Åsa Wahlström, interim HR-chef på Filminstitutet, om pandemins utmaningar inom besöksnäringen, interimt kontra fast ledarskap och om relationen mellan mjuka värden och lönsamhet.
🙁 Pandemin var inte nådig mot hotell-, restaurang- och eventbranschen. Vad var det mest utmanande med att vara HR-chef för Stureplansgruppen under denna period?
– Allt gick så oerhört fort. Vi fick en fantastisk start på 2020, bättre än någonsin. Vi gick från det till total katastrof med fokus på överlevnad och krishantering på bara några veckor. Utmaningen blev då att navigera i ovisshet och försöka ställa om till den nya verkligheten med kontinuerligt uppdaterade myndighetsbeslut medan vi försökte lugna oroliga medarbetare och chefer. På mycket kort tid och helt utan möjlighet till förhandsplanering fick vi ställa om hela verksamheten – från nattklubbar, restauranger och arenaverksamhet till konferenser och events.
Åsa fortsätter:
– Utmaningen som kändes mest var nog ändå att försöka få medarbetare att behålla hoppet samtidigt som över hundra av deras kollegor blev av med jobbet. Det var tuffa samtal att ta – många av de som fick lämna företaget hade varit lysande stjärnor, anställda i flera år och kanske hade ensamt ansvar över familjens försörjning eller arbetstillstånd. Det fanns de som behövde åka tillbaka till sina hemländer. Men de flesta förstod att det inte var företagets fel; vi jobbade alla tillsammans mot en gemensam fiende. Problemet kom utifrån och många förstod att det inte fanns ett val. Det innebär dock inte att det inte var väldigt tufft.
😀 Enligt dina erfarenheter av interimt ledarskap, vad är det bästa med att jobba interim? Vilka fördelar har det kontra att inte vara interim?
– Fördelen med att gå in som interim är att du får möjligheten att snabbt sätta dig in i olika organisationer och arbetsuppgifter. Du får också möjlighet att arbeta inom olika branscher, företagsstorlekar och med olika typer av människor. Jag känner därför att jag utvecklas mycket genom att vara interim, både i min yrkesroll och som person. Eftersom du ständigt arbetar efter nya förutsättningar och snabbt behöver sätta dig in i nya situationer blir det heller aldrig långtråkigt. Det är även en bra metod för att bredda nätverket och skapar en förståelse för de olika utmaningar som finns inom olika branscher.
🙁 Du har nyligen lämnat din roll på Stureplansgruppen för att bli interim HR-chef på Svenska Filminstitutet. Vilka är de största utmaningarna med denna omställning?
– När jag lämnade Stureplansgruppen så hade jag ett och ett halvt år bakom mig där fullt fokus hade legat på överlevnad och krishantering. Väldigt hög energinivå och snabba ryck. Jag fick mycket värdefull erfarenhet på kort tid, något jag är tacksam för även om omständigheterna var väldigt tragiska, säger Åsa och fortsätter:
– När jag sedan kom in på Filminstitutet blev jag uppmärksammad på att de hade haft helt andra utmaningar under pandemin än vad besöksnäringen haft. Hemarbete, återgång till kontoret, digital omställning och så vidare. Därför får jag nu sätta mig in i dessa nya utmaningar och anpassa mitt arbete efter dem. Det är även första gången jag arbetar inom offentlig sektor, med allt vad det innebär: från offentlighetsprincipen, upphandlingar och diarieföring. Men jag hanterar det som jag gör med alla nya utmaningar: med nyfikenhet och lyhördhet.
😀 Vad är det roligaste med ditt jobb och vad motiverar dig till att utvecklas i din karriär?
– Att se andra blomma och utvecklas i sina jobb. Det är en ynnest att få vara med och utveckla både företaget, ledare och medarbetare. Jag motiveras av att få vara en del av att verksamheten går framåt i den riktning som är önskvärd – och att mitt jobb faktiskt gör skillnad. För mig är det också otroligt viktigt att förstå kärnverksamheten och affären för att utifrån det perspektivet hitta de bästa vägarna framåt.
🙁 Alla fungerar olika och kan inte alltid komma överens. Har du behövt konflikthantera på jobbet förut, och vad brukar fungera bäst när det kommer till konflikter mellan medarbetare?
– Självfallet, jag har behövt hantera konflikter många gånger. Det är en del av HR-professionen och ofta där vi kommer in. Mina bästa tips är att ta tag i det i god tid, få personerna att prata med varandra och själv inte döma när du lyssnar och inte komma med lösningar för tidigt. Problemet är att HR inte alltid blandas in i god tid; ofta har konflikten legat och pyrt lite för länge, då de inblandade kan känna en viss konflikträdsla eller en tro att problemet ska lösa sig på egen hand. Det är så konflikter växer sig stora och svårhanterliga. När HR väl kommer in är det därför viktigt att vara neutral och lyssna på bägge sidor. Istället för att komma med lösningar ska du försöka få de inblandade att prata med varandra och skapa en dialog för att de tillsammans ska komma fram till en lösning. De få tillfällen då det inte funkar kan man komma med förslag; men det är viktigt att inte göra det förrän de inblandade, med stöd från HR, fått en chans att själva skapa en dialog.
😀 De mjuka värdena blir allt mer viktiga inom ledarskap och employer branding. Vilka positiva skillnader har du sett ske när ett företag börjat satsa mer på mjuka värden?
– Att satsa på mjuka värden ger mycket snabbt positiva ringar på vattnet. Nöjda medarbetare leder till nöjda kunder som i sin tur ger högre lönsamhet. Det är även lätt att hamna i en nedåtgående spiral utan satsning på mjuka värden: missnöjda medarbetare som leder till missnöjda kunder och dålig lönsamhet, vilket i sin tur leder till att ledningen inte vill satsa på mjuka värden. Och så vidare.
Åsa avslutar:
– Många företag har sett dessa effekter och jobbar idag väldigt aktivt just med de mjuka värdena, vilket är mycket roligt att se. Traditionellt sett har måluppfyllnad handlat om hårda värden men idag är de mjuka värdena minst lika viktiga – de har blivit en stor del av många företagskulturer och uppföljningssamtal mellan chefer och medarbetare. Det tar dock tid, tålamod och uthållighet för att skapa stora förändringar i hela organisationen på lång sikt. Men det händer någonting verkligt härligt när medarbetare börjar ta ansvar och initiativ utifrån en positiv företagskultur med mjuka värden istället för utifrån policys och strikta rutiner.