Konsultintervju

”Man måste våga ställa frågor”

Linda Tillman

Interimschef inom ledarskap, ekonomi- och verksamhetsstyrning

Från statistiker till chefsroller och dessutom en utbildning inom Music Business. Linda startade eget företag som konsult för snart tre år sedan och trivs med den utmaning, möjlighet till kreativitet och frihet som det innebär. Genom Brightmill fick hon uppdraget som interim CFO/Controller på ett mellanstort företag i försäkringsbranschen. Hennes bästa knep för att snabbt sätta sig in i ett nytt uppdrag är att våga fråga. Igen och igen.

Beskriv din bakgrund och erfarenhet i korta ordalag

Jag är statistiker i botten och började min bana som försäkringsmatematiker. Efter några år övergick jag till Business Controller-yrket, då jag tycker om att arbeta med strategiska frågor i kombination med det analytiska. Jag har även haft en del chefsroller inom dessa områden.

Idag driver jag eget företag som konsult, men jag har också jobbat som konsult som anställd. Förutom att vara certifierad styrelseledamot och fokuserad processledare inom LOTS® är jag dessutom utbildad inom Music Business.

Hur skulle du definiera uppdragets största utmaning? Hur hanterade du det?

Utmaningen i mitt nuvarande uppdrag är att det är brett och att det finns många önskemål kring vad man ska göra. Men det är också det som gör att det är väldigt roligt och kreativt. För att hantera den utmaningen, använder jag mig av en strukturerad plan som jag utgår från. Med hjälp av den ser jag till att jag prioriterar rätt sak utifrån aktuellt nuläge.

Vilka fördelar ser du med att arbeta som interimschef jämfört med att vara anställd?

Man får inblick i olika organisationer och företag av olika storlekar, i olika branscher och med olika företagskulturer. Det gör att man får många lärdomar som man kan ta med sig till nya uppdrag. Som konsult kommer man in med ett nytt tänk, nya idéer och andra ögon.

Personligen tycker jag också om flexibiliteten, att jag lär mig mycket om olika branscher och att jag har kunnat kombinera flera deltidsuppdrag med varandra.

Vad har du för knep för att snabbt sätta dig in i situationen och börja leverera på kortast möjliga tid?

Inför uppdraget läser jag alltid på om företaget. Sedan, när jag är på plats, ser jag till att fråga, fråga och fråga. Man måste våga ställa ”dumma” frågor, ha en löpande dialog och ofta stämma av det man gör så att man inte riskerar att gå åt fel håll. Genom att sätta deadlines på delaktiviteter vet man också vad man ska göra först och hur man ska prioritera.

Vad kan ett företag som tar in en interimschef göra för att underlätta att man snabbt kommer på plats och kan börja leverera resultat?

Det viktiga är att tekniska hjälpmedel är på plats och att arbetsplatsen är klar när man kommer dit. Det är också viktigt att man direkt får tillgång till alla system man behöver så att man lätt kan komma igång. Om allt är på plats rent praktiskt känner man sig välkommen och snabbare hemma och kan lättare påbörja sitt uppdrag.

Fler konsultintervjuer

Konsultintervju

”Som interimschef arbetar man hela tiden i nya bolag, situationer, system och processer”

Läs hela intervjun

Konsultintervju

”Brightmill kan tänka sig flera olika lösningar. De är flexibla och proffsiga!”

Läs hela intervjun

Söker du en interimschef?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 4 timmar (helgfria vardagar). Du kan också mejla oss på [email protected] eller ringa oss direkt på 010-10 10 150. Vi ser fram emot att höras!