Interim försäljningschef

Söker du en interim försäljningschef? Vi har närmre 10 års erfarenhet av att tillsätta interimschefer inom försäljning och marknad.

Gör en förfrågan

Hur ser marknaden ut för interima försäljningschefer?

 
Infografik interim försäljningschef

Vi har koll på vårt nätverk med försäljningschefer runt om i Sverige, och vet till och med när de är tillgängliga för nya uppdrag. Kontakta oss så hjälper vi er att hitta exakt den profil ni söker!

Gör en förfrågan

Eva Persson - Chefsrekryterare

Eva Persson

Chefsrekryterare | 070-812 91 90

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.

Gith - Interim försäljnings- & marknadschef

"Digitaliseringen fusionerar marknad, sälj och utveckling"

Ingen kan leva på gamla meriter och samtidigt framtidssäkra sitt erbjudande. Det menar Gith, interim försäljningschef och marknadschef, som hjälper företag att slå ihop funktioner som tidigare verkat i silos.

Gith har en imponerande resa i mediebranschen. Efter år som senior brand manager på Cloetta, marknadschef på Findus och ett drygt decennium som marknadschef samt kommersiell utvecklingschef på Aller Media tog hon steget in i konsultvärlden. Giths nuvarande uppdrag är som interim försäljnings- och marknadschef på Malmö Live Konserthus.

– Det övergripande affärsperspektivet är A och O idag. Tidigare har de allra flesta suttit fast i ett silotänk – där sälj är en sak, marknad en annan och utveckling en tredje. Idag går funktionerna ihop; faktum är att kunderna förväntar sig det. De vill ha en helhetsupplevelse och mötas av oss i alla tillgängliga kanaler.

Du har nyligen axlat konsultrollen. Hur var det att komma in på positionen som interim försäljningschef och marknadschef?

– När det gäller försäljningsansvaret upplever jag att min erfarenhet av marknadsföring och utveckling bidrar med ett framtidsperspektiv. Jag kan supportera fusionen av de tre funktionerna. Och gällande konsultrollen i stort: det underlättar att jag tidigare har suttit på andra sidan och köpt in konsulter. Det har givit mig förståelsen av att en konsult måste kliva in och styra från dag ett. Jag är övertygad om att det därför är viktigt att ha jobbat några år på motsvarande nivå eller högre. För att kunna hoppa rakt in i den dagliga verksamheten, med personalansvar och operativa frågor, måste du förstå processerna. Ledningsgruppsmöten, fackliga frågor, medarbetarsamtal. Du måste stå stabilt i din roll som chef.

Hur kan mediebranschens transformation appliceras på den resa försäljning går igenom?

– Digitaliseringen slog snabbt och hårt mot media. Även Aller, med sin starka familjeägda struktur och värdefulla varumärken, mötte ett tydligt krav på förändring. Det blir nästan ett ultimatum – digitalisera eller nedmontera. Med de erfarenheterna i ryggsäcken har jag kommit lite längre i digitaliseringen än andra, vilket är värdefullt. Digitaliseringen av säljfunktionen handlar i grunden om att bli bättre på att förstå och påverka det förändrade köpbeteendet.

Vilket värde kan en interim försäljningschef, med bakgrund från marknad, addera – jämfört med någon som har en mer klassiskt skolad säljbakgrund?

– Det handlar om vilken förändring som ska drivas. Oavsett bransch och kontext finns det vissa steg ni måste ta för att följa utvecklingen. Försäljning, likväl som marknadsföring, handlar om att känna sina kunder och vara relevant för dem. De hittar lätt andra saker att lägga sin tid på annars. Du måste vara aktuell idag; ingen kan leva på gamla meriter och samtidigt framtidssäkra sitt erbjudande. Den “gamla” säljrollen, likväl som den “gamla” marknadsrollen, utgör ett viktigt arv att respektera – men förändringen drivs av framåtblick och samverkan.