Konsultintervju

”Jag träffade över 50 personer på en halvtimmes intervju!”

Håkan Carlbom

Interimschef inom ledarskap, IT & teknik

Håkan fick ett uppdrag som interim CTO på ett mellanstort börsnoterat teknikbolag via Brightmill. För att lyckas som interimschef gäller det dels att presentera vem man är och visa vad man kan, men också att lyssna in – både hela organisationen och varje medarbetare. Det gör Håkan genom att bland annat ta sig tid att träffa och lära känna sina nya kollegor.

Vad har du för knep för att snabbt sätta dig in i situationen och börja leverera på kortast möjligast tid?

Ta kontakt med så många som möjligt så snabbt som möjligt, helst alla. Att snabbt träffa alla inklusive ens uppdragsgivare betalar sig alltid i senare skeden. Jag träffade över 50 personer på en halvtimmes intervju. Det var en intensiv vecka där jag pratade med allt och alla. Det gör att man får en helt annan kontakt och att alla känner sig sedda.

Har du någon gång varit på väg att misslyckas? Hur hanterade du situationen?

Inledningsvis visste jag inte med hundra procents säkerhet att det skulle gå att vända det problemfyllda projektet, men i det här projektet har i princip allt lyckats. Det är en helt fantastisk känsla!

För att inte misslyckas behöver man ha en öppen och rak dialog och våga ta i de problem som finns. Det är viktigt att man involverar, engagerar och att man vågar ta tag i konflikter och ta plats. Och den rollen är lättare att ta som interim i vissa frågor än som anställd.

Vilka fördelar ser du med att arbeta som interimschef jämfört med att vara anställd?

Som interim är man inte riktigt en del av den vanliga organisationen vilket är en slags frihet och en fördel då man kan driva en sakfråga mer koncentrerat och dessutom göra det lite hårdare för att få igenom de förändringar som måste ske. Det finns en styrka i att man inte är insyltad i samma grad och att man är där just för att skapa och uppnå förändring. Dessutom får jag möjligheten att dra nytta av mina egna erfarenheter från mitt tidigare yrkesliv.

Vad anser du definierar en god uppdragsgivare?

Att man är öppen inför och vågar ta in ny kompetens som kan ge nya insikter och sätt att arbeta. När man kommer in som interim gör man det ofta för att det finns ett underliggande problem som ska hanteras på ett bra sätt, och som i alla affärssamarbeten är det lättare att förbättra om man har en öppen och rak dialog. Det är viktigt att man får utrymme att göra det som behövs, samtidigt som mycket också är upp till en själv.

Beskriv vad det var som gjorde ditt interimsuppdrag så framgångsrikt.

Vi hittade en väldigt bra matchning mellan mig och ett företag redan från början. Vi kunde enas om sättet att arbeta på och det fanns ett ömsesidigt förtroende. Precis som med alla interimsuppdrag blir det en rivstart i början och det gäller att snabbt skaffa sig en tydlig bild av vad som måste göras. I det här uppdraget gick det mycket bra att enas om vad som skulle åtgärdas och i vilken ordning, och det gjorde i sin tur att hela organisationen svarade bra.

Fler konsultintervjuer

Konsultintervju

”För att uppnå resultat behöver man lyfta på alla stenar”

Läs hela intervjun

Konsultintervju

”Det är en ömsesidig vitamininjektion!”

Läs hela intervjun

Söker du en interimschef?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 4 timmar (helgfria vardagar). Du kan också mejla oss på [email protected] eller ringa oss direkt på 010-10 10 150. Vi ser fram emot att höras!