Management stories

Hur Polarbröd reste sig ur askan och blev ännu starkare

Anders E Johansson – VD, Polarbröd

Många företagsledare kan ta lärdom av Polarbröds vd när det gäller att hantera en kris – och komma ut ännu starkare på andra sidan. I ett inspirerande samtal berättar vd:n Anders E Johansson om den dramatiska händelsen som en gång riskerade att ödelägga hela verksamheten, varför hållbarhet ligger honom allra varmast om hjärtat, och den fina balansen mellan ständig förnyelse och att hålla på traditionerna. 

Under sitt yrkesliv har Anders E Johansson varit verksam inom skog- och pappersindustrin, energibranschen och livsmedelsbranschen, men en röd tråd under karriären har varit hållbarhet. Frågan är viktig för Anders på ett personligt plan såväl som i hans ledarroll. Han brinner för att kombinera affären med hållbarhet och anser att frågorna bör vara tätt sammanlänkade.

– Idag är hållbarhet en av de viktigaste punkterna på styrelseagendan, men det har inte alltid sett ut så. Som den stolta norrlänning som jag är har jag på nära håll sett skogsindustrins både för- och nackdelar. Precis som att det inte går att vara utan skogsindustrin går det inte heller att undgå dess miljöpåverkan. Det har fått mig att vilja göra en positiv skillnad i min karriär, vara med och bidra till hållbar utveckling och också se det som en konkurrensfördel i affären.

Den fruktansvärda händelsen

Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn, dessutom mitt under en pandemi. Över en natt tappade Polarbröd 75 procent av sin produktionskapacitet. Hjärtat i verksamheten – bageriet där allt en gång började – gick bokstavligen upp i rök. 

Bageriet gick inte att rädda, och Polarbröd tvingades säga upp alla kollektivanställda medarbetare i Älvsbyn. Att behöva se medarbetarna i ögonen och ge beskedet om uppsägning, beskriver Anders som något av det allra tuffaste med branden. 

– Det är och har varit mitt livs största yrkesutmaning, men också något av det mest lärorika. En kollega till mig sa att han hade lärt sig mer på sex månader än under hela yrkeslivet, vilket sammanfattar det hela ganska bra. 

Många lärdomar rikare

Vidare berättar Anders att han fått användning av de erfarenheter han samlat på sig under sitt yrkesliv, vilket fått honom att på allvar förstå vikten av det livslånga lärandet. 

– När du är mitt krisen handlar allt om att hitta lösningar. Lärandet kommer senare. När jag jobbade i Modo sjönk en fraktbåt med 7000 ton papper utanför Englands kust, och under mina år på Umeå Energi ockuperade Greenpeaceaktivister skorstenen på ett kraftvärmeverk under sju dygn. Det är unika händelser och krishantering på hög nivå, som jag fått nytta av långt senare i och med Polarbrödkrisen. 

Efter händelsen har Anders många gånger fått höra andra företag berätta att de aldrig hade återhämtat sig efter en sådan händelse. 

– Lärdomen som jag tar med mig, vilket i sig inte är raketforskning, är att vi människor klarar mer än vad vi tror, som individer och organisationer. Det som branschexperter bedömde skulle ta mellan två och tre år, att bygga upp bageriet igen, har vi lyckats göra på fjorton månader trots en pandemi. Nu är vi igång och bakar igen och har två fina bagerier i Älvsbyn och Bredbyn. Vi gjorde det omöjliga möjligt.

Konsten att lyckas med det omöjliga 

Många är nog nyfikna på hur Polarbröd lyckades återhämta sig så snabbt. Enligt Anders är en av nycklarna att de tidigt identifierade tre områden att prioritera – medarbetarna, kunderna och ett nytt bageri i Älvsbyn.

– Många stora projekt som inte blir klara i tid beror otydlighet och att projekten svävar ut. Tidsfaktorn var viktigast för oss. Vi har varit fast beslutsamma att första brödkakan skulle komma ut ur ugnen oktober 2021, och vi har gjort allt vi har kunnat för att göra det verklighet, säger han.

Tydlighet var A och O, eftersom att det rörde sig om en kamp mot klockan. 

– Ju längre vi var borta från marknaden, desto svårare hade det blivit för oss att komma tillbaka med våra produkter och finnas i brödhyllan. Vi behövde därför agera snabbt. 

Stärktes under krisen

Under krisen har Polarbröd fått utmana sig själva och tänka i nya banor för att lösa problemen och sett till att vara transparenta i sin kommunikation. 

– Det häftigaste har varit att se all positiv respons. Tack vare att vi har varit så transparenta och berättat öppet om branden och vår väg tillbaka har vi stärkt vårt varumärke. Dialogen i sociala medier har varit fantastisk, med kunder som har hejat på och verkligen velat se oss tillbaka. Mitt i den tyngsta perioden i företagets historia har återkopplingen från kunder och allmänheten givit oss mycket positiv energi.

Ett ärofyllt uppdrag

Kanske var det även den interna stoltheten för varumärket som hjälpte dem att ta sig igenom krisen. Att vara vd för ett visionärt familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur och därtill ett av Sveriges starkaste varumärken inom livsmedel, beskriver Anders som ärofyllt och spännande.

– Det är en stor ära att få vara vd för Polarbröd, femte generationens familjeföretag, där den sjätte generationen är på väg in. Jag har förmånen att jobba nära ägarna. Tänk alla bolag där man aldrig fått se ett ansikte på ägarna, eller där det fjärrstyrs från ett annat land eller en annan världsdel. 

I Polarbröd är det nära till både besluten och beslutsfattarna, vilket Anders tror är en stor fördel. I sin roll fungerar Anders lite som en brygga mellan tjänstemännen och ägarfamiljen.

Stolta och framåtblickande

Samtidigt är det ibland en utmaning att både förhålla sig till bolagets historia och samtidigt förnya sig, när kraven från dagligvaruhandeln ökar och konsumenternas beteenden förändras, berättar Anders. 

Det gäller att kunna hylla det lilla familjebageriet som Polarbröd en gång varit, vara stolta över att kunna titulera sig en av Sveriges största livsmedelsproducenter, och samtidigt blicka framåt.

 – Vi behöver ständigt förnya oss, säkra att vi är relevanta i tiden och gentemot kunder och konsumenter. Det är viktigt att alltid vara nyfiken och omvärldspejla. Vi ser över vår strategi årligen så att den känns rätt och gör eventuella korrigeringar. Vi är stolta över vår historia, men blickar samtidigt generationer framåt, berättar Anders.

Anders avslutar med några värdefulla råd på vägen som många ledare kan bära med sig i tider av kris och utmaningar:

– När krisen var ett faktum hade vi förmånen att ha en stabil struktur i vår organisation och en tajt företagsledning. Vi hade arbetat upp vår samarbetsförmåga och hade en hög tillit till varandra, vilket gjorde det lättare att hantera situationen och gjorde att vi kunde vara handlingskraftiga. I en kris kan du inte fundera för länge, det gäller att våga agera, avslutar Anders.

Den 10 maj 2022 hålls den officiella invigningen av det nya bageriet i Älvsbyn med celebert besök och 150 inbjudna gäster.

Dela gärna!

Insikter

På djupet med Rikard Josefson
På djupet

På djupet med Rikard Josefson

Det är mycket som händer i världen vilket, utöver mänskligt lidande, skapar oro för inflation. Rikard Josefson, VD på Avanza, har ett värdefullt medskick till

Inga fler inlägg att visa

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.