Hem

>

Insikter

>

Intervju

Intervju med

Madelene Törnblom – VD, Maya Delorez

“Man måste tro på individerna som jobbar hos en och låta dem sätta sin prägel på sitt arbete”

Madelene Törnblom – VD, Maya Delorez

Publicerad:

Madelene Törnblom är Årets Unga VD 2022 efter att ha grundat och utvecklat Maya Delorez till stark lönsamhet inom ridklädesbranschen. Här delar hon med sig av sina insikter om hennes starka passion och stora tillit till sina medarbetare.

För ungefär fem år sedan, när Madelene Törnblom bara var 20 år gammal, grundade hon företaget Maya Delorez som säljer egendesignade, funktionella ridkläder. Idag är det ett av Sveriges snabbast växande e-handelsföretag, och hon blev nyligen utnämnd till “Årets Unga VD” på galan Årets VD 2022. 

Och kanske är det just Madelenes kombination av viljan att driva något eget med den starka passionen för ridkläder som är bakgrunden till framgången. Hon berättar:

– Jag är glad över att ha lyckats kombinera mina olika drivkrafter och mål med varandra. Jag grundade Maya Delorez utifrån mitt stora intresse i hästar och ridsport, och jag har alltid haft en ambition av att starta något eget, så jag bryr mig väldigt mycket om det här, säger hon.

Med det sagt verkar Madelene vara precis rätt person på rätt plats. Sedan starten har Maya Delorez på kort tid vuxit kraftigt och intagit nya marknader, och under 2021 ökade omsättningen till nära 100 miljoner kronor. Den fortsatt tilltagande framgångssagan har dock inte påverkat hennes ledarskapsstil, som har kallats både personlig och inkluderande.

– Jag jobbar väldigt nära alla hos oss; vi träffas och umgås varje dag. Det påverkar såklart min ledarskapsstil och gör den rätt personlig, men det tycker jag är viktigt. Man måste våga vara lite personlig som VD och chef, och se människorna bakom kollegorna, säger Madelene och fortsätter:

– Om man frågar de jag jobbar med är jag nog inte så “chef-ig” av mig, och det är inte heller något som jag försöker se mig själv som. Jag försöker finnas där som ett bollplank och helt enkelt se till så att allting vi gör utvecklas åt samma håll i bolaget.

Passion som drivkraft

Att Madelene var så pass ung när hon grundade Maya Delorez kan alltså delvis förklaras av hennes passion för ridsport, men hon har också alltid varit passionerad kring själva bolagsutvecklingen.

– Jag har alltid velat göra min egen grej, och har nog aldrig varit någon bra anställd direkt. Jag måste få utlopp för min kreativitet och har känt sen jag var liten att jag vill utveckla och forma något i större utsträckning, säger hon och fortsätter:

– Det jag har lärt mig av de anställningarna jag har haft är att det sällan blir bra när den som är chef och VD försöker kontrollera sina medarbetare för mycket. Jag försöker alltid anställa folk som jag tror väldigt mycket på, som är självgående och tycker om att ta ansvar. Man måste tro på individerna som jobbar hos en och låta dem sätta sin prägel på sitt arbete; jag har nog inte så stort kontrollbehov som många andra ledare kan ha. 

Motivation i svåra tider

I dessa tider är lågkonjunkturen ett hett samtalsämne. Ledare och VD:ar kan känna extra stor press på sig för att få affären att växa, men risken uppstår då att glömma bort ledarskapet i det hela. För Madelene innebär det att behålla lugnet, förbereda sig, motivera medarbetare, och att se hoppfullt för framtiden.

– Dels är det viktigt att ta lågkonjunkturen på allvar och se över vad man ska göra för att klara den på ett så bra sätt som möjligt. Men istället för att se det som ett hinder kan man också försöka se de olika möjligheterna som finns, och hur man kan göra det här på ett så bra sätt som möjligt med de resurser och tillgångar man har, säger hon och fortsätter:

– Ett företag är ju summan av alla som jobbar där, och det kommer komma en tid efter allt det här så det är viktigt att inte glömma bort företagskulturen. Man måste våga tänka nytt och drömma stort, för ofta är det ju ännu viktigare att hålla motivationen uppe i tuffare tider än i lugnare tider när allt flyter på.

För Madelene kommer den närmsta framtiden handla om att vara lite försiktigare än vanligt, men också använda situationen för att se över vilka möjligheter som finns, både idag och framåt:

– Det är klart att man är lite försiktigare med rekryteringar, ser över alla kostnader en extra gång och försöker undvika större risker. Men samtidigt så måste man våga satsa för att kunna växa ännu mera, säger Madelene och avslutar:

– Jag tror att om man är en passionerad person som vet vad man vill och har hjärtat på rätt ställe så tror jag att inget kan stoppa en från att komma dit man vill. Anpassar man sig utifrån sina egna förhållningssätt, banar det väg för att växa och bli ännu lönsammare framåt.

Mer

insikter