Management stories

Förändring, utveckling och mod

Moa Gammel Ginsburg – Kreativ chef, Sveriges Radio

För många är förändring något av det mest skrämmande som finns, för andra är det nyckeln till utveckling. Vi har träffat Moa Gammel Ginsburg, kreativ chef för Sveriges Radio. Över en digital träff pratar vi om att vikten av utveckling, att våga göra saker som skrämmer en – och om hur verklig strukturell förändring måste ske uppifrån. 

Skådespelare, regissör, författare och kreativ chef. Moa Gammel Ginsburg har onekligen många strängar på sin lyra. Att ständigt erövra ny mark tycks inte skrämma skådespelaren. Snarare verkar det handla om en konstant längtan efter utveckling; och att därmed kunna se den utvecklingspotential som gömmer sig bakom varje utmaning. 

– Jag älskar att pröva nya utmanande uppgifter för att hela tiden utvecklas. Det är viktigt att göra saker som skrämmer en. Man kan tacka nej på grund av många orsaker men inte för att man är rädd för att pröva något nytt. 

“Man är inget utan gruppen”

Oavsett yrkestitel tycks det i grunden alltid handla om ambition, drivkraft – och inte minst ett inspirerande mod. Att kliva på en chefsposition kan tyckas långt bort från den kreativa konstvärld skådespelaryrket rör sig i. Men för Moa finns det också tydliga likheter: 

– Det handlar om att entusiasmera människor och få alla att jobba mot samma mål och vision. Man är inget utan gruppen. Största skillnaden handlar om att man inte får vara lika hands-on längre och lära sig att delegera och ge människor som jobbar för en stort förtroende. 

Gruppdynamiken är tydligt viktig för den kreativa chefen. Kanske är det någonting som kan härledas till Moas många erfarenheter och kunskaper från kulturbranschen i sig – en bransch tydligt präglad av aspekter som känslighet och sårbarhet, men också tydlighet. 

Med kulturbranschen som förebild

Kulturbranschens känslomässiga karaktär kan argumenteras vara dess största styrka – men den sårbarhet som samtidigt uppstår gör också att branschen snabbt placeras först ut i gungning i instabila tider. Emotionella värden tycks falla sekundärt efter finansiella och kulturbranschens syfte därmed likaså. En läxa vi tidigt fick lära i samband med coronapandemins utbrott. Men faktum är att kulturbranschens viktiga inslag inte bara bidrar till människans emotionella värden. Det finns flera viktiga aspekter både näringslivet och den offentliga sektorn kan ta efter kulturbranschen, inte minst när det gäller vikten av god gruppdynamik på en arbetsplats. 

– Jag tror att väldigt mycket handlar om kreativitet, även i branscher inom näringslivet och offentlig sektor. Förmågan att tänka nytt, utanför boxen och att se nya samband där det saknats innan. Alla organisationer som är för hierarkiska och som inte låter medlemmarna känna att de själva kan styra sin arbetssituation utan bara är kuggen i ett större maskineri är motsatsen till utveckling och därmed motsatsen till högre vinster och bättre prestationer. 

Tystnad tagning – om makt som dras till makt

Under hösten 2017 skakades medielandskapet på global nivå av #metoo-rörelsen. En rörelse vida känd för de flesta som rört sig i en digital kontext. Och med fokus sprunget ur behovet av att belysa och uppmärksamma sexuella trakasserier initierades rörelsen Tystnad tagning. En branschnischad variant av #metoo där flera hundratals svenska skådespelare vittnar om sexuella övergrepp och trakasserier. Sannolikt en av de mest känsloladdade revolutionerna i svensk kulturhistoria. Moa var en av initiativtagarna till den ännu viktiga rörelsen.  

– Makt dras till makt och makten skyddar makten. Så fort något hotas som har med mycket pengar och prestige att göra hamnar värderingar i skymundan. Förändring kostar och jag känner fortfarande att det är många som inte gjort upp med sin destruktiva arbetsmiljö. Enda motvikten är organisering och upplysning. Förändring måste ske långsamt, demokratiskt och osexigt för att det ska få verkligt fäste. 

Tre år har gått och trots att Moa poängterar att verklig förändring måste ske långsamt tycks de största effekterna av rörelsen planat ut. Men till skillnad från innan Tystnad tagning och dess mediala uppmärksamhet kan ingen som sitter i någon form av maktposition längre frånsäga sig sitt ansvar, åtminstone inte med okunskap som argument. 

– Just nu känner jag att vi befinner oss i en väldigt stor backlash men ingen kan längre säga att man inte visste. Vi delar samma glasögon nu. Och jag tror att man måste se all förändring i en tioårsperiod, annars blir man lätt uppgiven. Jag tror att pendeln kommer att svänga tillbaka igen och jag hoppas att politiker och chefer tar sitt ansvar för att driva den förändringen. Implementeringen av nya värderingar måste ske uppifrån.

Att inte agera i frågan blir alltså indirekt att aktivt ignorera den tydligt utpräglade problematiken. Kanske är det rakhet, tydlighet och förmågan att vara självkritisk som behövs för att åstadkomma förändring i frågan. Frågar du Moa är det åtminstone de tre egenskaper som är viktigast för den som sitter i en ledarposition. Det och förmågan att få individer att känna sig delaktiga i en grupp – som alla drar åt samma håll.

Moas tre uppmaningar till svenska ledare och chefer: 

  1. Våga anställa på potential, inte bara erfarenhet. Det gäller främst kvinnor och rasifierade. 
  2. Öppna upp för flexibilitet, då får ni syre in i verksamheten. 
  3. Få alla att dela samma vision och säkerställ att alla känner sig sedda i det.
 
 
Fotograf: Patrick Miller

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Lasse Lychnell – Forskare, Handelshögskolan i Stockholm
Spaning

Med meditation som medhjälpare

Det sägs att ingen utmaning kommer utan lärdom. Och kanske låter vi snart klockorna ringa ut ett av våra mest utmanande år någonsin. Nog för

John Mellkvist – PR-konsult
Ålderism

Låt oss tala om ålder

Man ska inte tala om ålder. Eller ska man det? Frågan tycks nästan lika komplex som ålder i sig. Ålder tycks nämligen vara lika irrelevant

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.