Framtid

“När jag började på Svenskt Tenn var det som att sätta sig i skolbänken igen”

Maria Veerasamy – VD, Svenskt Tenn

Svenskt Tenns vd Maria Veerasamy om retaildöden, att leda under förändring och varför hon vägrar begränsas av rädsla för att jobba med extremt kompetenta människor – inte minst under samarbete med interimschefer. 

Maria Veerasamy är ett typiskt exempel på någon som arbetat sig uppåt i stil med den amerikanska drömmen. Med en bakgrund som utbildad skräddare började Maria sin långa karriär på ett av Orrefors glasbruk innan hon gick vidare till Indiska och detaljhandeln. På Indiska klättrade hon stadigt uppåt i tjugoett år, från att arbeta med administration och beställning till att sluta som vice vd. Vägen dit gick genom flera avdelningar, bland andra logistik och inköp; något som gav henne insikter kring hur nära alla avdelningar hängde ihop.

– I min resa har jag behållit ett stadigt fokus på det holistiska, övergripande tankesätt som jag nog alltid haft med mig. När jag började på Indiska hade vi tjugosex butiker, alla i Sverige. När jag lämnade hade vi åttionio butiker på fyra olika marknader. Det var som en lång utbildning i att förstå alla flöden – och hur man bygger ett varumärke. Idag rör jag mig hela tiden mellan det övergripande perspektivet till att gå ner i fundamentala detaljfrågor.

Både Indiska och Svenskt Tenn startades av kvinnliga entreprenörer i början av 1900-talet och är två företag som präglats av förändring. Under Marias tid på Svenskt Tenn har omsättningen vuxit med 200 procent. 

Hur leder man i en tid av tillväxt och transformation? 

– För att driva igenom en lyckad förändring är det enormt viktigt att först skapa sig en förståelse för verksamheten, från grunden. När jag började på Svenskt Tenn var det som att sätta sig i skolbänken igen. Jag intervjuade medarbetare, tidigare chefer, styrelseledamöter. Jag ville veta hur organisationen fungerade från topp till botten innan jag började förändra, säger hon och fortsätter:

– När jag, efter en tid, började genomföra större förändringar fick de bättre genomslag. Transparens är enormt viktigt, likväl tydlig kommunikation till medarbetare och styrelse. 

En längre tidshorisont underlättar rätt investeringsbeslut

Förändring kan göra ont. Inte minst de stora förändringarna som detaljhandeln genomgår just nu i samband med digitaliseringen och den fruktade retaildöden. Allt fler butiker tvingas stänga sina dörrar för gott medan näthandeln växer sig starkare och starkare. 

Hur ska man tänka för att leda sin organisation genom dessa dynamiska tider? 

– Digital handel bygger på andra förutsättningar än fysiska butiker. Jag ser hur många försöker spegla e-handeln med butiken. Det är ett misstag. Tappas butikupplevelsens genuinitet försvinner besökarnas intresse. Fler måste våga ta beslut och lita till sitt strategiska tänk, som i sin tur bör ligga längre fram i tiden än alla andras. Ju längre tidshorisont du arbetar efter, desto lättare är det att besluta om rätt investeringar.

“Jag är inte bäst på någonting i bolaget”

Under vårt samtal återkommer Maria ofta till vikten av lagspel. Hon har verkat för att skapa en högre grad av internt samarbete mellan olika avdelningar, exempelvis för att skapa korta vägar mellan inköp och försäljning. 

– Ibland är det nödvändigt, och värdefullt, att spela in extern spetskompetens som är mer specialiserad än vad som vanligen krävs. Jag är inte bäst på någonting i bolaget. Min förmåga får inte begränsas av rädsla för att jobba med extremt kompetenta människor. Det gäller framför allt när man tar in konsulter eller interimschefer. Det kan vara stimulerande för dem att komma in och vara med oss i en begränsad period, under en viss utvecklingsfas. De hjälper oss framåt, samtidigt som de berikas med en viktig erfarenhet. Samarbeten behöver inte vara permanenta för att vara av värde. 

Många känner igen sig i de framtida utmaningar som digitaliseringen och globaliseringen innebär. Maria tror dock att det finns hopp för den fysiska butiken även i framtiden: 

– Vissa upplevelser kan inte digitaliseras. Det finns varor som kräver fler sinnen än synintryck vid inköp. Man får inte samma känsla eller upplevelse av det genuina hantverket när man sitter framför en skärm. Framtidens fysiska butiker kommer i högre utsträckning att vara konnässörsdrivna, medan det som kan kommer att digitaliseras. För oss som bransch gäller det att hänga med i övergången.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Lasse Lychnell – Forskare, Handelshögskolan i Stockholm
Spaning

Med meditation som medhjälpare

Det sägs att ingen utmaning kommer utan lärdom. Och kanske låter vi snart klockorna ringa ut ett av våra mest utmanande år någonsin. Nog för

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.