Konsultintervju

“Synliggör bristerna och kvantifiera dem”

Patrik – Interim kvalitetschef
Patrik – Interim kvalitetschef

Han har jobbat inom den tillverkande industrin i över 20 år och har titlar som teknisk chef, VD, kvalitetschef och fabrikschef i ryggsäcken. När han av en tillfällighet hoppade på rollen som interim för 1,5 år sen fick han fokusera på ett antal företag inom en och samma koncern, och det är ingen tvekan om att kvalitet genomsyrar allt i Patriks arbete.

Han beskriver sig själv som indirekt försiktig, och kanske är det i rollen som extern revisor han lärt sig vikten av att analysera risker. För Patrik finns det två regler han aldrig ruckar på när det kommer till att effektivt hantera förbättringsmöjligheter:

– Det första är att synliggöra bristerna. När du gjort det, se till att kvantifiera dem.

Patrik menar att det är viktigt att sätta “pengar” på bristerna, så att medarbetare och ledning kan förhålla sig till dem. Om du har brister som ingen kan relatera till, då är det ingen som vill lägga energi på det. Det är ett gemensamt åtagande för hela organisationen, förklarar han.

Som en del i arbetet med att göra slutkunden nöjd understryker Patrik vikten av kontinuerlig uppföljning:

– Det går inte att göra uppföljningar på halvårs- eller årsbasis. Det behöver ske hela tiden. Man måste ha en närhet till felen som uppstår, för att kunna hantera det som eventuellt brister. Dessutom är det viktigt att uppföljningen efterfrågas av övriga i organisationen, man gör det svårt för sig själv annars, fortsätter Patrik.

Varför är det viktigt att inspirera och påverka verksamhetens alla medarbetare, gällande kvalitetsarbetet?

– Alla ska vara med och bidra för att organisationen ska få nöjda kunder. Som medarbetare behöver man förstå hur man bidrar till kundnöjdhet, oavsett om du arbetar med montering eller ekonomi. Alla måste förstå sitt bidrag! Mycket av det handlar om gott ledarskap! Liksom att se till att premiera medarbetare då de gör goda insatser. Det är minst lika viktigt.

När det kommer till kundfokus, hur kan man som interim kvalitetschef säkerställa en tydlig gemensam målbild?

– Man måste vara överens om den gemensamma bilden, och lägga den tid som krävs för detta i början av uppdraget. Det är dock inte alltid glasklart, snarare finns det många uppdragsgivare som sitter långt uppe i kedjan, och som har sin bild av läget, men längre ner kanske detta inte kommunicerats på samma sätt. Återigen handlar det om att synliggöra problemen.

Läs mer

Viviane - Interim logistikchef
Produktion & Supply Chain

“Så blir supply chain branschen ännu proffsigare”

Viviane Malmgren, interim logistikchef, om kundernas förändrade krav på leveranskedjan och distributionssystem, hur större automationsprojekt bör approcheras och vad som kommer krävas av framtidens logistikflöden.

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.