Peter Hellgren vann årets VD 2016 för sitt ledarskap hos techbolaget Consid AB. Genom digitalisering, ambition och vision erbjuder bolaget en helhetslösning som möter de parametrar verksamheter behöver ha med sig i vår digitala samtid. En internationell expansion för Consid är påbörjad, men störst värde ser Peter i bolagets medarbetare. Att skapa rätt förutsättningar för de anställda att trivas och växa är den största utmaningen i hans roll som VD, sammansatt med att skapa skillnad för den yngre generationen.
Peter beskriver techbolaget Consid som en digital helhetspartner. Med hjälp av optimerade helhetslösningar underlättar de både varumärkesarbete, logistikflöden, intäktsflöden och administration hos bolag. Målet är att bidra till effektivisering i flera olika verksamheter genom att öka och effektivisera de digitala inslagen, men det är medarbetarna och bolagskulturen som står i centrum.
– På Consid är vår balansräkning våra medarbetare. I mitt jobb försöker jag hitta tillväxtmöjligheter, men att lyckas bygga en kultur internt på bolaget är det viktigaste för mig som VD – att jag skapar förutsättningarna för befintliga medarbetare att kunna utvecklas. Jag tror att det är där företag i allmänhet behöver lägga mycket kärlek. Tempot vi tar oss an idag är så enormt, jag vill se till att vi skapa en arbetsmiljö och en kultur som inspirerar – där medarbetare trivs, kan växa och vill stanna kvar. Jag tror att det är så vi knyter till oss duktiga kollegor, säger Peter.
Olika branscher kan inspirera varandra
Consids kunder utgörs främst av större börsnoterade bolag med verksamhet i flera länder, bolaget verkar inte branschknutet utan rör sig från fordonsindustrin till detaljhandeln och offentlig sektor. Genom att inte vara exponerad för en enskild kund försöker Consid spegla sin nytta i olika branscher, där finns även möjligheten att initiera kunderna till att dra lärdom av varandra.
– Insikter från andra branscher kan skapa egna visioner för att stärka verksamheten. Vi för dialoger proaktivt med våra kunder, frågar vad de tycker är viktigt och hur visionen ser ut framåt. Ofta kan vi titta på var branschen befinner sig och öppna upp en dialog för ett erfarenhetsutbyte, säger Peter.
Medarbetarkulturen ska främja tankar och ideér
Precis som kundens visioner och mål får ta stor plats hos Consid vill Peter även skapa möjligheter internt för medarbetare att utvecklas, komma med ideer och växa. Inte minst i rådande omvärldsklimat.
– Det bästa som finns med mitt jobb är när jag under söndagar planerar veckan och ser i min mailkorg att en medarbetare har skickat en idé eller ett förslag, ofta är det folk som inte har som specifikt uppdrag att förädla eller förbättra – men ändå har gått och funderat på sin fritid. Det spontana engagemanget från medarbetare med förslag på hur man kan göra saker bättre, det gör mig så glad, säger Peter.
Priset som årets VD uppmärksammades i flera olika kontexter, men operativt upplever inte Peter att det påverkat hans ledarskap. I sin vardag försöker han bygga platta strukturer som bortser från hierarkier och istället främjar ett öppet klimat där man kan dra nytta av varandra.
– Jag vill lyssna noga på organisationen och skapa en plattform där vi vågar lyfta både negativa och positiva kontexter. Pratar vi inte om det som är negativt kan vi inte göra något åt det. Det ska inte vara jobbigt att föra fram tankar. Jag vill försöka skapa en plattform där klimatet är så öppet att oavsett hur länge du varit där kan du komma med idéer och förslag, säger Peter.
Genom aktiviteter för barn och unga vill Consid väcka nyfikenhet för tech
Genom åren har Consid lyckats bygga en fantastisk tillväxt, men sett till mjukare värden vill Peter bidra till att skapa skillnad i tech branschen. Det är viktigt att se till högre syften som går bortom bolagets framgång. Consid tar gärna den politiska debatten och försöker ta sitt samhällsansvar där de vill lyfta digitaliseringsfrågor för den yngre generationen och motverka de skevheter som finns i branschen rent könsnormativt. Genom olika aktiviteter försöker de ta bort gamla stämplar och sanningar om hur branschen ser ut.
– Min största utmaning som VD är att göra skillnad för den yngre generationen där vi försöker väcka nyfikenhet för tech och lyfta unga tjejer. Tittar man på mellanstadiet är teknik-intresset ännu stort bland både tjejer och killar, men vi tappar tjejerna under högstadiet. För att göra något åt det arrangerar vi olika tävlingar och aktiviteter. Vi har bland annat något som heter Consid Youth Education där vi åker ut till skolor och utbildar mellanstadieelever. De får lära sig programmera en robot, göra en enkel sajt och en app. Vi vill väcka nyfikenhet för kod och tillhandahålla lärande. Det har varit jätteuppskattat, säger Peter.
På 5 år ska Consids koldioxidutsläpp minska med 30%
Idag finns hållbarhet i Consids DNA. Företaget har tre personer anställda som ser till att företagets hållbarhetsarbete drivs framåt och Consid har förbundit sig att minska sina koldioxidutsläpp med nära 30 procent på fem år. Genom medlemskapet i UN Global Compact deltar Peter Hellgren ofta i globala högnivåmöten om klimatet och är med och sätter press på företag och politiker att ta klimathotet på allvar. Genom partnerorganisationen War Child, som Peter även sitter i styrelsen för, engagerar sig företaget i barn som drabbats av krig och konflikt. War Child ger barnen utbildning, skydd och psykosocialt stöd.
Ett trygg arbetsplats banar väg för framgång
Peters personliga ledarskapsmål vävs ihop med företagets interna och externa framgång. Att det går bra för Consid känner han ett stort ansvar över.
– Jag har ett stort ansvar i företagets framgång, även kopplat till att det ska vara en trygg och bra arbetsplats. Vi är närmare 1700 medarbetare nu och det finns inget så viktigt som medarbetarkulturen. Lyckas vi med den på ett bra sätt, då kommer resten av sig självt, avslutar Peter.

