Management stories

“Jag är Sven Hagströmers slarvigaste rekrytering”

Rikard Josefson – VD, Avanza

Rikard Josefson, vd på Avanza, om hur digitaliseringen förändrat finansbranschen, vikten av communities och om hur en bra ledare sätter sina medarbetare i centrum. 

Efter 25 år på SEB var Rikard Josefson halvvägs till att få bankvärldens motsvarighet till en guldklocka, när han kände att det var dags för ett byte. Drivkraften att testa sig själv och att prova nya utmaningar visade sig stark. Efter några lyckade år som vd på Länsförsäkringar Bank såg han att vd:n för Avanza skulle avgå. Det blev början på en någorlunda förvirrande rekryteringsprocess – samt ett roligt och utmanande ledaruppdrag.

– Avanza lockade mig, det var så annorlunda från den traditionella bankvärlden. När jag såg att vd-posten gapade tom ringde jag till Sven Hagströmer och sa att jag inte hade någon aning om jag ville bli vd för Avanza. Jag sa att de nog inte heller visste om de ville ha mig. Trots en annorlunda början tog vi en lunch och veckan efter fick jag luncha med resten av ledningen. Under en regnig promenad en söndagkväll pratade jag och Sven om livet, affärer och Avanza. Efter ett litet tag förstod jag att jag just fått ett erbjudande om jobbet. Sven kallar det för den slarvigaste rekrytering han någonsin gjort, säger Rikard och skrattar. 

“Tillsammans kan vi åstadkomma mer”

Då Rikard jobbat i finansbranschen sedan 80-talet har han sett hur digitaliseringen dragit fram och vänt ut och in på många verksamheter. Även de kriterier som utgör ett bra ledarskap har ändrats helt de senaste decennierna.

– När jag började i branschen var det medarbetarnas uppgift att göra chefen framgångsrik. Nu är det tvärtom: det är chefens uppgift att göra medarbetarna, och med dem verksamheten, framgångsrika. Tekniken har även bidragit till att tillit blivit en central del av ledarskapet – ingen vill bli micromanaged. Nu är det även grundläggande för en lyckad ledare att vara intresserad av människor. Vad är det som driver dem, varför fungerar de som de gör? Min nyfikenhet och min bakgrund inom lagsport har gett mig många bra verktyg inom ledarskap. 

Han fortsätter:

– Relationsbygge är a och o för en lyckad företagsledare. Hos mina anställda är jag rätt känd för mina floskler, men de fungerar av en anledning. Bara för att något känns kliché betyder inte att det inte är värdefull kunskap. En sak jag brukar säga är att team står för together each achieves more – tillsammans kan vi åstadkomma mer. 

“Öppen data, transparens och personalisering är vägarna som skapar lyckade kundresor.” 

På frågan om vad han har för erfarenheter av interimt ledarskap svarar Rikard att bra ledarskap även innebär de utmaningar som kommer av att jobba interim:

– Som interim måste man snabbt komma in i saker och ting, förstå kärnproblemet och på kort tid formulera planer för hur man kan lösa det. Detsamma gäller för ledarskap inom de flesta levande företag: man hoppar på tåget medan det fortfarande är i rullning. Jag har inte särskilt mycket förståelse för de som säger att de behöver ta hundra dagar till att bara förstå allt. Verksamheten pågår hela tiden, även vid ledarbyte, och det är viktigt att inte låta saker stagnera.

Rikard fortsätter:

– Avanza är ständigt i rörelse och en stor del av vår kultur är att vi aldrig är nöjda. Vi håller kvar i attityden om att vi är i början av vår resa och fortfarande har mycket att lära oss. En annan floskel jag brukar använda: är människor inte under utveckling är de under avveckling. Vi måste utvecklas och förbättra vår verksamhet hela tiden. 

Vikten av att bygga communities

Apropå Avanzas dynamiska arbetssätt avslöjar Rikard ett av deras bästa knep för att ständigt hålla sig i framkant utvecklingsmässigt. 

– Vi har så kallade Brainy days, två och en halv dagar när alla medarbetare får lämna sina ordinarie uppgifter och istället lägga sin tid på att komma på nya idéer. Denna innovationsprocess ger upphov till en mängd nya, kreativa förslag där det bästa röstas fram i en slags audition. Det skapar en känsla av community, av samhörighet, hos de anställda och säkerställer att vi alltid har en mängd nyskapande projekt där vi kan utvecklas, berättar Rikard och fortsätter:

– Vikten av community ser vi även hos våra kunder. Personalisering är framtidens viktigaste verktyg för att bygga bra kundupplevelser. Kunden vill känna som att den kommer in i ett verktyg där den blir välkomnad av ett community som känner dem. Med information och inspiration relaterat till just deras innehav, inte bara baserat på de största börsnyheterna. Öppen data, transparens och personalisering är vägarna som skapar lyckade kundresor.

Sveriges tionde mest attraktiva arbetsgivare – men hur?

I pandemins kölvatten har undersökningar visat att mjuka värden betyder allt mer för arbetstagare och rekryterare suckar ofta över vad de kallar det stora talangkriget. Under denna tuffa tid har Avanza lyckats hamna på tionde plats över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vad är hemligheten bakom deras goda rykte?

– Det blir allt viktigare att ha ett företag som representerar sunda värderingar. Duktiga medarbetare ställer lika höga krav på sin arbetsgivare som arbetsgivaren ställer på dem. Därför är det viktigt att ha en bra berättelse om företagets kultur, arv och arbetsmiljö. Det är desto viktigare att den berättelsen är helt sann. 

Rikard avslutar:

– Avanzas medarbetare är våra absolut viktigaste ambassadörer. Om de är nöjda med sin arbetsplats kommer det att sprida sig och vi kommer ha lättare att både attrahera och behålla bra talanger. För många arbetsgivare försöker utmåla sig som någonting de inte är för att locka talanger, men det skapar bara besvikelse hos både dem och arbetstagaren. Det är bättre att börja inifrån och bygga upp en sund företagskultur från grunden. En sann brand story är bättre än en vacker lögn.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.