Management stories

“Som interimschef måste du vara bekväm med att sälja in dig själv”

Johan Seltborg – interimschef

Johan Seltborg är utbildad civilingenjör vid Chalmers och har en lång erfarenhet av internationell försäljning. Sedan några år tillbaka arbetar han som interimschef, en erfarenhet som givit honom många spännande insikter om ledarskap och resulterat i en debutbok om hemligheten bakom att bli en lyckad interimschef. I ett spännande samtal får vi lära känna Johan lite närmare och bjuds på några av tipsen från boken.

Johan Seltborg haft roller som försäljningschef, affärsområdeschef, vd och styrelseledamot. Allra bäst trivs han i rollen som VD, försäljningschef eller affärsområdeschef, samt i styrelserummet.

– Jag gillar omväxling, förändring och när det händer saker. Som många andra gick jag länge och var nyfiken på hur det skulle vara att jobba som interimschef, men när jag satt på ett fast jobb kändes det svårt att ta klivet. Men när rollen som vd på ett medicinteknikföretag fick ett abrupt slut såg jag min chans att prova på, och sedan dess har jag aldrig blickat tillbaka, berättar Johan Seltborg.

Med det sagt var det långt ifrån en dans på rosor från allra första början. I sitt första interimsuppdrag insåg Johan snabbt att det finns mycket som skiljer en fast chefsposition ifrån ett interimsuppdrag.

– När du går in i ett interimsuppdrag är det en konkret uppgift som ska lösas på en begränsad tid, till skillnad från när du går in som anställd och ska ta ett ansvar på obegränsad tid. Det gäller därför att förstå vad skillnaden innebär och gå in med rätt inställning i uppdraget. Men det gäller också att uppgiften är tydlig från början, säger Johan.

Rollen som interimschef ställer helt andra slags krav på ledarskapet, bland annat när det kommer till kommunikation och ständig förankring, fortsätter Johan.
– Som interimschef är kostnaden hela tiden synlig och gör sig påmind för uppdragsgivaren, då du är en egenföretagare som varje månad fakturerar för dina tjänster. Det innebär att du behöver kommunicera och uppvisa resultat, på sätt och vis rättfärdiga din närvaro – vad har kunden egentligen fått för pengarna den här månaden?

De främsta för- och nackdelarna med interim

Det kan vara svårt att veta om man är rätt person för att bli interimschef. Det bästa sättet att ta reda på det är oftast att prova, enligt Johan. Men det finns däremot några viktiga egenskaper som man bör besitta.
– Det allra viktigaste är att man måste vara bekväm med att sälja in sig själv. Man måste också vara okej med såväl ekonomisk osäkerhet såväl som social osäkerhet. Om man vet med sig att man inte klarar av detta är risken att man inte kommer att trivas.

Att vara interimschef kan ibland vara en ensam roll, berättar Johan.
– Man hinner aldrig riktigt bli en del av gänget ute på uppdragen, och ibland kan man tvingas hantera konflikter. Många gånger kan det även dröja lång tid mellan uppdragen och det kan kännas tufft.

Samtidigt finns det många fördelar som överväger nackdelarna, fortsätter han.
– Det är fritt, du får bestämma själv vad du vill jobba med. Det är otroligt ombytligt, omväxlande och stimulerande, vilket i sin tur medför att utvecklingskurvan går brant uppåt. Personligen har jag kunnat lära mig otroligt mycket och träffat många intressanta människor.

På bara några år har Johan hunnit bekanta sig med fem olika branscher och samlat på sig erfarenheter av hur de fungerar i praktiken.
– Att tvingas hantera nya situationer, ofta jobbiga sådana, leder till att man lär sig mycket om sig själv. Det är precis som det gamla ordspråket, draken lyfter i motvind.

Att driva förändringsprojekt

För Johan personligen har erfarenheterna av att vara interimschef exempelvis vässat hans förmåga att leda i förändring och har gjort honom ännu mer fokuserad och effektiv i sitt ledarskap.

Som exempel berättar Johan om den gången han fick det omfattande uppdraget att leverera en helt ny säljorganisation.
– Jag stod inför att förändra en hel försäljningsorganisation i grunden och införa ett helt nytt CRM-system. Jag skulle dessutom identifiera nyckelpersoner inom bolaget och vilka vi behövde rekrytera.

