Management stories

“Change is the new normal” – efter en förändring kommer nästa

Susanne Hägglund – Chef eftermarknad, Volvo Cars

Som tung aktör inom bilbranschen är tiderna för förändring långt ifrån förbi för Volvo Cars. Susanne Hägglund är chef för Volvo Cars eftermarknad och nyligen utnämnd till en av Sveriges mäktigaste chefer inom branschen. För Brightmill berättar hon om vad det innebär att leda ett företag i gränslandet mellan att en gammal industri dör ut samtidigt som en ny gror ur samma grund.

Susanne Hägglund hade arbetat i sex år som konsult och i elva år på SKF när hon lockades till Volvo av en branschkollega. Nyfikenheten på det välkända varumärket ledde till att hon år 2018 tog steget in i “Volvos spännande värld” som hon själv kallar det.

– Volvo Cars är i en enorm transformation och för någon som är beredd att satsa finns många möjligheter. I alla fall har jag haft den förmånen. När jag kom in började jag arbeta med vår koncernstrategi, men har sedan zoomat in mig på det kommersiella och utvecklingen av vår affär.

Nu är Susanne ansvarig för Volvo Cars eftermarknad. I 15 år efter produktion har Volvo Cars ansvar för de bilar som finns ute på marknaden gällande allt som kunder kan tänkas behöva hjälp med i användarfasen. Hon upplever det som ett spännande område eftersom det både är en stor lojalitets- och intäktsdrivare för företaget. Med sig idag på den centrala organisationen har hon ca 500 medarbetare.

– Jag gick från att ha ansvar för runt 100 personer till 1 500 när jag började på Volvo Cars vilket kan tyckas överväldigande, men fördelen är att du tvingas ha förtroende för människor. I en mindre organisation finns möjligheterna att peta och detaljstyra lite för mycket som chef, men med ansvar för 1 500 personer är det omöjligt. Det blev nödvändigt att våga släppa på kontrollen och lita på varje individ.

Sin ledarstil beskriver Susanne som rak, utmanande, positiv och energisk. Och just den positiva energin märks tydligt när hon pratar om vad hon vill uppnå och hur hon vill bli ihågkommen som chef.

– Vi talar aldrig om att ledare ska göra saker och ting roligt. Om det är spännande, motiverade och roligt på jobbet blir resultatet garanterat bättre. Det ska vara kul att möta utmaningar, kul att utvecklas, och det ska finnas utrymme för att göra trevliga saker tillsammans och skratta på kafferasten. Den aspekten kommer aldrig särskilt högt upp på agendan, och pratar du om att ha roligt eller om att se positivt på en jobbig situation kan det lätt uppfattas som oseriöst eller naivt. Men det är allt annat än det, det är ledarskap i mina ögon.

Att leda i dualitet

De 6,5 miljoner Volvobilarna som rullar på våra gator är alltså Susannes ansvar. Och den värld hon verkar i är tudelad. Bilbranschen befinner sig i en enorm gemensam omställning mot en mer hållbar och digitaliserad industri, men samtidigt är det långt kvar tills de mindre önskvärda bilarna är helt borta från vägarna.

– Å ena sidan har vi våra nya bilar med avancerade tekniska system och mer miljöanpassade drivlinor. Å andra sidan lever våra gamla fyrkantiga Volvobilar som inte har i närheten av de funktionaliteterna kvar. Vi behöver ta hand om båda. Det är en konstant avvägning mellan att hantera det gamla så bra som det bara går, samtidigt som vi förbereder oss för en framtid som är helt annorlunda.

Hon beskriver gränslandet som en “disruption of an industry”, och ser att det kommer med en hel del risktagande. Omställningen går snabbt och det finns inte alltid utrymme att utvärdera.

– Det är ytterligare en stor avvägning jag hanterar dagligen, att agera snabbt samtidigt som jag måste ta hänsyn till risker. Därför tror jag också att det krävs en stor portion mod för att vara ledare. Man måste ibland kasta sig ut och våga ta beslut utan att all fakta finns tillgänglig. I de fallen kan det också handla om att våga visa förtroende för experter som sitter på kunskapen och erfarenheten.

En cirkulär affär vid 2040

Som född och uppvuxen i en familj med tre generationer ICA-handlare har affärsrelaterade samtal alltid varit en självklar del av vardagen. Susanne ser tillbaka på hur hon pratat affärer med sin morfar vid matbordet och hjälpt sin pappa med diverse sysslor i mataffären – och hur det präglat hennes val i arbetslivet. Idag har hon tacksam för var det lett henne.

– Jag är stolt måste jag säga, över att jag hamnade på Volvo Cars. Det är ett fantastiskt varumärke att vara en del av. I Sverige finns en slags medfödd stolthet över Volvo Cars och det är otroligt kul att det finns en nyfikenhet kring våra produkter från allmänheten. Framförallt ser vi det nu, i och med vår transformation från att sälja bilar till att sälja mobilitet.

Volvo Cars har befäst en ambition om att ha en helt cirkulär affär vid 2040. En ambition som Susanne ser som oerhört motiverande och är högst delaktig i. Avdelningen för eftermarknad har blivit enormt påverkade av målen och jobbar nu intensivt för att ta sig dit, genom bland annat återanvändning, reparationer och återvinning till exempel.

– Volvo Cars är allmänt förknippade med säkerhet. Nu vill vi att hållbarhet ska vara en lika självklar association. Att ställa om till cirkulärt är en jätteutmaning eftersom det ändrar dynamiken för hela vår affärsmodell – men det är också en av mina stora drivkrafter. 

“Change is the new normal”

I och med pandemin pratas det mycket om att leda i förändring som något övergående. Men enligt Susanne är förändring något konstant. 

– Jag tror att “change is the new normal”. Efter en förändring kommer nästa. När jag vill få med mig människor på en förändring brukar jag föreställa mig en trappa. På första steget får du höra om förändringen. På nästa steg förstår du förändringen. På det tredje steget köper du argumenten och på det fjärde och sista steget agerar du på förändringen. 

Hon fortsätter:

– Många ledare tror att det räcker med att berätta om en förändring för att människor ska börja agera på den, men hoppar du över stegen däremellan får det ingen verkan. Som ledare måste du ha tålamod och vara inlyssnande, och när förändringen väl har startat – tro inte att du är klar. Människan söker svar och det kommer konstant finnas ett “varför” att svara på.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.