Konsultintervju

Så optimeras både kundnytta och arbetsmiljö

Lukas – interim IT-ledare
Lukas – interim IT-ledare

Lukas, interim IT-ledare, om kraven som ställs på IT-utvecklingschefer, vilka utvecklingsprojekt som kommer vara vanligast närmsta åren och hur man får alla inblandade att arbeta mot samma mål.

Lukas är konsult och entreprenör inom IT och E-Commerce och har primärt arbetat som interim affärsutvecklare, projektledare och upphandlingsledare inom b2b och b2c – uppdrag där han driver IT-utvecklingen framåt utifrån varje uppdragsgivares unika behov och ger input till ledningsgrupper. I en bransch som utvecklas i rasande fart ställs det höga krav på honom att vara up to date med utvecklingen och förstå sig på alla nya trender. För det krävs en förmåga att sortera bland det ständiga flödet av ny teknologi och nya lösningar.

– Det gäller att förstå vad som passar bäst i varje specifik kundsituation. Det genomsyrar hela min take på den här frågan. Jag måste alltid ligga i teknikens framkant men aktar mig för att hoppa på det senaste utan att göra en tydlig behovsanalys, säger Lukas och fortsätter:

– En annan viktig uppgift i min roll är att balansera HR-frågor med ny teknik för att locka IT-stjärnor och ny kompetens.

Vad kan en interim IT-utvecklingschef bidra med, som är svårare för en anställd dito?

– Interimschefens styrka är att man kan komma in med en utomståendes ögon och leda organisationen mot ett mål utan att behöva ta hänsyn till historiken. Med mig har jag min kunskap och mina best practices från tidigare uppdrag och kan plocka godbitar från många olika erfarenheter. Jag kan bidra med både dåliga och bra insikter vilket är ett bra underlag för att ta bra beslut och göra nya insikter.

Vilka utvecklingsprojekt tror du kommer att vara vanligast under de närmsta åren?

– Det kommer vara projekt med kostnads- och kundfokus. Projekt där man drar nytta av allt man kan få ut av smart IT-stöd, som gör det enklare för kunden och för organisationen. AI kommer fortsatt vara i ropet och det kommer byggas många nya applikationer kring det. En annan av mina spaningar är att organisationer i regel kommer välja att lägga ut mer på entreprenad och att man istället för att lappa och laga gamla plattformar byter ut dem helt.

Det är viktigt att projektets alla deltagare har samma målbild. Hur når man dit?

– Det gäller att ha en tydlig definierad vision, som är realistisk och som de anställda kan identifiera sig med. Det behöver vara tydligt i hela organisationen vilka fördelar förändringsarbetet ska mynna ut i, så att alla kan göra det bästa utifrån sin roll. Jag brukar ha en slags prioriteringslista som gör att jag kan ha en aggressiv plan och samtidigt alltid se till att arbetet är rimligt. Top of mind är att det inte bör vara hundra grejer som ska förändras åt gången utan några utvalda. Och det är okej att anställda känner press men det får inte kännas omöjligt för någon, då blir det lätt bakom-ryggen-snack. Det gäller att få med alla på tåget och att ha förväntningar, men bara på det arbetet som är tydligt definierat.

Läs mer

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.