Hem

>

Insikter

>

Intervju

Intervju med

Cecilie Moxheim – VD, Mediafy

“Det är lättare att leda ett bolag i tuffare tider”

Cecilie Moxheim – VD, Mediafy

Publicerad:

Cecilie Moxheim flyttade från Oslo till Stockholm för att studera. Men extrajobbet på Mediafy, vid sidan av den treåriga utbildningen inom marknadsföring och IT, fick henne att stanna kvar längre än tänkt. Sen dess har hon klättrat från rollen som kundtjänst och sajt-admin till att idag leda Mediafy framåt som VD.  

I samband med att Mediafy såldes till Bonnier 2015 beslutade sig grundarna av den ledande tidningsåterförsäljaren för att ta ett steg åt sidan. Förfrågan om att ta över som VD gick till Cecilie, ett erbjudande hon inte hade förväntat sig men glatt tackade ja till. 

– Innan jag tackade ja, var jag orolig för att folk skulle reagera negativt. Jag hade ingen erfarenhet från VD-rollen och därmed inget förtroendekapital där, jag skulle leda kollegor jag hade jobbat parallellt med länge som dessutom var äldre än mig, vad skulle de tycka och tänka? Nu i efterhand var det ingen av de sakerna jag oroade mig för som blev några större problem, utan helt andra saker jag inte hade tänkt på. Nu oroar jag mig sällan för saker, men förväntar mig och planerar för att problem kommer uppstå, berättar Cecilie

Att leda bolag genom lågkonjunktur

Som VD på Mediafy gör hon just det, kliver in och löser problem. Cecilie berättar att det absolut svåraste med hennes jobb är att försöka förutse vad som händer runt nästa hörn.. Men ledarskapet under tuffare tider, som i pandemi eller lågkonjunktur, upplever hon inte vara svårare än annars. Snarare tvärtom.

– När det är mycket som händer, vare sig om bolaget växer eller om man behöver göra tuffa besparingsåtgärder, är det lätt att dras ner i det operativa. Lägg sen på livspusslet med barn, det är en utmaning att skapa tid för att hinna tänka på allt. När det går sämre brukar fokus och prioriteringar bli tydligare och man vet exakt vad som behöver göras. När det går bra har många en mer sorglös inställning. De som förstår orsakerna till varför det går bra kommer snabbare kunna ställa om och fokusera på rätt saker när man är pressad och har mindre resurser. Då handlar det om att snabbt anpassa efter nya förutsättningar och situationer och det tycker jag vår organisation är bra på, säger Cecilie. 

Man får inte försumma medarbetarnas och kundernas behov.

Den ekonomiska osäkerheten som orsakas av lågkonjunkturen är trots allt vad Cecilie upplever som allra mest utmanande i sitt ledarskap idag, eftersom det gör det svårare att fatta strategiska beslut. Men hon berättar att hon alltid försöker jobba med ett mindset att ingenting är bestående, vilket gör att Mediafy hela tiden strävar efter att jobba långsiktigt för att vara redo för nya vändningar.  

– Inget är bestående. Det har jag alltid i bakhuvudet och tar sällan saker för givet. Det kommer inte alltid gå bra, på samma sätt som det förhoppningsvis inte alltid kommer gå dåligt.. Den ekonomiska osäkerheten som orsakas av en lågkonjunktur gör det svårare att fatta strategiska beslut och planera för framtiden. Som ledare måste du fatta ”rätt” beslut när det inte finns några rätta beslut att fatta. Utöver det är medarbetarnas och kundernas behov något man inte får försumma, säger Cecilie. 

“Man måste kunna förstå skillnaden på det som är viktigt och väsentligt för att lyckas”

Cecilie tror att förmågan att anpassa sig efter nya eller förändrade förutsättningar och handla därefter är avgörande för hur man som bolag kan ta sig igenom tuffare perioder, som att gå vinnande ur en lågkonjunktur. På Mediafy försöker de jobba aktivt med att diversifiera intäktsströmmarna och på så sätt minska beroendet av en specifik affär. 

– Det finns alltid pengar på kapitalmarknaden, men de är inte tillgängliga för alla företag, utan erbjuds oftast till de som egentligen inte behöver dem. Inte minst i tuffare tider. Jag tror de företag som kan visa på en stabil grundaffär och kan visa lönsamhet har bättre förutsättningar att gå vinnande ur i sämre tider, säger Cecilie

– Sen är fokus på rätt saker viktigt. Det sägs att pilotstudenter brukar få som råd i skolan att “om allt går åt skogen: Kom ihåg att flyga planet”. Jag tror att det egentligen gäller alla. Man måste klara av att fokusera på rätt saker och förstå skillnaden på vad som är viktigt och väsentligt för att lyckas. Har man t.ex koll på vad som driver ens lönsamhet så har man mycket bättre förutsättningar för att snabbt kunna göra just det, säger Cecilie. 

Vad som är det bästa med att jobba som VD har Cecilie flera svar på. Men en stark faktor som gjorde att hon tackade ja till tjänsten den där dagen 2015 var möjligheten att få påverka och ansvara för många olika delar och göra det tillsammans med människor hon inspireras av och beundrar. 

– Att bygga och utveckla bolag och team är en ynnest. Vissa tror att det är svårt att vara VD, och jag vet inte om jag håller med om det. Däremot måste du tycka om att lösa problem, både i “normala” omständigheter och under tuffare tider, och det gillar jag verkligen. Jag skulle inte vilja byta ut det mot något annat, avslutar Cecilie.

Dela gärna!

Mer

insikter