Konsultintervju

Interim marknadschef: ”Med en interimskonsult får du ett uppsving med raketfart"

Camilla Arneving

Interim marknadschef

Camilla är en interim marknadschef som skapar uppmärksamhet, volym och resultat via tydlig kommunikation och smarta kanalval. Hon har gedigen erfarenhet att nyttja sociala medier som marknadsföringskanal, marketing automation, modern och effektiv marknadsföring som maximerar effekten av marknadsbudgeten.

Hur lång tid tar det vanligtvis från att du blir kontaktad gällande ett uppdrag tills att du är på plats och påbörjar arbetet?

Oftast tar det några veckor. Även om företaget har ett skriande behov, så är de måna om att genomföra en gedigen rekryteringsprocess. Kunden ska träffa ett antal kandidater på intervjuer och känna att konsulten har rätt profil och kompetens. I normalfallet tar den processen två till fyra veckor. Självklart kan det gå snabbare ibland när det handlar om uppdrag av mindre karaktär eller på deltid.

Vad kan kunden behöva göra för att du som konsult ska kunna göra ett så bra uppdrag som möjligt?

Det viktigaste för mig som konsult är att få tillgång till alla system, ekonomiuppföljningar, medarbetare m.m. Vi som jobbar med interim är ganska självgående, så kunden behöver inte kratta manegen mer än så. När jag påbörjar ett uppdrag så ser jag till att direkt boka upp möten för att så snabbt som möjligt kunna sätta igång.

Vilken är din mest framgångsrika metod under ett uppdrag?

Det är viktigt att tidigt komma överens om prioriteringar, gärna redan första veckan. Jag är också angelägen om att tillsammans med kunden skapa samstämmiga förväntningar och en gemensam tågordning för hur sakerna ska ske.

Vilket är ditt bästa tips till en kund som funderar på att ta in en interimskonsult?

Mitt tips är att man ska våga! Snåla inte när det finns ett behov. Man behöver inte ta in en interimskonsult någon längre period. Ett halvår kan göra en enorm skillnad när man får in rätt kompetens som sätter fart och styr upp ett antal processer som också får mätbarhet.

Vad kan en kund få med sig för fördelar efter ett avslutat uppdrag?

En av vinsterna kan vara att kunden inser vilka kompetensbehov man har i ett längre perspektiv. En interimskonsult kan på så sätt medverka till att få in rätt ersättare när uppdraget väl tar slut. Kunden kan också få insikt om vilka områden som eventuellt behöver benas upp och förfinas.

Vad är dina egna tankar om att jobba som interimskonsult?

En trendspaning kopplad till gig-ekonomins utveckling är ju att det faktiskt blir allt vanligare med konsulter. Jag tror att vi svenskar har varit lite rädda. Dels att som enskild person våga ta steget och jobba som interimskonsult, men också en rädsla från företagens sida. Företagen vill anställa för att få lojalitet och knyta till sig kompetensen, men lojalitet och företagsspecifik kompetens kan inte avtalas fram. Om människor inte trivs eller får utlopp för sin fulla potential, kommer de leta sig vidare.

Det finns aldrig några garantier och min erfarenhet är att man får ut ännu mer av en interimslösning som går in för att åstadkomma konkreta resultat under en begränsad tid. Jag brukar beskriva det som ett flygplan vid take-off. Med en interimskonsult får du ett uppsving med raketfart. Du lyfter verksamheten till en ny nivå.

Fler konsultintervjuer

Konsultintervju

Interim produktchef: "Jag var med och påverkade hela vägen till slutkunden"

Läs hela intervjun

Konsultintervju

Interim försäljningschef: ”Det blev det största boksläppet förlaget någonsin upplevt”

Läs hela intervjun

Söker du en interimschef?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 2 timmar (under kontorstid). Du kan också mejla oss på kontakt@brightmill.se eller ringa oss direkt på 010-10 10 150. Vi ser fram emot att höras!