrelsemedlemmarna agera eftersom de inte vill tappa politiskt förtroende. I övrigt är min erfarenhet att förutsättningarna och arbetssättet är detsamma oavsett organisationstyp.
Hur ser framtidens kommunikationsavdelning ut?
– Den har en annan kompetenssammansättning. Historiskt sett har kommunikationsavdelningen främst bestått av projektledare och kommunikatörer, båda med generella kommunikationskunskaper. Idag krävs mer specialistkompetens. Marknadsföring kommer handla allt mer om AI, CRM och datadrivna affärsmodeller. Dessutom blir arbetet allt mer ad hoc eftersom man arbetar mer i sociala medier, vilket i sin tur leder till mer kortsiktiga mål och strategier. Då är det lätt att glömma det långsiktiga perspektivet. Det är en svårighet för alla kommunikationschefer tror jag, att balansera det kortsiktiga med det långsiktiga.
Som interim kommunikationschef har du erfarenhet från många olika kommunikations- och marknadsavdelningar. Finns det någon röd tråd i dina olika uppdragsgivares utmaningar?
– Att förstå sina kundbehov. Här brister det på marknadsavdelningar. Man har helt enkelt inte tillräcklig kunskap om kunden. Många gör ett Nöjd kund-index (NKI), men det är få som aktivt agerar på resultaten. När det gäller analys och uppföljning av NKI så måste man påminna ledningsgruppen för aktiva åtgärdsplaner. Här får man som kommunikationschef en viktig roll att driva på arbetet.