Spaning

“Den kommunikativa förmågan i ledarskapet har kommit att bli nyckeln i ett modernt ledarskap.”

Per Schlingmann

För Per Schlingmann är kommunikation – och nyfikenhet – två centrala delar i ett fungerande ledarskap. 

– De ledare som vågar släppa garden och inte låser fast sig själva i sin egen självbild har mycket att vinna, säger han.

Per Schlingmann är författare, föreläsare och rådgivare. Han är före detta statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare i Moderaterna, och var en av personerna som spelade en central roll i förnyelseprocessen av partiet. 

Han var Moderaternas chefsstrateg som hjälpte fram partiet till två raka valsegrar. Sedan, i november 2012, beslutade sig Per Schlingmann plötsligt för att byta spår i karriären. 

I en artikel i Dagens industri med rubriken ”Reinfeldts högra hand blir konsultvilde” berättade han att han ”kommer att etablera en rådgivningsverksamhet riktad mot organisationer eller företag under förändringstryck”. 

Snart tio år senare arbetar han inom sitt eget konsultbolag, men han är också delägare i ”startup-bolag” och har hunnit med att skriva åtta böcker. I maktens öga, som gavs ut 2017, blev exempelvis till tv-serie på Viaplay – under titeln Den inre cirkeln. Serien beskrevs av sajten Moviezine som ett svenskt House of Cards. Böckerna Urban Express och Corona Express som han skrivit med Kjell A Nordström har getts ut på flera språk.

Genom åren har Per Schlingmann växlat ledarskapsroller med mer ”fria” roller. 

– Min drivkraft har varit nyfikenhet och viljan att åstadkomma någonting; viljan att i någon mening förändra och förnya.

Enligt Per Schlingmann är kommunikation en tydlig grundpelare för bra ledarskap. Men ledarens roll har i mångt och mycket förändrats de senaste åren.

– Vi är mitt inne i ett jättestort skifte just nu. Från början var ledarna i svenska bolag väldigt mycket ingenjörer. Sedan kom ekonomerna. Nu är vi i ett läge när vi sannolikt kommer att få se fler ledare som gillar att bygga lag, är duktiga på feedback och som ser människors potential. Ledarskap består av så många delar. Ett fel man ofta gör är att tro att en individ ska stå för hela ledarskapet. Det har jag inte minst sett inifrån politiken, med de enorma krav som finns där. 

Per Schlingmann beskriver ledarskap som ett teamwork där olika individer bör ha olika roller.

– Det som är mest centralt är att ha ett framtidsperspektiv; att vara aspirativ och hela tiden vara i rörelse. Det skapar engagemang. Hela medielandskapet och transparensen gör att väldigt mycket makt har förskjutits från ledare som tidigare hade ett informationsförsprång. Idag handlar mycket om att inspirera. Den kommunikativa förmågan i ledarskapet har kommit att bli nyckeln i ett modernt ledarskap.

I en tid där distansarbete närmast blivit en ny standard brottas många ledare med nya sorters utmaningar. Hybridjobbandet kräver, påpekar Per Schlingmann, ett mer kommunikativt och empatiskt ledarskap, men också struktur i ledarskapet och i de olika processerna. 

– Ledarskapet har prövats och prövas, och förändras just nu. Det gäller verkligen att ha en tydlig struktur framåt och skapa lojalitet bland sina medarbetare.

Per Schlingmann betonar att det inte är någon slump att interimt ledarskap kommit att bli allt vanligare inom näringslivet. 

– Vi människor lever längre och längre, men företag går i motsatt riktning och chefer sitter kortare och kortare tid på sina stolar. Samtidigt blir vi allt mer beroende av chefer, inte minst i den kommunikativa rollen. Utvecklingen går mot ett mer interimt ledarskap, om inte företaget leds av den som äger bolaget. 

Enligt Per Schlingmann är alla rekryteringar i viss mån tillfälliga.

– I många lägen är det en väldigt bra lösning för företag och organisationer som behöver lösa en tydlig uppgift, göra en turnaround, eller implementera någonting nytt. Då kan interimsledaren gå in och fokusera på sin uppgift. 

Ibland, berättar Per Schlingmann i nästa andetag, tar bolag in nya ledare utan att säga att det är en interimslösning.

– Men alla förstår ju innerst inne att det faktiskt är så. Företag som går väldigt dåligt vill såklart ta in en ledare som har erfarenhet av att vända bolag. Det är ett utmärkt verktyg i verktygslådan.

I framtiden är det viktigt att hitta den rätta cocktailen mellan att jobba digitalt och fysiskt, som Per Schlingmann uttrycker det.

– Grundprincipen som finns är att använda det digitala så långt det går, det skapar en effektivitet och flexibilitet. Men det handlar också om att se på hur man bättre kan jobba med fysiska möten.

Per Schlingmann lyfter även fram innovationskraften som en kritisk fråga framöver.

– Som ledare behöver du skapa en kultur där du arbetar med ständiga förbättringar. För den offentliga sektorn blir det en jätteutmaning att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Vägen dit går genom ständig verksamhetsutveckling. 

Att hela tiden bibehålla sin nyfikenhet som ledare är grundbulten till framgång, enligt Per Schlingmann.

– Alla ledare kan lära sig av varandra. Det finns ingen anledning att man sitter själv på kammaren när man faktiskt kan hjälpas åt på olika sätt tillsammans. Ledarskapet har länge präglats av en tvärsäkerhet och en kultur som bygger på att man som ledare alltid har hundra procent rätt. De ledare som vågar släppa garden och inte låser fast sig själva i sin egen självbild har mycket att vinna.

Fotograf: Anna-Lena Ahlström

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.