Säljdrivna marknadschefer med rätt branscherfarenhet

Vi hjälper dig att hitta rätt interim marknadschef oavsett om ditt uppdrag är strategiskt eller operativt, inom kommunikation eller produktutveckling. Våra attraktiva uppdrag har lockat de bästa kandidaterna – det har gett oss ett nätverk med kompetens utöver det vanliga.

Gör en förfrågan

Du är i gott sällskap. Några av våra kunder:

Ansvar en interim marknadschef kan ta:
– Marknadsstrategi
– Förändringsarbete
– Digitalisering
– Varumärkesförflyttning
– Kommunikation
…och mycket mer!

Hitta interim marknadschef för din specifika bransch

Söker du en interim marknadschef eller behöver du tillfälligt tillsätta andra marknadsroller som exempelvis kommunikationschef, kundtjänstchef, produktchef eller produktutvecklingschef? Vi på Brightmill kan hjälpa er att hitta en kvalificerad interimschef med rätt branscherfarenhet.

Brightmills konsulter kan bidra med erfarenhet och kompetens inom produktutveckling, kommunikation över olika kanaler, event management, PR- och medieplanering, upprättande av marknadsföringsplaner och budget (ABL och BTL), digital marknadsföring, framtagning av marknadsrelaterat material, varumärkesutveckling, strategisk kategoriplanering och portföljstrategi, marknadsanalyser, kampanjplanering, CRM-hantering, prissättning, produktplacering, arbete med marknadspenetration och framtagande av marknadsföringsstrategier (B2B och B2C).

Gör en förfrågan

Marknadschefer med strategisk och operativ förmåga

Vi vet hur viktigt det är med branschvana för att en interimschef snabbt ska få förtroende och börja leverera resultat. Kandidaterna i våra nätverk har gedigen erfarenhet av både strategiska och operativa marknadsfrågor och är vana att driva förändringsarbete. Flertalet av våra interimschefer har dessutom många års erfarenhet av personalansvar samt ledningsgruppsarbete.

Vi på Brightmill vet att även personliga egenskaper spelar in för att ett interimsuppdrag ska bli lyckat. Därför är vi alltid lyhörda gentemot våra kunders önskemål för att kunna presentera den allra bästa kandidaten.

Gör en förfrågan

Lill-Anita Sönnerbo - Interimschef inom kundservice, kommunikation, sälj & marknad

”Som interimschef möter jag nya människor, uppgifter och affärsmöjligheter i varje uppdrag”

Lill-Anita trivs med att arbeta i olika roller och branscher – att få göra vågade och viktiga förändringar och snabbt komma in på djupet i företagsproblem är utvecklande och spännande. Det kräver mod, passion och att du är trygg som ledare. Via Brightmill fick hon uppdrag som interim marknadsavdelningschef på ett internationellt börsbolag inom konsumentvaror.

I vilka roller anser du dig vara starkast och mest framgångsrik? Varför?




Jag går oftast in som ledarexpert och coach. Jag är starkast i chefsroller på kommunikationsenheter, marknadsenheter och kundservice samt i uppdrag som kräver ett tydligt och modernt ledarskap. Och där mål, människor och affärsfokus har tappats bort.

Mina främsta talanger är min energi, mitt mod, min tydlighet och min förmåga att få människor att använda sin fulla potential. Jag vet att bra personalfokus skapar tillväxt och lönsamhet för kunden. Inget uppdrag är omöjligt om det sker med hjärta och tydlighet.

Vilka sakkunskaper har du kunnat tillföra uppdragsgivaren?

Definitivt ett coachande förhållningssätt, målfokus, intervjuteknik, konflikthantering och kundservice. Jag har även bidragit till en bättre företagskultur, välfungerande ledningsgrupper och bättre samarbete internt.

Berätta om något som du har gjort i uppdraget som du är särskilt stolt över.

