Hem

>

Insikter

>

Intervju

Intervju med

Tove Sventoft – VD, Sibab Interior

“Våga vara liten och se fördelarna med det”

Tove Sventoft – VD, Sibab Interior

Publicerad:

Efter att ha tagit både medarbetare och verksamhet på en framgångsrik och hållbar resa det senaste året, är Tove Sventoft årets VD 2022 för små företag. Här delar hon med sig av sina tankar kring vikten av mjuka värden som VD, flexibilitet i kris, och hur man vågar bryta mönstret i sin bransch.

Tove Sventoft har varit VD på snickeriet Sibab Interior AB i drygt ett år, och har under den tiden lyckats uppnå god lönsamhet trots osäkra tider. På galan Årets VD 2022 blev hon utnämnd till Årets VD i kategorin små företag där juryn beskrev hennes ledarskap som engagerat och målmedvetet. Enligt Tove själv handlar det mycket om sammanhanget hon är i. Hon förklarar:

– Jag skulle säga att jag klarar av att vara engagerad och målmedveten för att det är just det här sammanhanget och alla involverade som gör att det blir så bra. Jag känner ju på riktigt ett engagemang för det här: för företaget som helhet, för orten som vi verkar på, för människorna som jobbar här, och för branschen som vi är i; det kommer liksom inifrån.

Kanske är det just att engagemanget kommer så naturligt som gör att hon under sitt år som VD också lyckats stärka motivationen och trivseln bland medarbetarna.

– För mig är mjuka värden minst lika viktiga som hårda värden, och man måste våga jobba för att de mjuka värdena ska få ta minst lika mycket plats. Jag arbetar aktivt med att samla gruppen, stärka den gemensamma dialogen, och öka på vi-känslan, och har med ganska små medel kunnat åstadkomma den typen av förändring, säger hon och fortsätter:

– Under pandemin upplevde jag en splittring i organisationen och började därför skicka ut veckobrev varje vecka för att samla gruppen i gemensam syn och dialog. Där skriver jag vad som hänt i veckan, vad som kommer hända kommande vecka, och korta punkter för varje person att fokusera på. Sen försöker jag också gå runt varje morgon och höra med alla hur läget är. Ibland skrapar man bara på ytan, men emellanåt kan man märka att det är något som behövs ventileras.

Fördelen med flexibilitet i kris

Sibab Interior har tillverkat inredning till offentlig miljö i snart 40 år och har det senaste året vänt en negativ utveckling till blomstrande resultat. För Toves del har framgången handlat mycket om erfarenhet, kommunikation, och flexibilitet.

– Framgången är en mix av mycket. Det bygger på erfarenhet och gamla relationer, och att vi lyckats få in rätt typ av ordrar och rätt typ av jobb. Men vi har också arbetat aktivt med vissa delar: intern och extern kommunikationen, öppna upp dialoger, strukturera upp digital information, och även produktionseffektivitet i form av ett nytt affärssystem. Men sen är vi ju också ett gött, prestigelöst gäng med korta beslutsvägar som alltid hjälps åt, säger Tove.

Att vara flexibel som företag ser hon också som en stor styrka inför kommande lågkonjunktur, precis som den varit vid tidigare kriser. 

– Vi har funnits i snart 40 år och gått igenom liknande perioder tidigare, där det till och med har gått väldigt bra. För oss handlar det om att inte fastna i problemen. Man måste identifiera utmaningen, tänka snabbt och hitta en lösning. Om man inte hittar en lösning får man helt enkelt lägga det bakom sig och tänka framåt, menar Tove och fortsätter:

– Under kriser är det en fördel att vara ett flexibelt företag, både i produktion och företagsledning, vilket vi är. Vi är inte så stora och har därför ganska lätt att ta snabba beslut utan att det behöver vara så komplicerat. Och det tror jag är en styrka: våga vara liten, och se fördelarna med det.

Att bryta mönstret

Hållbarhet genomsyrar Sibab, både på personnivå och företagsnivå. Och för att engagera medarbetarna till ett hållbart och positivt tankesätt menar Tove att trycka på ens egna ansvar.

– När man pratar om hållbarhet pratar man ofta miljö, men det är viktigt att inte glömma bort människan. För mig handlar det mycket om att stärka individen; exempelvis genom att förstå att man har ett eget ansvar att man mår bra, och att ingen annan ska behöva lösa det åt en. Vi har också till exempel workshops i arbetsglädje, säger hon och fortsätter:

– Att stärka individen hänger också ihop med vårt sätt att prata, tycker man inte något är bra så ska man kunna prata om det. Öppen dialog är väldigt viktigt och vi har kommit en bit på vägen med det, men är verkligen inte i mål ännu. Där är det viktigt att som VD visa vägen; att jag vågar prata om saker ting, vågar öppna upp och vara transparent.

På företagsnivå, när det kommer till att engagera sin bransch mot en bättre framtid, menar Tove fortsatt att mycket handlar om transparens och kommunikation, men också att våga bryta mönstret. – Vi har suttit på en position i branschen under många år och sett ett mönster, och nu är det dags att vi gör vad vi kan för att ändra på det. I min bransch är mönstret processen i hur man upphandlar inredning och sen förväntar sig att få den upphandlande inredningen levererad; vi vill att människor ska må bättre, produktutvecklingen blir smartare, och att man vågar börja lita på varandra igen utan enorm konkurrensutsättning på pris, säger Tove och fortsätter:

– Men man måste också acceptera och förstå att det tar lång tid. Man bygger ingen hållbar framtid på att vara missnöjd, så parallellt med att vilja åstadkomma förändring måste man också acceptera läget, så länge som man aktivt jobbar med en utveckling av något annat också.

Mer

insikter