Jämställdhet

Satsade på jämställdhet
– nu är Castellum bäst i klassen

Henrik Saxborn - VD, Castellum

Av 600 börsnoterade bolag är Castellum det mest jämställda. Ändå anser företagets vd Henrik Saxborn att det finns förbättringspotential – inte minst i rekryteringen. “Men varje gång vi får till en mix blir det så bra, och det ger oss mer kurage att fortsätta”, säger han.

När Castellums vd Henrik Saxborn blev intervjuad i januari talade han om att jämställdhet inte sker av sig själv, utan att det kräver ett medvetet arbete, kunskap och vilja för att kunna uppnå. Samma vecka hade en ny jämställdhetsundersökning av European Women on Boards presenterats, där de största europeiska bolagen jämförts. Castellum rankades då som det mest jämställda av 600 börsnoterade bolag.

Frågan har aktualiserats och kommit allt högre på dagordningen sedan Henrik Saxborn klev in som vd för Castellum i mars 2013.

– Jag har öst på med den här frågan under alla dessa år. Jag känner mig väldigt stolt över att vi vågade oss på detta, att vi fort kunde få till en jämställd ledningsgrupp och att jag får förmånen att jobba med en jämställd styrelse.

Hur kommer det sig att jämställdhet hamnat så högt upp på er agenda?

– Vi vill ta tillvara på den bästa kapaciteten och de bästa hjärnorna. Då är jämställdhet en förutsättning, vi måste rekrytera från hela befolkning, inte bara den ena halvan. Ska vi agera och leverera bäst till alla våra olika kunder måste vi återspegla hur världen ser ut omkring oss, därför har jämställdhet och mångfald blivit en ledstjärna i vårt arbete. Det skulle vara idioti att göra något annat. Så enkelt är det.

Har tagit in en rutinerad coach

På rekryteringssidan menar Henrik Saxborn att Castellum har en viss förbättringspotential, att det finns saker att jobba med.

– Även om vi vill få in ansökningar från både män och kvinnor så är det svårt att påverka vem som söker. Vi har ställt krav på oss själva och på våra konsulter om att vi vill ha en mer jämställd organisation. Det största dilemmat i rekryteringsprocesser är traditioner, som exempelvis med fastighetsskötare där det är svårt att attrahera kvinnor. När det gäller administrativa tjänster får vi däremot leta med ljus och lykta efter män. Varje gång vi får en mix i dessa grupper blir det så bra, och det ger oss mer kurage att fortsätta.

Vilka krav har ni ställt på leverantörer och rekryteringsbolag?

– Vi har ett tufft jämställdhetsmål som är satt per yrkeskategori, så vi styr ganska hårt för att få till en rekryteringsprocess som attraherar det underrepresenterade könet och även erfarenheter som inte är traditionella – det vill säga branschöverskridande eller utländska erfarenheter. Även om vi såklart redan diskuterar med våra leverantörer tror jag att vi kan bli mycket bättre, framförallt när det gäller hur rekryteringsprocessen ska gå till för att attrahera en större bredd av människor och erfarenheter.

Castellum strävar efter att 20 procent av medarbetarna ska ha utländsk bakgrund. Idag har dock bara fyra procent av medarbetarna på företaget utländsk bakgrund.

– För att nå målet har jag tagit in en erfaren coach som hjälper mig i frågan. Tanken är att hon ska stötta oss för att nå målen men också se över våra rekryteringsprocesser. Vi vill återspegla samhället som det ser ut, för då kan vi bättre förstå våra kunder. För mig är det ganska självklart att jag som 54-åring inte helt förstår en 25-årig killes eller tjejs perspektiv.

Tredubblad volym på fem år

Även om rankingresultatet är positivt betonar Henrik Saxborn att det alltid är utmanande och slitsamt att åstadkomma förändringar, inte minst om man ska bryta med en bild av hur någonting är.

– Du måste våga vara lite besvärlig och det gäller på chefsnivå – det gäller att våga ställa krav i rekryteringsprocesserna och på att det är en arbetsmiljö som är attraherande. Det är näst intill en livsåskådningsfråga: ”Hur vill man ha det?”. Jag älskar att vi har en ledningsgrupp som är lite annorlunda. Jag skulle gärna se att vi tar nästa steg när vi attraherar nästa generation, både som arbetsgivare och att vi får in dem som kunder.

I takt med att Castellum satsat allt hårdare på jämställdhetsarbetet har företaget tredubblat omsättningen på fem år.

– Jag vete sjutton om vi hade klarat det om vi inte haft ett modernt synsätt på vår omvärld och velat vara en förändrare. Vi är ett av de topprankade fastighetsbolagen i världen när det gäller hållbarhet, och mångfalds- och jämställdhetsarbetet är en del av det.

Vill åstadkomma mer

Internt har resultatet fött en stolthet bland medarbetarna på Castellum, men även varumärket har stärkts rejält.

– Det har helt klart förenklat rekryteringen. När vi rekryterar säger många att de vill jobba hos oss på grund av vårt hållbarhetsarbete i stort men också för vårt engagemang i de här frågorna specifikt. Jag har fått spontanansökningar från personer som sagt: ”det vore så kul att jobba för er eftersom ni verkligen tar jämställdhetsfrågan på allvar”. Oftast har de ansökningarna kommit från kvinnor, säger Henrik Saxborn.

Han tystnar för ett ögonblick, och säger sedan:

– Samtidigt står vi ödmjuka inför faktumet att vi kan göra mer. Ibland kan jag känna: ”Det är inte sant, är vi redan bäst?”. Vi tycker att vi fortfarande kan bli bättre. Det finns fortfarande så mycket att göra.
 
 

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Henrik Engstam Phalén – VD, Brightmill
Rekrytering

Varför du måste våga vara en a-chef

Din nästa rekrytering kan vara din verksamhets viktigaste investering. Låt den meningen sjunka in. Vem du väljer att anställa kan antingen bidra till att make or

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.