Framtid

Innovationsforskaren: Framtidens interna innovationsprojekt drivs med fördel av externa ledare

Mattias Axelson - Innovationsforskare

Mattias Axelson om varför det är helt nödvändigt för bolag att driva innovation utanför kärnan, varför partnerskap är en elementär del av den nya tidens ekosystem – och varför innovationsexpeditioner inte ska ledas av intern kompetens.

Författaren och föreläsaren Mattias Axelson är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, House of Innovation. Via Handels Executive Education utbildar han även chefer och ledare.

Han har alltid varit intresserad av samhällsutveckling, eller snarare: hur samhället kan utvecklas på ett positivt plan. Det ledde honom till den tidiga fascinationen av innovationsfrågor, och forskarutbildningen på Handelshögskolan. Han skrev sin avhandling om innovation, tilldelades forskningsprojekt inom innovation och skrev sin första bok Växla upp innovationskraften: skapa nya värden genom partnerskap. Det är svårt att beskriva Mattias arbete utan att nämna ordet innovation ofta.

– Det är ett enormt stort område. Jag hade ingen aning om vad innovation handlade om i början, men jag ville förstå. Hur uppstår nya produkter, tjänster och arbetssätt? Vilka mekanismer möjliggör innovationerna som driver utvecklingen framåt? Att jag var nyexad när IT-boomen var som starkast färgade mig säkert en del, jag påverkades nog av tidsandan. Innovation fanns överallt; det fanns en känsla av att vi befann oss mitt i ett stort skifte. En enorm hauss. Känslan var “nu ändras allt”, och jag ville vara med och bidra till utvecklingen.

Under våren 2020, mitt under planeringen av hans nästa boksläpp, Dold potential – så skapas innovation utanför kärnaffären, slog pandemin till. Mattias har sedan dess blivit ett välkänt ansikte i media när det kommer till frågeställningar kring hur landets företag ska ta sig igenom krisen starkare. Hans budskap har varit tydligt: De verksamheter som snabbt anpassar sig efter de nya tiderna och utvecklar nya sätt att skapa värde och generera intäkter blir vinnarna i det långa loppet. Nyligen inledde han, tillsammans med forskarkollegan Joakim Netz, ett nytt forskningsprojekt på uppdrag av MSB i syfte att undersöka hur åtta svenska företag lyckades ställa om så fort.

– Pandemi eller ej – fler måste börja se förbi sin kärnverksamhet för att växa, eller bibehålla sin ledande position. Om du tänker på tre framgångsrika svenska företag, har de erbjudit en och samma produkt eller tjänst sedan start? Det är sant i väldigt få fall. De allra flesta måste utvecklas för att inte bli omsprungna, säger Mattias.

Framtidens ekosystem drivs av partnerskap

Även om IT-boomen officiellt tillhör en svunnen tid befinner vi oss fortfarande i en inledande fas av vår nya, digitala tidsålder, menar Mattias.

– Jag tror att vi fortfarande befinner oss i en process där vi försöker förstå hur vi ska använda internet och alla teknologier runt oss för att skapa värden. Vi ser fler och fler embryos nu, men jag tror inte ens vi är i närheten av att knäcka frågan. Ekonomihistoriker säger att vi människor organiserar oss kring vår viktigaste produktionsteknologi. I vår tid är det internet. Hur ska vi organisera oss runt det på ett effektivt sätt, som dessutom är värdefullt? Efter elektrifieringen förstod vi att man kan bygga stora industrier. Vad vår nya, stora insikt kommer att leda till vet vi ännu inte.

Krisen har accelererat ett flertal digitala beteenden. Vi har ökat frekvensen av digitala möten och implementerat nya kommunikationsvägar på arbetsplatsen.

– Tre nobelpris med koppling till begreppet transaktionskostnader har utdelats. En av dess största frågor är varför företag finns till. Varför är vi inte bara fria atomer på en marknad, som utbyter tjänster med varandra? Svaret har varit att transaktionskostnaden är lägre i ett företag, givet alla de upparbetade rutiner och informationsvägar som jobbats fram, ställt mot att dela information med andra aktörer på en fri marknad, säger han och fortsätter:

– Det här blir mindre och mindre sant. Argumenten för att företag bör ha stora organisationer minskar, när kostnaden att dela information med utomstående går mot, eller är, noll. De senaste trettio åren har vi omorganiserat oss, börjat jobba i ekosystem med outsourcing och partnerskap.

“Vi måste bli bättre på att växa genom temporära lösningar”

Innovationsmöjligheterna ökar när man kopplar ihop sig med andra aktörer och samarbetar över organisationsgränserna. Det tar oss osökt till temat för Mattias nya bok: dold potential.

– Vilka värden kan ni ana, om ni är lite kreativa? Om ni anstränger er för att göra en omtolkning av er verksamhet? Utvecklingen av nya ekosystem är i sin linda. De flesta av oss är tränade att tänka på företaget som en juridisk enhet, vi och dem. Vi och våra leverantörer. Men tänk om det inte är ett relevant sätt att tänka längre? Tänk om det bara är ett begränsande tankesätt som tillhör en gammalt tid? Tänk om vi är i ett skifte? Vinnarna kan bli de som skalar med hjälp av externa parter och orkestrerar bredden av olika organisationer. Vi måste bli bättre på att växa genom temporära lösningar.

Nya möjligheter kräver också nya strategier för kompetensförsörjning. För att driva innovationsprojekt utanför kärnaffären kan man behöva leta utanför organisationen.

– Man behöver hitta nya kombinationer för kompetens och sätta upp temporära organisationer för innovation, som tillsammans kan ta sig ut på upptäcktsresan. Delvis bestående av intern kompetens, men till fördel även av externa. Om man ska driva den här sortens projekt, expeditioner, måste man bygga ett drömteam beståendes av erfarna ledare och seniora experter som kan kopplas in men även unga och hungriga som springer som tokar. Vildhjärnor som begår misstag men behövs för att skapa effektivitet.

En interimschef som projektledare för expeditionen

De innovationsprojekt Mattias beskriver har redan påbörjats på flera håll i näringslivet.

– Saab är kanske bäst i klassen på att bygga upp bolag utanför sin kärna och sedan sälja dem. De har nästan som princip att den som ska driva upp ett testprojekt för att se om det kan bolagiseras inte får plockas internt från Saab. Externa ledare plockas in för att bygga; Saabs tekniska specialister hyrs istället in som konsulter. De har vänt på principen. I startuplogiken är det helt avgörande att de drivande personerna inte är så hårt färgade av det etablerade företaget som de interna är.

Att plocka in extern kompetens för att driva innovation kan addera mer än utifrån-perspektivet, bekräftar Mattias.

– De som idag jobbar med att optimera kärnan ska fortsätta med det. Enstaka personer kan åka med på resan, men inte mer än så. Det finns stora fördelar med att rollen som projektledare eller vd för expeditionen tilldelas ev extern person.

Fotograf: Håkan Målbäck

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Henrik Engstam Phalén – VD, Brightmill
Rekrytering

Varför du måste våga vara en a-chef

Din nästa rekrytering kan vara din verksamhets viktigaste investering. Låt den meningen sjunka in. Vem du väljer att anställa kan antingen bidra till att make or

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.