Hem

>

Insikter

>

Heta stolen

HETA STOLEN

med

Camilla Sundqvist – HR-chef, SkiStar

“Digital rekrytering är framtiden”

Camilla Sundqvist – HR-chef, Skistar

Publicerad:

Camilla Sundqvist är HR-chef på SkiStar. I Heta stolen berättar hon om utmaningen i att arbeta med rekrytering när så många medarbetare byts ut varje säsong, men också om hur hon kan dra nytta, i HR-sammanhang, av att vara född diplomat.


😀 Inför varje vinter bemannar ni skidorternas skidskolor och liftar, och ni får in tusentals ansökningar. Hur arbetar ni för att bibehålla statusen som attraktiv arbetsgivare?

– Vi vill främja att så många som möjligt kommer tillbaka så att det inte blir för många nya varje år. Idag återvänder cirka sextio procent år för år. Det finns alltså en stor mängd återkommande medarbetare som är ambassadörer och kan lära upp alla nya inför säsongen. Gör man sin första säsong hos oss och är nöjd så sprider det sig. Man delar sin goda upplevelse med kompisar, familj och andra – och det ena leder till det andra. Vi samarbetar dessutom med skolor och försöker vara närvarande i närområdena i hopp om att fånga upp nya talanger.

🙁 Är det en utmaning att arbeta med HR när en så pass stor klick av era medarbetare byts ut år efter år?

– Ja, det är ibland en utmaning med tanke på att det är så varierat: vi har säsongstoppar och dalar. Det gör det svårt att vara långsiktig i kompetensförsörjningen när man inte vet vilka som kommer tillbaka nästa säsong. Däremot är vi stolta över att vara en stor arbetsgivare för unga och kunna erbjuda ett instegsjobb på arbetsmarknaden. Vi försöker samarbeta med andra företag som har sommararbeten. Vi tror att det viktigt att vi är med och bidrar till att man får bra kontakter och möjlighet att gå vidare i en sommarverksamhet, men ändå känna en trygghet att man är välkommen tillbaka. På så sätt ska medarbetarna kunna känna att de är med i familjen fast de inte befinner sig på plats. Innan vår rekryteringsprocess drar igång på allvar har de som tidigare jobbat två säsonger för oss lite förtur.

😀 Ifjol rekryterade ni delvis digitalt. Är detta framtiden, även efter pandemin?

– Definitivt. Vi ser många fördelar med den geografiska spridningen som det digitala bidrar med. Det är enklare både för oss och för kandidaterna att få ihop logistiken. Man kan vara där man är, utan att behöva resa, och det gör att processen blir väldigt lättillgänglig. I år hade vi dessutom betydligt färre avhopp än vanligt vilket nog också hade att göra med hur arbetsmarknaden såg ut. De flesta tackade inte nej till en intervju, inte minst om man kunde få ihop ett digitalt möte. Vi kommer att fortsätta med digitala gruppintervjuer även i framtiden, men också digitalisera hela onboardingprocessen. Innan man kommer till våra destinationer ska man ha fått med sig den utbildning och information man behöver för att vara mentalt förberedd för det fysiska mötet på arbetsplatsen.

🙁  Förra vintern hamnade ni i blåsväder när ett antal medarbetare anordnade en olovlig fest som stred mot era interna regler och myndigheternas rekommendationer. Hur hanterar du som ledare och chef att behöva säga upp personal?

– Vid svåra samtal eller uppsägningar är det viktigt att man har ett situationsanpassat ledarskap; att man har aspekten utifrån vad företaget anser är nödvändigt och viktigt men också hur det påverkar individen. Det gäller att lägga mycket tid på att förklara varför och skapa någon slags medvetenhet, så att det blir tydligt varför det blir en eventuell åtgärd. Eftersom vi har många unga medarbetare är det också viktigt att kommunicera så att de verkligen förstår vad som har hänt, vilka konsekvenser det blir, och vad de kan lära sig av det i arbetslivet framöver. Det handlar om respekt och lyhördhet, och att det alltid finns två sidor av ett mynt. Får man till ett avslut med samsyn kommer man allra längst.

😀 Du började själv som liftvärd på SkiStar för snart tjugo år sedan. Har du nytta av det idag, i din roll som chef?

– Absolut. Som liftvärd var jag ju en del i driften, vilket jag är i min roll även idag. Jag minns vad jag tänkte och hur jag kände i början och kan på så sätt relatera till situationer som uppstår och upplevelser som dagens medarbetare kan tänkas gå igenom. I och med att jag jobbat så länge inom företaget har jag en förståelse för alla delar, allt från hur gästmötet fungerar till hur det är att vistas i ett personalboende.

🙁 Hur är det med jämställdhet inom skidvärlden?

– De senaste åren har vi i ledande befattningar fått en större mångfald, både i ledningsgrupp och inom andra chefsbefattningar i bolaget. Om man tänker på hela personalstyrkan har vi alltid varit cirka femtio procent av varje kön. Men mångfald är ett så stort begrepp. Vissa yrkesgrupper är fortfarande inte jämlika och där försöker vi anställa för att göra det mer jämlikt.

Dela gärna!

Mer

insikter