Interim kundtjänstchef

Söker du en interim kundtjänstchef? Vi har närmre 10 års erfarenhet av att tillsätta interimschefer inom försäljning och kundservice.

Gör en förfrågan

Hur ser marknaden ut för interima kundtjänstchefer?

 
Infografik interim kundtjänstchef

Vi har koll på vårt nätverk med kundtjänstchefer runt om i Sverige, och vet till och med när de är tillgängliga för nya uppdrag. Kontakta oss så hjälper vi er att hitta exakt den profil ni söker!

Gör en förfrågan

Eva Persson - Chefsrekryterare

Eva Persson

Chefsrekryterare | 070-812 91 90

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.

Lill-Anita - Interim kundtjänstchef

“Interim är det roligaste jag någonsin gjort!”

När den egna kompetensen inte riktigt räcker till är det som allra viktigast att ha duktiga människor runt sig. För Lill-Anita, interim kundtjänstchef, innebär det att hon kan bidra med erfarenheter från att ha jobbat med både rekrytering, kommunikation, förändringsarbete och kundupplevelser i en rad olika branscher och organisationer.

Vi har alla varit där. Oavsett om man har en fråga till Skatteverket, har problem med sin router eller vill säga upp sitt mobilabonnemang ringer vi, och på andra sidan möts vi av en kundtjänstmedarbetare som vi hoppas kan lösa våra problem. Lill-Anita har jobbat som konsult i över 10 år och har nyligen påbörjat sitt nya uppdrag som interim kundtjänstchef på ett stort telekombolag, om det finns någon i Sverige som brinner för just kundtjänst, så är det Lill-Anita.

Kundtjänstfunktionen är otroligt viktig för organisationer och företag och jag tror inte människor förstår hur mycket nytta man faktiskt har av en välmående kundtjänst. De allra flesta stirrar sig blinda på siffror kring till exempel svarstider, men kundnöjdheten uppnås genom att ha en balans mellan kvantitet och kvalitet, samt att ha rätt människor i teamet, berättar Lill-Anita.

Precis som för samtliga avdelningar på ett företag brottas även kundtjänsten på många håll med hur man ska kunna effektivisera processerna utan att tumma på just kvaliteten.

Lill-Anita ser en tydlig trend för hur hon tror att kundtjänsten behöver utvecklas framåt:

Eftersom de redan har en daglig dialog med kunderna skulle man med fördel kunna lägga över en del av säljansvaret på kundtjänsten, då slipper företag att förlita sig helt på säljavdelningen. Det handlar också om att låta medarbetarna kompetensutvecklas, så att de kan hålla sig motiverade. Sist men inte minst är det viktigt att kundtjänstmedarbetarna får högre status, och även “rätt lön” för sitt arbete, fortsätter hon.

Motivation och utveckling är något som Lill-Anita återkommer till som något av kärnan för en hälsosam kundtjänstavdelning.

I sin roll som interim kundtjänstchef tycker hon sig ha hittat formeln:

– Det handlar förstås om att ha rätt kompetens runt sig. När jag tillträder ett nytt uppdrag brukar jag börja med att intervjua samtliga medarbetare för att ta fram en nulägesanalys och förstå känslan i gruppen. Jag har morgonmöten med mina medarbetare varje dag eftersom det är viktigt att de känner sig sedda och hörda. Man får inte heller vara rädd för att plocka bort personal som inte kan leverera god service, förklarar hon.

Den stora arbetsglädjen hittar Lill-Anita i de dagliga utmaningarna som följer för en interim kundtjänstchef: Att snabbt sätta sig in i företagets utmaningar och processer, och att man behöver börja leverera måluppfyllelse direkt.

– Samtidigt som man behöver vara duktig på att förstå sig på människor är det också viktigt att komma ihåg att ledningen önskar se snabba resultat. Man förväntas leverera i princip dag två, vilket är självklart och otroligt sporrande, avslutar hon.