Konsultintervju

”Jag kunde fylla en lucka kompetensmässigt”

Daniel Åkesson

Interimschef inom inköp & Supply Chain

Daniel baserar valet av sina uppdrag på faktiska arbetsuppgifter. Han väljer de uppdrag som är tydliga och han trivs som bäst när de präglas av kommersiellt arbete med externa kontakter. I sitt senaste uppdrag via Brightmill – en roll som interim inköpschef på ett mellanstort teknikbolag – kunde han täcka precis det glapp som kompetensmässigt behövde fyllas.

Hur väljer du dina uppdrag?

Jag baserar valet av mina uppdrag på faktiska arbetsuppgifter. Jag tittar också på målet med uppdraget och försöker göra en bedömning om det är realistiskt eller inte. Det är stor skillnad i typ av utmaning beroende på om man tar ett uppdrag på till exempel Eriksson eller en lokal livsmedelskedja, och därför är jag noga med att ta reda på vad uppdraget faktiskt innebär.

I vilka roller anser du dig vara starkast och mest framgångsrik? Varför?

Jag är bra på att skapa lönsamma relationer, både på inköpssidan och säljsidan. Jag har jobbat med det länge och därför är jag starkast i de roller där jag får arbeta kommersiellt med externa kontakter.

Beskriv ditt uppdrag lite kort – bakgrund och uppgift samt din roll.

Mitt uppdrag är att ta fram hur kunden bör arbeta med strategiskt inköp. Man har tidigare inte arbetat med strategiskt inköp och det dagliga arbetet har varit begränsat till mer operativa arbetsuppgifter.

Vilka sakkunskaper har du kunnat tillföra uppdragsgivaren?

Jag har bidragit till framgångsrik förhandling och tagit fram avtalspaket för inköp av produkter och tjänster för att minska företagets risker. Jag har också arbetat fram hur de ska säkerställa en leverantörsbas som över tid bidrar till företagets konkurrenskraft och lönsamhet.

Beskriv vad det var som gjorde ditt interimsuppdrag så framgångsrikt.

Brightmill gav mig ett uppdrag på ett företag som har en massa kompetenser men som behövde komplettera med just den erfarenhet och kunskap jag har. Av den anledningen passade uppdraget mig väldigt bra, och jag kunde fylla en lucka kompetensmässigt.

Fler konsultintervjuer

Konsultintervju

”Hade vi inte gjort det hade det inte gått att fortsätta tillverka produkten”

Läs hela intervjun

Konsultintervju

”Jag blev uppringd angående uppdraget på en onsdag och på fredagen började jag.”

Läs hela intervjun

Söker du en interimschef?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 4 timmar (helgfria vardagar). Du kan också mejla oss på [email protected] eller ringa oss direkt på 010-10 10 150. Vi ser fram emot att höras!