Framtid

Framtidsexperten Stefan Hyttfors:
”Ledarens roll är att övertyga”

Stefan Hyttfors - Futurist

Enligt futuristen och trendspanaren Stefan Hyttfors behöver entreprenörsdrivna företag någon att tro på snarare än någon att lyda, en pastor snarare än en chef.
– Framtidens ledare är influencers, säger han.

Med ögonen riktade mot framtiden är Stefan Hyttfors en av Sveriges mest bokade föreläsare på stora konferenser och hos ledningsgrupper runt om i världen. Enligt huvudpersonen själv handlar framgång i framtiden sällan om att gissa rätt, utan snarare om en god förståelse för nutiden.

– Om du inte är helt upptagen av nuet som en buddhistmunk så är framtiden den mest intressanta tiden eftersom den går att påverka. Men att fascineras av framtiden är i själva verket att fokusera på nutiden, vilka problem vi behöver lösa och vilka möjligheter vi har, säger han.

Precis som allting annat är ledarskapet i ständig förändring. Illusionen av att någonting skulle kunna vara permanent får oss, enligt Stefan, ofta att tänka på förändring som det onaturliga; det svåra som bryter normen.

– Men egentligen är det precis tvärtom. Dessutom har vi fått för oss att förändring är svårt och att vi inte tycker om det. Jag vill påstå att vi människor är grymt duktiga på förändring. Om du letar fram en tio år gammal bild på dig själv så ser du…

Förändringshastigheten skapar problem

Stefan menar att en av människans superkrafter är just att anpassa sig till förändring.

– Vi borde prata om förändringshastigheten istället, det är den som skapar problem. Coronakrisen är ett exempel på hur förändringen blir svår på grund av att hastigheten är hög. Klimatförändringarna är ett exempel på hur förändringen är svår för att den smyger sig på så långsamt. Förändring över årtusenden eller en mikrosekund är väldigt svårbegriplig för oss.

Ledarskap har under flera decennier förändrats från att styra och kontrollera till att inspirera och supportera.

– Talangfulla medarbetare och entreprenöriella organisationer behöver någon att tro på snarare än någon att lyda, en pastor snarare än en chef. Framtidens ledare är influencers. Att vilja ställa sig upp och hålla brandtal ligger inte alltid i linje med “den svenska modellen”, säger Stefan.

Han menar att vi rör oss från en tid där jobb och konsumtion definierade oss mot en tid där tro och upplevelser berättar vilka vi är.

– Konkurrensen mellan företag och varumärken handlar inte längre om pris och kvalitet utan om ställningstaganden och handlingar. Framtidens kund och medarbetare väljer företag som är tydliga med vad de tror på, väljer sida i konflikter, och agerar på ett sätt som attraherar. Ledarens roll är att övertyga.

Viktigt att utmana sina egna tankar

När han briefas av sina uppdragsgivare – inte sällan ledningsgrupper på stora bolag – påstår i princip samtliga att de är unika och att de ”befinner sig i en speciell bransch”.

– Vi är alla nördar och det är klart att vi snöar in – vi ägnar ju minst åtta timmar om dagen åt samma sak. Jag har träffat människor som säljer läsk och på fullt allvar berättar att de jobbar för att rädda världen. Att utmana dina tankar och din konfirmeringsbias är extremt viktigt om du vill bli bättre. Du måste lyssna på de som inte förstår vad du pratar om och som vågar säga det till dig, säger Stefan.

Du har sagt att dina föreläsningar i stort sett alltid är en sorts nutidsanalys; att du aldrig pratar om prognoser. Varför är den strategin mer gångbar när du talar för ledningsgrupper?

– Det är viktigt att etablera förtroende när man föreläser eller jobbar som rådgivare. Ingen vet hur framtiden blir så en säker metod är att peka på det som inte går att ifrågasätta istället för åsikter och prognoser. Men det är också viktigt för mig personligen. Jag vill ju tro att det jag gör bidrar till någonting bättre. Om vi visste hur framtiden blir så blir våra handlingar här och nu meningslösa.

Hur kan interimschefer, som ju verkligen personifierar förändringsledning, stötta i processen?

– De har utifrånperspektivet och saknar historik vilket ofta betyder att de befinner sig långt före alla andra i förändringsresan. Om de dessutom har empati och förståelse för var alla andra befinner sig så kan det vara en väldigt värdefull tillgång.

I många år har Stefan bokats flitigt av företag och ledningsgrupper i spridda delar av världen. Han säger sig själv älska omväxlingen, att få hälsa på i alla dessa olika ”verkligheter”.

– Att vara bokad på Spotifys tioårsjubileum var häftigt. Flera norska företag har bjudit på magiska naturupplevelser. Aruba Bank var lika exotiskt som det låter och Ecuadors räkodlare lika spännande som det låter. Mina arbetsminnen är som semesterresor, alla är annorlunda och sticker ut.

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Henrik Engstam Phalén – VD, Brightmill
Rekrytering

Varför du måste våga vara en a-chef

Din nästa rekrytering kan vara din verksamhets viktigaste investering. Låt den meningen sjunka in. Vem du väljer att anställa kan antingen bidra till att make or

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.