Management stories

Anna Cau: “En återgång till arbetslivet före pandemin är som att surfa med 3G när du väl vant dig vid 5G – en total nedgradering”

Anna Cau – HR-chef, Ericsson

Ett ord som beskriver Ericssons HR-chef väldigt bra är nyfikenhet. Under Anna Cau:s karriär har hon utforskat många olika områden och hela tiden brutit ny mark genom att fortsätta utvecklas i sin roll som HR-ledare. Det har gjort att hennes karriär så här långt inkluderat HR-roller inom flera olika industrier och företag. Här delar hon med sig av sina främsta lärdomar och hennes syn på ledarskap.

– Jag har alltid varit intresserad av gränslandet mellan ekonomi, psykologi, organisation och juridik. Jag började studera juridik, men insåg rätt snabbt att det kändes för odynamiskt och inrutat. HR kändes därför som den perfekta mixen av business, människan från ett individ- och organisationsperspektiv och juridik i form av arbetsrätt, säger Anna Cau.

Hennes resa inom HR innefattar KPMG, Advokatfirman Lindahl och H&M. Idag leder Anna Cau HR-organisationen för Supply Chain och produktion på Ericsson.

– En lärdom jag tar med mig från att ha arbetat i konsultorganisationer är att tid är pengar. Det har verkligen format mig i min kommunikation och mitt sätt att jobba, och vikten av att alltid komma väl förberedd till möten med underbyggda argument, väl genomförda analyser, att sätta tydliga mål och ibland fatta sig kort.

Datadriven och värderingsstyrd

På Ericsson är data en given del av kulturen, förklarar Anna i hennes nuvarande roll har det därför kommit naturligt att utveckla ett datadrivet ledarskap.
– Vi har otroligt mycket data att tillgå på Ericsson, och använder oss aktivt av vår data som beslutsunderlag. Genom det säkerställer vi att vi tar faktabaserade beslut istället för känslostyrda.

Men i kombination med datadrivna arbetssättet brinner Anna även för ett annat slags ledarskap – nämligen det värderingsstyrda.
– Det utvecklade jag extra mycket i min roll som Head of HR på H&M. Där växte jag otroligt mycket som ledare och förstod vikten av det värderingsstyrda och personliga ledarskapet. Som ledare måste jag själv vara en förebild och ständigt representera värderingarna och se till att de genomsyrar allt jag gör.

För ledare som vill utveckla sitt värderingsstyrda ledarskap har hon några tips och råd hon gärna delar med sig av:
– Det är viktigt att jag som individ känner att jag också kan stå bakom värderingarna för att kunna vara autentisk i mitt ledarskap och känna att jag är ett med företagets värderingar. Redan innan jag tar på mig rollen som ledare bör jag ställa mig själv frågan – känner jag att det här är ett företag som delar mina personliga värderingar?

Viktigare under pandemin

Att organisationer och dess ledare har ett tydligt syfte och lever sina värderingar har trots allt blivit allt viktigare under de senaste åren och inte minst under pandemin, fortsätter Anna.

– Jag tycker mig se det i nästan all data från olika globala undersökningar kring vad kandidatmarknaden värdesätter allra mest – företagets syfte och värderingar, synen på worklife balance, flexibilitet och hybridarbete är det allra viktigaste framöver. Det finns ett tydligt före och efter pandemin i den bemärkelsen.

Ericsson befinner sig mitt i en omfattande digital transformation, vilket även märks tydligt inom avdelningen Supply Chain. Ett stort fokusområde i Annas roll som Head of People är att förbereda organisationen, ledarna och medarbetarna kring var organisationen är på väg.

– Det innebär att jag som ledare måste agera proaktivt, inte reaktivt. Vi behöver ständigt hålla koll på den teknikutveckling som sker och vad det innebär för vårt sätt att jobba, oss som organisation och på individnivå. Vi måste kontinuerligt se över vilka färdigheter och kompetenser vi har och vad vi saknar och behöver utveckla.

Transformation ställer krav

För att ha ett effektivt ledarskap i en transformation handlar det om att vara lyhörd och tillgänglig för att möta behov och frågeställningar från såväl chefer och medarbetare.
– Det gäller också att ha en kontinuerlig dialog och att kommunicera ärligt och transparent kring vad man vet och vad man inte vet. Förändringar är inte enkla, som ledare måste vi visa empati och förståelse.

Ett sätt som Ericsson Supply gör detta på är att en gång i kvartalet ha vad man valt att kalla Open Talk. Där kommuniceras vilka mål och medel som krävs för att enheten ska nå sin strategi för 2025.
– Syftet är att ledningsgruppen berättar om var vi står just nu, och svarar på frågor från medarbetare som antingen skickas in anonymt eller med namn. Det kan vara högt och lågt, det viktigaste är att vi får en chans att förtydliga områden där vi varit otydliga och hämta in värdefull feedback.

Proaktiv kommunikation är nyckeln

Att vara proaktiv och ligga en bra bit före i sin kommunikation om vart man är på väg och vad som ska hända innebär att medarbetarna också förstår deras egen roll i transformationen. Då kan de själva ta ställning till om de vill vara med på resan, fortsätter Anna.
– Vi försöker tidigt vara transparenta med vilka kompetenser och jobbroller som kommer öka i efterfrågan internt, och vilka som eventuellt kommer minska. Då ger vi våra medarbetare de bästa chanserna att antingen kompetensutveckla sig eller få tid på sig att tänka på vad man vill och andra roller man är intresserad av.

Alternativet hade varit att gå ut på en arbetsmarknad där nästan alla företag slåss om kompetenser, menar Anna.
– Istället väljer vi att investera i de medarbetare vi har. Fördelarna är många – vi vet att de är given del av företagskulturen, organisationen, och vi vet hur de presterar. Att satsa på att utveckla våra medarbetare internt och ställa om deras kompetenser är därför vår strategi för att möta konkurrensen.

När samhället nu börjar öppna upp efter två år av pandemi och när vi inte längre lyder under rekommendationer om att arbeta hemifrån har Anna en viktig fråga som hon vill skicka med till ledningsgrupper och chefer.
– Ledningsgrupper behöver förstå att vi inte kan ta för givet att vi kan återgå till hur arbetslivet såg ut innan. Vi behöver vara ödmjuka i att förstå att pandemin har förändrat medarbetare och hela organisationer. Under två års tid har vi hunnit skapa oss en rad nya rutiner, arbetssätt och fått viktiga lärdomar att det nästan vore att skjuta sig i foten.

Eller för att likna det med en Ericsson-referens:
– Det vore som att återgå till en 3G-hastighet när du väl vant dig vid att surfa i 5G – en total nedgradering, säger Anna Cau.

Dela gärna!

Insikter

På djupet med Rikard Josefson
På djupet

På djupet med Rikard Josefson

Det är mycket som händer i världen vilket, utöver mänskligt lidande, skapar oro för inflation. Rikard Josefson, VD på Avanza, har ett värdefullt medskick till

På djupet med Karin Bodin
På djupet

På Djupet med Karin Bodin

I Brightmills nya videoformat – intervjuserien På Djupet får ni träffa intressanta och inspirerande ledare, där Brightmills egen stjärna Hanna Eidem intervjuar och går på

Inga fler inlägg att visa

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.