Hon är i grunden utbildad inom offentlig ekonomi och har jobbat med allt från redovisning till att axla rollen som ekonomichef. Med över 30 år i bagaget har Susanne, interim ekonomichef, sett många verksamheter gå igenom digitala resor. Vissa med bättre resultat än andra.
Att olika företag kommit olika långt i sina digitala transformationsresor är kanske i sig inte så konstigt. Enligt Susanne borde företag i högre utsträckning fokusera på att automatisera processer som är enkla att just automatisera.
– Man måste vara medveten om att olika verksamheter har kommit olika långt. Tyvärr är det ganska vanligt att verksamheter jobbar i silosar. Man kan automatisera och digitalisera vissa delar, men de måste hänga ihop från början. Det finns en risk att det uppstår friktioner i flödet och att kedjan bryts längs vägen om inte informationen är tydlig och når samtliga inom organisationen.
Susanne har också märkt att informationen kring besluten som fattas på ledningsnivå hos många verksamheter tenderar att bli för abstrakt och “fackmannamässig”:
– Informationen måste göras lättbegriplig. Det är svårare än man tror eftersom det är många intressenter och avdelningar som ska ha samma information men som ofta talar helt olika språk. Dessutom får man tänka på att tonaliteten i informationen som ska förmedlas skiljer sig när du talar med en entreprenör, en politiker eller en medarbetare.
På vilka sätt kan en interim ekonomichef bidra på andra sätt än en intern?
– I princip tror jag att en interim kan gå in och tillföra dynamik till arbetsgruppen. Man får ofta möjligheten att se ett objektivt perspektiv på de processer som finns. Man behöver inte “lära känna” medarbetarna på samma sätt som när man är anställd vilket gör det lättare att fokusera på uppdraget du är där för att genomföra.
Även tuffa beslut är lättare att fatta som interim enligt Susanne, framförallt när det kommer till beslut som har en direkt påverkan på gamla arbetssätt eller processer:
Vilka krav ställer den ökade mängden IT-system på dig som interim ekonomichef? Måste man kunna orientera sig i alla?
– Man behöver ha en bra systemkatalog eller arkitektur. Det gäller att säkerställa att strukturen funkar, men också att personalen är införstådd med hur systemen funkar.