Konsultintervju

“Att arbeta som interimschef ger större frihet”

Peter Beckert

Interimschef inom inköp & Supply Chain

När Peter väljer uppdrag tittar han på först på beskrivningen och uppdragsgivarens förväntningar för att sedan jämföra dem med hans erfarenheter och kunskaper. Via Brightmill fick han ett uppdrag som interim inköpschef på ett internationellt börsbolag inom Life Science.

Beskriv ditt uppdrag lite kort – bakgrund och uppgift samt din roll.

Uppdraget var att leda inköpsavdelningen, dess inköpsverksamhet och inköpsteknik. Jag var med i ledningsgruppen och i ledningsarbetet, och jag var drivande i utvecklings- och besparingsprojekt.

Hur väljer du dina uppdrag?

Det måste finnas en tydlig och klar uppdragsbeskrivning. När jag vet vad som förväntas gör jag en egen utvärdering och funderar på om jag har den erfarenhet och kunskap som krävs samt om jag kan nå bra resultat. Jag funderar även över uppdragets upplägg och tidsåtgång och om man får rätt kompensation för den kompetens och insats som krävs.

I vilka roller anser du dig vara starkast och mest framgångsrik? Varför?

Jag har främst arbetat med affärs- och organisationsutveckling samt verksamhets- och inköpsledning. Jag har även drivit inköpsbolag och därför också hanterat avtalsförhandling och relationsutveckling. Dessa områden är mina styrkor.

Vilka sakkunskaper har du kunnat tillföra uppdragsgivaren?

Jag har mycket erfarenhet från omorganisering, ledarskap och tidigare uppdrag som inköpschef. Med all den kunskapen kunde jag påverka och minska den oro som ofta uppstår hos personal och ledning vid omorganisering. Jag var även med och hanterade en hel del strukturarbeten och avtal.

Vad ser du som fördelarna med att arbeta som interimschef jämfört med att vara anställd?

Att arbeta som interimschef ger större frihet – man kan välja uppdrag, arbetsgivare och arbetstider. Dessutom är det omväxlande då inget uppdrag är det andra likt. Även om de påminner om varandra så innebär varje nytt uppdrag en ny företagskultur, ny ledningsstil och andra förutsättningar. Genom att arbeta i olika miljöer får man även en bred kunskap och ett stort kontaktnät.

Fler konsultintervjuer

Konsultintervju

”Hade vi inte gjort det hade det inte gått att fortsätta tillverka produkten”

Läs hela intervjun

Konsultintervju

”Jag blev uppringd angående uppdraget på en onsdag och på fredagen började jag.”

Läs hela intervjun

Söker du en interimschef?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 4 timmar (helgfria vardagar). Du kan också mejla oss på [email protected] eller ringa oss direkt på 010-10 10 150. Vi ser fram emot att höras!