Från det uppdraget tar Johan med sig en viktig lärdom, nämligen vikten av att ha ett nära samarbete.
– Den allra viktigaste framgångsfaktorn var en tät dialog. Om man glider ifrån sin uppdragsgivare dröjer det inte länge innan man glider ifrån uppdraget och tappar bort sig. Det gäller därför att hela tiden stämma av för att se att man är på väg åt rätt håll och vara lyhörd för uppdragsgivarens behov.

Behövs en större medvetenhet

Johan upplever att det i större delen av näringslivet fortfarande saknas en medvetenhet kring interimslösningar.
– En stor del av företagen i Sverige har ännu inte koll på att interimslösningar är ett alternativ. De anställer en ny chef eller tar in en konsult, men tänker sällan på att det finns en tredje lösning.

I större och tuffare förändringsresor där företag snabbt behöver få in kompetens under en period passar interimslösningar utmärkt, menar Johan.
– I de fallen är det inte en lika bra idé att anställa långsiktigt, eftersom att när förändringen väl är genomförd kanske företaget står inför helt andra behov och behöver en annan slags kompetens.

Samtidigt finns det flera tydliga trender som talar för att en större del av näringslivet kommer att få upp ögonen för interimslösningar framöver.
– Chefer får en allt kortare livslängd i takt med att det ställs högre krav när stora förändringar ska genomföras i organisationer. Arbetslivet blir också allt mer snabbrörligt, och fler chefer kan tänka sig att vara “giggare” istället för att ha en fast chefsposition.

Under pandemin upplevde Johan att interimslösningar fick något av en skjuts, som han nu hoppas håller i sig.
– Jag tror att pandemin fick många företag att bli mer försiktiga till att tillsvidareanställa och att man hellre valde en dyrare men mer flexibel lösning. Jag hoppas och tror att det här kommer att hålla i sig även i fortsättningen, säger han.

Lanserar guide för interimschefer

Johan Seltborg är just nu aktuell med debutboken Ledarskap på besök – 15 framgångsfaktorer för att lyckas som interimschef, som är en guide för interimschefer. En handbok som Johan själv önskar att han hade när han för fyra år sedan tog sig an sitt första interimsuppdrag.
– En interimschef behöver få stöttning och en bra onboarding. Det är vanligt att man kastas in i ett uppdrag utan förmedlare. Mitt råd är att läsa på inför uppdraget om vilka krav som ställs och att inte vara rädd för att ta hjälp. Det skulle kunna förenkla för många och förbättra utfallet i många uppdrag.

Johans erfarenhet säger att det gäller att ha respekt för uppdraget och att det ofta tar ett tag att komma in i rollen.
– Det är väldigt högt och lågt som interim, man behöver kasta all form av prestige över ända, ha förmåga att analysera vad som är viktigast i nuläget och få saker att hända. Man har mycket att vinna på att inte vara rädd för att kavla upp ärmarna och ta sig an nya utmaningar.

Hans budskap till någon som vill men inte vågat testa att vara interimschef är att ta klivet.
– Mitt råd är att bara göra det. Du kommer att få chansen att pröva ett nytt sätt att arbeta, ofta i en ny bransch eller en miljö där du kan växa och utvecklas. Men det är du som styr din egen utveckling, och du kan fokusera på det uppdrag som känns roligt och spännande just nu. Det kan kännas befriande att tänka ett år framåt i tiden istället för fem år.

Missa inte vårt frukostseminarium med Johan Seltborg den 3 maj! 

Dela gärna!

Insikter

Brightmill Talks - med Hanna Eidem
Brightmill Talks

Destruktivt ledarskap

“Ett destruktivt ledarskap har större negativ effekt på en organisation än vad ett gott ledarskap har positiv effekt”. Hanna Eidem, chefsrekryterare och partner på Brightmill,

På djupet med Rikard Josefson
På djupet

På djupet med Rikard Josefson

Det är mycket som händer i världen vilket, utöver mänskligt lidande, skapar oro för inflation. Rikard Josefson, VD på Avanza, har ett värdefullt medskick till

Inga fler inlägg att visa

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.