Jag har lyckats kombinera mina ledaregenskaper med att vara professionell coach i svåra personalärenden. Jag har fått människor tillbaka från sjukskrivningar, förbättrat ledarskapet och skapat en konfliktfri och sundare företagskultur.

Beskriv vad det var som gjorde ditt interimsuppdrag så framgångsrikt.

Med mod, tydlighet och undersökande frågor har jag bidragit till att lösa konflikter och missnöje i arbetsgrupper. Genom förtroende och resultat så blev mitt uppdrag väldigt långt och kunden mycket nöjd. Särskilt glada var de över att jag såg till att rätt kompetens hamnade på rätt plats i organisationen och att jag bidrog till ökad leverans och en öppnare företagskultur.

Vad ser du som fördelarna med att arbeta som interimschef jämfört med att vara anställd?

Jag får se olika branscher, leda olika team och arbeta strategiskt. Det är lättare att hålla en professionell distans till individer och företagskulturer. Som interimschef och ledarexpert har jag ett tydligt mandat – ett förtroende som tillsammans med hårt jobb ger goda resultat.

Ser man det ur ett företagsperspektiv så får kunden en ledare med lång erfarenhet från olika branscher, problemlösningar och kulturer. Företaget får också en person som ”går på max” hela tiden, som behåller lugnet och levererar.

Läs hela intervjun med Lill-Anita

Magnus von Reymond - Interimschef inom sälj & marknad

"Jag har jobbat både strategiskt mot ledningen och operativt mot kunder och leverantörer”

Magnus arbetar bäst i roller där han har en bra dialog med uppdragsgivaren om förväntningar och de resultat han väntas leverera. Då finns bäst förutsättningar att snabbt tillföra värde. Han brukar snabbt komma in i gemenskapen och trivs bäst i uppdrag där han får interagera med arbetskollegor, kunder och andra intressenter. Genom Brightmill har han arbetat som interim produktchef och inköpare på ett mellanstort bolag inom bygghandel – ett uppdrag präglat av både strategiskt och operativt arbete.

Hur väljer du dina uppdrag?

Det handlar om att matcha min kompetens med uppdraget jag får. Det är alltid nya produkter, system och människor i nya uppdrag, men det lär man sig väldig fort.

I vilka roller anser du dig vara starkast och mest framgångsrik? Varför?

I de roller där jag har tydliga målsättningar. Då har jag bäst förutsättningar att påverka och leverera ett bra resultat. Ofta ändras förutsättningarna för min roll, med snabba puckar och nya ansvarsområden.

Beskriv ditt uppdrag lite kort – bakgrund och uppgift samt din roll.

I det här uppdraget har jag jobbat som varumärkesansvarig och inköpare för tre kategorier. Det har passat mig väldigt bra. Uppdragsgivaren behövde någon med bred erfarenhet från affärsutveckling som kunde få fart på försäljning och lönsamheten. Jag har haft nära kontakt med säljarna, skrivit avtal med nya internationella leverantörer och tagit det hela vägen till lansering och marknad.

Vilka sakkunskaper har du kunnat tillföra uppdragsgivaren?

Dels de strategiska delarna med att ta fram affärscase och affärsplaner, men också det operativa i att säkerställa att vi får effektivitet hela vägen. Jag har jobbat mycket mot ledningen och varit med och påverkat hela vägen till slutkunden.

Berätta om något som du har gjort i uppdraget som du är särskilt stolt över.

Jag har lanserat och skrivit avtal med två stora leverantörer inom kategorin. Försäljningen och lönsamheten har ökat över målsättningarna och de positiva förändringarna är långsiktiga. Det är jag väldigt stolt över!

Läs hela intervjun med Magnus

Gör en förfrågan

Gör en informell förfrågan och få svar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Alla uppgifter du lämnar till oss behandlas konfidentiellt.

Efter din förfrågan är gjord säkerställer vi en samsyn på uppdraget och profil innan vi påbörjar samarbetet.

Vi letar både inom och utanför vårt konsultnätverk för att hitta de bästa kandidaterna för dig.