Management stories

“HR måste våga utmana och ifrågasätta”

Helena Sjöberg – CHRO, Pophouse Entertainment

Innan Helena Sjöberg började som CHRO på Pophouse Entertainment har hon arbetat med HR i över 25 år inom stora amerikanska bolag som American Express och Microsoft. Med andra ord har hon med sig många insikter från såväl finans- och techbranschen in i sin nuvarande roll. I ett inspirerande samtal delar hon med sig av hennes främsta lärdomar och om konsten att bygga en företagskultur i ett bolag med flera olika varumärken.

Helena berättar att det funnits en röd tråd genom hennes yrkesliv oavsett bransch: att attrahera, behålla och utveckla kompetens samt bygga en stabil företagskultur och forma processer och system på ett sätt som stöttar HR & People. Samtidigt finns det en hel del som gör uppdraget på Pophouse Entertainment unikt, bland annat ägarstrukturen. Bolaget ägs bland annat av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson.

– Vi har väldigt spännande och starka ägare i ryggen. Våra ägare är också långsiktiga vilket har varit väldigt tursamt och tacksamt under de två tuffa åren vi har bakom oss. Vi befinner oss också i en bransch som är lite svår att ringa in eftersom vi rör oss över flera olika sektorer. 

Idéstyrda och kreativa

I bolagets katalog finns varumärken som Cirkus, The ABBA Museum, Pophouse Hotel, Hasselbacken, och SPACE – och ännu fler ska det bli. Nyligen offentliggjordes köpet av podcastföretaget Perfect Day Media. För bara några veckor sedan blev det även känt att ABBA släpper ny musik för första gången på 40 år, en resa som bolaget varit delaktiga i.

Visionen är kort och koncis: making ideas pop. Det är det allt handlar om, berättar Helena och tillägger: 

– Vi är ett idéstyrt bolag där alla tillsammans arbetar kreativt och innovativt. Vi vill bryta ny mark och bredda bilden av hur man kan skapa en upplevelse genom att sammanföra det analoga med det digitala. Vi är precis i det gyllene mellanläget där vi har en fot i startupvärlden samtidigt som vi vill arbeta mer skalbart. Det finns en insikt om att vi behöver ha fler processer och strukturer på plats medan vi i kroppsminnet agerar ganska snabbt.

Ett gyllene mellanläge

Fokus under de närmaste åren handlar om att ha många järn i elden samtidigt för Helena.

– Vi har ett momentum med allt spännande som händer och det innebär att vi behöver genomföra många nya rekryteringar. Det gäller att få allt att lira och placera rätt personer på rätt plats. Inom koncernen behöver vi hitta ett läge där vi fortsätter vara produktiva, innovativa och agila, samtidigt som vi skapar en struktur. 

Hon ser det som sin främsta uppgift att bygga en robust, lite mer centraliserad organisation som skapar utrymme för innovation och tillväxt. Här utgör ledarskapet en särskilt viktig roll. 

– Det är lika delar spännande som utmanande. Allt går mycket snabbare från tanke och idé till implementation, och det gäller därför att hänga med i den snabbrörliga och föränderliga världen. Ofta handlar det om att på kort tid hitta kandidater med rätt profil i takt med att vi får nya behov. Jag tror att det är viktigt att HR vågar utmana, ifrågasätta och sätta saker i ett långsiktigt perspektiv. Min roll blir att utmana och ställa frågor som: har vi tänkt färdigt innan vi fattar ett beslut? 

Enligt Helena är det särskilt viktigt att skapa tillit och trygghet i organisationen.Tydligheten i kommunikationen är också en viktig grundpelare.

–  Vi pratar mycket internt om psykologisk trygghet, vi behöver känna oss trygga med att finjustera när det uppstår utmaningar och för att göra det måste vi ha högt i tak. Ledarens uppgift är att skapa den tryggheten i sina team. I alla våra möten har vi två viktiga principer som vi utgår ifrån: det ska vara tydligt och skapa energi. Det är viktigt både nu när vi kommer ur en tuff period och för oss som koncern med våra väldigt passionerade och kreativa medarbetare, vilket vi gärna vill behålla. 

Drar nytta av kompetens

När verksamheten ständigt breddas och nya talanger behöver hittas inom nya områden är det viktigt att inte gå miste om all den kompetens som finns inom koncernen. I rekryteringsprocessen arbetar därför bolaget med en och samma karriärplattform, vilket ger en bättre översikt och skapar synergieffekter, berättar Helena. I rekryteringsprocessen arbetar även bolaget med AI för att avkoda namn och personlig information.

– Vi vill jobba så fördomsfritt som möjligt med vår rekrytering. Istället för att styras av fördomar vill vi jobba faktabaserat utifrån kompetens och erfarenhet. Vi tar också hjälp av data för att mäta nöjdheten bland kandidaterna och säkerställa en bra kandidatupplevelse. Kandidaterna investerar mycket av sin tid och kraft i sin ansökan och vi vill naturligtvis att de ska ha en bra upplevelse. En kandidat idag kan vara en gäst vi träffar imorgon. Därför är deras upplevelse otroligt viktig. 

Konsten att skapa en värdegrund

Att bolaget består av flera välkända och starka varumärken kan ses som en utmaning i sig gällande företagskulturen. Något av det första Helena satte sig in i när hon började var därför att skapa sig en bild kring företagskulturen som råder inom koncernen men även den specifika kultur som finns för respektive varumärke. 

– När jag började fanns det lite olika värdeord inom olika verksamheter. Jag och mitt team såg att det fanns ett behov att göra ett omtag, men att sätta nya ord är inte den enda lösningen. Vi ville ta ett helhetsgrepp kring hur vi ramar in beteenden som är önskvärda och vilken förväntan vi har på varandra som kollegor inom koncernen. 

Arbetet resulterade i värdegrunden The way we PLAY, som tar fasta på glädjen och innovationskraften inom koncernen. De fyra bokstäverna i ordet play representerar i sin tur olika riktlinjer kring företagskulturen: Push the boundaries, Listen and learn, Act with respect och You and me.

– För oss handlar orden om att tänka utanför boxen, ständigt lära oss och behandla varandra med respekt. Med You and me vill vi fånga hur starka vi är tillsammans i team men också individuellt där vi samverkar och bidrar till helhetsbilden. Att sätta ihop ord är lätt, det är svårare att få dem att fästa. Vi kommer naturligtvis att göra misstag längs vägen men kan då återkomma till vår värdegrund och fundera kring hur vi kan lära oss av det. 

Så sent som häromveckan släppte restriktionerna som så länge varit vardag, och det finns mycket hon och kollegorna ser fram emot.

– Hela branschen längtar efter är att få tillbaka våra gäster och publiken, se hur salarna börjar fyllas, och få möjligheten att introducera våra nya, spännande satsningar.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.