Framtid

Flera hyggligt duktiga människor i samarbete är bättre än en ensam expert

Andreas Werr - Handelshögskolan Stockholm

En kollektivt intelligent organisation nyttjar en stor del av sina medarbetares kompetenser och erfarenheter för att både göra rätt saker – men också göra saker rätt.
– Den klarar av att nyttja all den kompetens som finns i organisationen för att både ifrågasätta och diskutera vad man ska göra, säger Andreas Werrprofessor i management vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han har skrivit boken Kunskapsintegration – om kollektiv intelligens i organisationer, och anser att det är viktigt att kunskapsintensiva organisationer satsar på kollektiv intelligens.

– Kompetens är produktionsresursen och grunden för det värde den här typen av organisationer skapar. Det man säljer och det kunden köper är egentligen inte en individs kompetens. Vore det så skulle det oftare vara billigare att bara köpa en fristående konsult på den öppna marknaden.

Det man är ute efter, konstaterar Andreas, är en organisations samlade kompetens om exempelvis en viss bransch, ett visst land eller kring en viss fråga.

– Det är sällan samma person som har all den kompetensen men gemensamt inom bolaget har man ackumulerat en massa erfarenheter. Då blir det en konkurrensfördel att dra ihop den kunskapen och förmedla att man har den till kunderna.

Experter i samarbete – en problemlösande modell

Andreas bekräftar att det finns en risk att kunskapsintensiva branscher söker sig utanför Sveriges gränser om man inte investerar i kompetens, men vill föra in ytterligare en dimension i frågan.

– Det har med förmågan att samarbeta över disciplingräns och kompetensgräns att göra. I Sverige är vi kända för ett icke hierarkiskt ledarskap och vårt sätt att samarbeta. När vi ska lösa komplexa problem och vara innovativa är det en konkurrensfördel. Att ha kompetensen är en del, men många problem kan inte lösas av den enskilda experten utan kräver experter i samarbete. Har man en massa superduktiga människor som inte kan samarbeta blir det sällan en bra lösning av det. Det ger högre effekt med en samling hyggligt duktiga människor som kan samarbeta.

Vad ska man tänka på när organisationens främsta resurs är kompetensen som medarbetarna besitter?

– Den typen av medarbetare drivs ofta av möjligheter att utvecklas professionellt och att kunna få jobba med spännande projekt snarare än av väldigt tidiga karriärmöjligheter eller lön. Då blir det viktigt att se till så att de medarbetarna hela tiden känner att de växer, kan utvecklas och få nya utmaningar, säger Andreas.

Så styrs kunskapsintensiva organisationer

Hans uppfattning är att HR-avdelningar i kunskapsintensiva företag ofta har en lite mer tillbakadragen och supportande roll.

– I dessa organisationer är HR “för viktigt” för att lägga på en HR-avdelning. Att jobba med rekrytering kanske är den viktigaste uppgiften för de seniora medarbetarna. Man lägger ganska mycket seniortimmar på den här typen av utvärdering inför partnerskap. En annan viktig aspekt av ledarskap blir att balansera frihet och kontroll inom organisationen. De här medarbetarna förväntar sig ganska mycket självständighet samt att få bestämma själva hur och med vad de ska jobba.

Eftersom mycket av styrningen i kunskapsintensiva organisationer sker genom kultur och värderingar kan det vara en utmanande miljö för en interimschef att stötta arbetet på.

– På de mest typiska internationella partnerägda managementkonsultbolagen eller advokatbyråerna är modellen att man plockar in unga formbara individer, och sedan formar dem i karriärprocessen tills de blir chefer och då är insocialiserade i bolagets sätt att arbeta. Det kan vara krävande för en interim att komma in i. Om man inte förstår den kulturen är det väldigt lätt att man trampar snett och gör sig ovän med folk. Vad interimschefen kan bidra med är någon slags ordning och reda, säger Andreas.

En annan aspekt av de professionsbaserade organisationerna, tillägger han, är att man ”inte är där för att man tycker att det är superroligt att vara chef utan man är där för att man tycker att det är superroligt med juridik, revision, ingenjörsproblem eller liknande”.

– Management till skillnad från ledarskap är nog ganska eftersatt; det kan vara ett område man som interimschef kan bidra med. Sen får man ju göra det väldigt lyhört och ta hänsyn till den kultur och de medarbetare som finns där med deras förväntningar och behov så att man inte chefar sönder organisationen. Risken då är att nyckelpersonerna lämnar för att de anser att det blir för mycket ordning och reda, och för lite frihet och självständighet.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Henrik Engstam Phalén – VD, Brightmill
Rekrytering

Varför du måste våga vara en a-chef

Din nästa rekrytering kan vara din verksamhets viktigaste investering. Låt den meningen sjunka in. Vem du väljer att anställa kan antingen bidra till att make or

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.