Management stories

“Jag vill se fler visionära ledare som inte bangar tuffa beslut”

Evelina Lindgren – VD, aPak

Pionjärerna aPak är som första företag i världen verifierade enligt ISO 26000, ett bevis på att bolaget tar hållbarhetsfrågorna på allvar. Evelina Lindgren leder familjeföretaget aPak, här delar hon med sig av sina erfarenheter som ledare i ett tillväxtbolag.

För tre år sedan tog aPak beslutet att driva utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Sedan 2019 har de kartlagt verksamheten, haft workshops och jobbat mot de globala målen. Det hårda arbetet lönade sig. Som första bolag i världen blev de ISO 26000-verifierade, ett bevis på att de arbetar systematiskt och driver utvecklingen mot en hållbar framtid. 

– Vi ska leva och andas hållbarhet. Det ska finnas med i allt vi gör. Vi vill inte bara ligga i framkant, utan även driva utvecklingen mot en hållbar framtid, för både samhälle och individ. I min roll vill jag driva aPak så bra jag kan för att skapa den förändring i världen som jag vill se. 

Evelina brinner för hållbarhet, men ledarskap ligger också henne varmt om hjärtat. Hon har alltid varit intresserad av ledarskap och insåg tidigt att det skulle bli en del av hennes yrke. 

– Redan när jag pluggade organisation- och ledarskapsteori på universitetet, så visste jag att det här är något jag vill jobba med i framtiden.

Konsten att jobba med aktivt ledarskap

APak jobbar aktivt med ledarskapsutveckling. Tre gånger per år hålls träffar med alla chefer där ett specifikt tema sätts och en extern coach bjuds in. Det här är ett sätt för att säkerställa en samsyn kring ledarskap på aPak och det är också ett sätt att introducera nya ledare i aPak-familjen. Med stark tillväxt blir det ännu viktigare att samla människor kring samma mål. Evelina fortsätter:

– Jag vill vara en närvarande ledare, ständigt med en fot i verksamheten. Men med tillväxt öppnas det också upp möjligheter för mig att fokusera mer tid på att utveckla strategiska frågor, eftersom vi nu har mer resurser att tillgå. 

Tillväxt ställer krav

Eftersom aPak är under ständig förändring, gäller det att vara duktig på att sätta mål och riktning. Alla i organisationen måste veta syftet och varför man gör på ett visst sätt.

– Ett mindre bolag har fördelen att kunna vara snabbfotade, här gäller det att vara uppmärksam på att behålla sina styrkor under sin tillväxtresa. Det kan ju hända att man bygger bort sina styrkor för att man växer för snabbt. Jag rekommenderar att man hela tiden reflekterar över de val man gör, men samtidigt sätter bollen i rullning och testar sig fram.

Kulturen i fokus för framtidens ledare

Strategi och kultur måste kunna leva i symbios, enligt Evelina. Kulturen är otroligt viktigt i ett bolag, och aPak jobbar aktivt för att hålla den levande. Förutom ett generöst friskvårdspaket som både innehåller insatser för den fysiska och psykiska hälsan, ingår det även sociala aktiviteter, övningar och kultursittningar. För Evelina är det viktigt att alla medarbetare håller över tid men också att de medarbetare som rekryteras in i bolaget trivs med, och uppskattar, aPak-kulturen.

– Vi är noga att redan i intervjustudiet säkerställa att personen skulle trivas med och passa in i vår kultur. Att det är en bra ”matchning” är väldigt viktigt både för medarbetaren och för bolaget. Vår onboarding process är en månad lång, där du får lära känna aPak från grunden, träffa ledning och ta del av vår historia för att verkligen förstå våra värderingar.

Evelina skickar med sina bästa råd till framtidens ledare:

– Framtidens ledare förväntas vara visionärer, personer som kan ta tuffa beslut, även om de ännu inte har alla svar. Jag tror det kommer vara viktigt att stå stabilt men samtidigt kunna vara förändringsbenägen och flexibel. Som ledare behöver man också förstå vikten av att driva en hållbar omställning och vara villig att ta det ansvaret.

Dela gärna!

Insikter

Brightmill Talks - med Hanna Eidem
Brightmill Talks

Destruktivt ledarskap

“Ett destruktivt ledarskap har större negativ effekt på en organisation än vad ett gott ledarskap har positiv effekt”. Hanna Eidem, chefsrekryterare och partner på Brightmill,

På djupet med Rikard Josefson
På djupet

På djupet med Rikard Josefson

Det är mycket som händer i världen vilket, utöver mänskligt lidande, skapar oro för inflation. Rikard Josefson, VD på Avanza, har ett värdefullt medskick till

Inga fler inlägg att visa

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.