Jämställdhet

Hur ofta tänker vi på genus? Aldrig

Henrik Engstam Phalén – VD, Brightmill

I nio års tid har vi tillsatt interimschefer utan att tänka på genus. Inte för att det inte är viktigt. Det är det. Men för oss, och för våra kunder, är det alltid kompetensen som står i fokus. Huruvida den kommer från en man eller kvinna är egentligen inte intressant. Vad som däremot är intressant är statistiken över tid. Enligt den har vi procentuellt rekryterat lika många kvinnor som män till olika chefspositioner i svenskt näringsliv och offentlig sektor. 

Att kön och genus bidrar till mångfald är vida känt. Det gör det både viktigt och relevant att diskutera, framförallt för den som rekryterar till sin egen organisation. För oss däremot, finns det bara en sak som är relevant – kompetensen. Och får den bestämma blir det nästintill alltid jämställt när vi rekryterar. 

Kompetensbaserad rekrytering framför allt

Det finns inga bevis som tyder på att ledaregenskaper skulle återfinnas oftare hos män eller kvinnor. Ändå tycks uppdelningen av våra svenska chefspositioner tydligt viktas åt det ena eller det andra hållet. I näringslivet dominerar män med 70% medan motsvarande andel chefer i offentlig sektor är kvinnor. Kanske söker vi oss till yrken med medarbetare lika oss själva. Kanske är vi till viss del präglade av förlegade traditioner. Kanske letar vi lika mycket efter kompetens som vi letar efter en specifik fantombild av hur vår nästa medarbetare ska se ut och vara. Mest troligt rör det sig om en kombination av samtliga tre. 

Till skillnad från en interimsrekrytering tycks kompetens bara vara en av många faktorer som ska stämma överens med den imaginära bild vi byggt upp av vår framtida medarbetare vid en tillsvidareanställning. Att tillsätta rätt person till ett interimsuppdrag däremot handlar kort och gott om att hitta rätt kompetens för att fylla ett visst behov. Det finns därmed ingen anledning att matcha den kompetensen med ett visst kön. Eller ålder för den delen. Eller hårfärg. Eller hudfärg. Ja, ni fattar. 

Bästa kandidaten vinner uppdraget

Genom att aktivt bortse från genus och kön – och egentligen allt annat som inte har med kompetens att göra – skapar vi oss objektivitet. Objektivitet som i urvalsprocessen tillåter oss att bruka de mest neutrala genusglasögon man kan bära. Det enda som spelar roll är om kandidaten är en bra matchning för uppdraget. Som interimsbyrå är vi i den aspekten dessutom enormt konkurrensutsatta. Vi är ofta flera leverantörer som tävlar mot varandra och den som har den bästa kandidaten vinner uppdraget. Så, vi kan därför ärligt säga att vi har all anledning i världen att inte ta genus i beaktande över huvud taget. Sagt i bästa möjliga mening.

Att inte bry sig tycks i det här fallet vara det mest effektiva sättet att göra just det: bry sig. Det innebär inte att de som aktivt arbetar med mångfaldsinkludering gör fel. Tvärtom! Hur man uppnår mångfald är individuellt – det viktiga är att man gör det. 

Så oavsett vilket tillvägagångssätt du väljer för att uppnå mångfald gör du en viktig insats. Genus är en av många saker som bidrar till mångfald. Det måste vi förstå och ta på allvar. Vi väljer att göra det genom att låta det spela den roll det gör i en kompetensbaserad rekrytering. Alltså, ingen alls. Hur gör du?

Henrik Engstam Phalén

Henrik Engstam Phalén

Chefsrekryterare & VD | henrik@brightmill.se | 070‑931 32 61
Henrik är VD på Brightmill sedan 2011. Han har 20 års erfarenhet av ledande roller inom konsult- och rekryteringsbranschen.
Henrik Engstam Phalén

Henrik Engstam Phalén

Chefsrekryterare & VD | henrik@brightmill.se | 070‑931 32 61
Henrik är VD på Brightmill sedan 2011. Han har 20 års erfarenhet av ledande roller inom konsult- och rekryteringsbranschen.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Lasse Lychnell – Forskare, Handelshögskolan i Stockholm
Spaning

Med meditation som medhjälpare

Det sägs att ingen utmaning kommer utan lärdom. Och kanske låter vi snart klockorna ringa ut ett av våra mest utmanande år någonsin. Nog för

John Mellkvist – PR-konsult
Ålderism

Låt oss tala om ålder

Man ska inte tala om ålder. Eller ska man det? Frågan tycks nästan lika komplex som ålder i sig. Ålder tycks nämligen vara lika irrelevant

Moa Gammel Ginsburg – Kreativ chef, Sveriges Radio
Management stories

Förändring, utveckling och mod

För många är förändring något av det mest skrämmande som finns, för andra är det nyckeln till utveckling. Vi har träffat Moa Gammel Ginsburg, kreativ

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.