Management stories

Varje misslyckande är ett steg framåt

Lena Apler – Styrelseordförande, Collector

Det är nu över tjugo år sedan som Lena Apler tillsammans med en tidigare kollega startade Collector AB. Mycket hinner hända på tjugo år och framförallt hinner den då startup-drivande kvinnan med intresse och fallenhet för finansvärlden bli en av Sveriges mäktigaste entreprenörer. En resa som enligt hennes själv krävt en enorm uthållighet, vilja att förändra och förändras och inte minst en stor portion mod. 

– Framgång kräver först och främst en stark övertygelse och vilja att förändra. Men också mycket uthållighet, en stor portion energi och mycket mod. Du kommer möta invändningar, motstånd och kritik, men för att lyckas måste du ha modet att våga fortsätta, berättar Lena. 

Med Lenas gedigna erfarenhet som entreprenör är det svårt att tro att hennes ord är annat än närmast allmängiltiga sanningar för alla som önskar driva eget och lyckas i entreprenörsvärlden. Själv är hon dock tydlig med att poängtera att alla bolag är olika – och att det är viktigt att förstå. Däremot är hon lika tydlig gällande vikten av en positiv bolagskultur för den som vill driva en framgångsrik verksamhet.

– Även det innebär naturligtvis olika för olika bolag. Men vill man att bolaget ska växa måste man generellt sätt ha en väldigt inkluderande kultur där alla förstår att deras insatser betyder något och räknas. Det är otroligt viktigt att medarbetarna känner sig delaktiga, engagerade, motiverade och entusiasmerande. 

Kommunikation kan aldrig överskattas

Hur varje bolag uppnår en positiv bolagskultur är onekligen individuellt, men i grunden tycks det alltid återkomma till värdet och vikten av öppen kommunikation, någonting Lena menar aldrig kan överskattas. Inte minst när bolaget börjar växa och den täta kommunikationen börjar te sig betydligt mer problematiskt än när man med enkelhet kunde träffa hela medarbetarstyrkan vid kaffemaskinen.

– I början är det ganska enkelt, när bolaget är litet och man är ganska få. När bolaget växer blir det desto svårare, men också viktigare. Det är en jättestor utmaning för varje ledare att verkligen se alla sina medarbetare, framförallt i ett stort bolag. Att vara chef kan vara enkelt i den bemärkelsen – att vara ledare är betydligt tuffare. 

Alla klarar inte att vara ledare

Och vikten av ett gott ledarskap tycks genomsyra allt Lena Apler är och står för. Att lyssna på sina medarbetare och innerligt försöka förstå hur man på bästa sätt nyttjar deras förmågor och kompetenser lyfter hon som ledarens kanske främsta uppgift. Ett jobb med stort ansvar, minst sagt. Den som är ledare behöver således lika god inkänningsförmåga som tydlig kommunikationsförmåga – och insikt om när var och hur man ska agera för sina medarbetares bästa.

– Alla klarar inte att vara ledare. Och alla vill heller inte ha det ansvaret. Att inse det själv tycket jag är oerhört starkt. Man kanske kan vara expert på något, men inte nödvändigtvis ledare för det. Medarbetare vill allt som oftast vara med att påverka. Som ledare måste man passa sig för att kväva deras initiativförmåga med för mycket instruktioner.

Men med frihet kommer med också mycket ansvar. Och Lenas ledarskapsstil ställer onekligen också krav på medarbetarna, inte minst när det gäller kunskap- och kompetensutveckling.

– Här lägger jag mycket ansvar på individen. Kunskap ska aldrig serveras på ett fat, då riskerar man att passivisera medarbetaren och medarbetaren blir rädd att ta de där egna kliven som är så viktiga för att lyckas. Man måste lära sig att söka kunskap. Ha hellre en öppen dialog i teamet. Och en nära dialog med närmaste chefen. 

Var beredd på att misslyckas

Att ta egna kliv för att lyckas är inte alltid en enkelspårig motorväg mot framgång. Lenas framgångsresa kan på många sätt ses som en förebildsresa, men liksom de flestas vägar präglas den också av mycket motgång och faktiska misslyckanden, vilket Lena menar är viktigt att känna till och förstå.

– Det är jätteviktigt att misslyckas! Om ambitionen är att vara ett innovativt bolag som utvecklar någonting nytt måste man också testa det där nya. Och då måste man vara beredd på att misslyckas. Däremot får man aldrig peka finger på den som misslyckas. 

Varje misslyckande är ett steg framåt, om man hanterar det på rätt sätt. 

Passion, ihärdighet och mod tycks vara de tre grundstenar ett framgångsrikt entreprenörskap vilar på, och det emotionella värdet kan på många sätt beskrivas som det frö ett bolag i grunden växer ur. Lena jämför entreprenörskapet med att ta hand om ett barn och menar att det nästintill är omöjligt att bortse från det emotionella kapitalet man som ägare eller delägare investerar i sin verksamhet. 

– Jag har lagt så mycket själ i bolaget att det är klart jag vill att det ska gå bra för det. Ser man den verksamhet man grundat växa och utvecklas blir man tillslut symbiotisk och får ett väldigt emotionellt förhållningssätt till bolaget. Det blir lite som att uppfostra ett barn – man måste hela tiden puffa det i rätt riktning och aldrig hålla det för hårt. Den som håller det för hårt hämmar. Omge dig istället med människor som har samma målbild och vision som du. 

Om att få tiden att räcka till

Den emotionella aspekten är avgörande, menar Lena, för att man med gott ledarskap ska orka driva bolaget framgångsrikt. Men stundom tycks de mer praktiska aspekterna spela både stor och viktig roll. Inte minst när det gäller prioriteringar och den ständiga frågan om att få tiden att räcka till.

– Jag har alltid haft problem med att jag gärna vill att saker ska hända betydligt fortare än de kan hända. Jag säger ja till lite mycket ibland. Men nu tycker jag att jag kommit till en fas där jag mognat och lärt mig säga nej. Men det är fortfarande svårt. Låter någonting väldigt roligt, spännande eller utmanande har jag väldigt lätt att säga ja – men jag har lärt mig att fråga mig själv vad det ger i förhållande till den förväntade insatsen och tid det tar, innan jag tackar ja. 

Lenas breda kunskapsbas och upplevelserika resa tillåter henne också att med både kritiska och erfarna ögon granska den allt framåtskridande digtialiseringsresa som många bolag antingen gör eller är på väg att ta. Och även om hon ser tydliga fördelar med den effektiva tekniken är hon tydlig med att det inte kan ersätta varken hårt arbete eller den passion som krävs för att driva bolag. 

– Digitalisering i sig är en välsignelse. Det underlättar mycket och gör att vi kan spara mycket tid. Men man ska för den sakens skull inte tro att digitalisering frälser hela världen från allt. Effektivisera och eliminera de arbetsuppgifter som tekniken kan ta över, då får du tid för annat. Använd det förnuftigt. 

Tre egenskaper som utmärker en bra ledare, enligt Lena:

– Ett genuint intresse för människor

– Vilja att få människor att utvecklas och växa

– Prestigelös, men ändå resultatinriktad

Dela gärna!

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Insikter

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.