Interim marknadschef

Vi har närmre 10 års erfarenhet av att tillsätta interimschefer inom försäljning och marknad.
Interim marknadschef

Söker du en interim marknadschef?

Vi hjälper dig att hitta rätt interim marknadschef som kan din bransch. Oavsett om ditt uppdrag är strategiskt eller operativt, inom kommunikation eller digitalisering.

Idag är det en förutsättning att vara vass på digital kommunikation, både mot konsumenter och inom business to business. Vi har allt ifrån digitala superstars, som operativt lyfter er till nästa nivå, till marknadschefer på ledningsgruppsnivå som tar det yttersta ansvaret för en digital transformation. Oavsett storlek på verksamhet så är interimscheferna vana att jobba både strategiskt och operativt. Deras uppdrag att ansvara för marknadskommunikationen grundar sig alltid i att stödja och underbygga försäljningsarbetet på bästa möjliga sätt.

Hur ser marknaden ut för interima marknadschefer?

Infografik interim marknadschef
Vi har koll på vårt nätverk med marknadschefer runt om i Sverige, och vet till och med när de är tillgängliga för nya uppdrag. Kontakta oss så hjälper vi er att hitta exakt den profil ni söker!
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.

Konsultintervju

Jennie – Interim marknadschef

“Den äldre generationen kommer alltid vara digitala invandrare”

Jennie – Interim marknadschef

Efter 20 år av fasta anställningar inom marknad ville Jennie starta eget aktiebolag – mest för att lära sig något nytt. Ett uppdrag som interim marknadschef senare har hon fått mersmak.

Jennie beskriver det som “kärlek vid första ögonkastet” när hon var på intervju för rollen som interim marknadschef på Vattenfall. Det var hennes första interimsuppdrag och hon skulle täcka upp under den ordinarie marknadschefens föräldraledighet.

– Allt gick superbra och jag var verkligen en i gänget. Det var ingen skillnad mellan mig som enda interim i ledningsgruppen och mina ordinarie kollegor, inleder Jennie. De la samma resurser på min kompetensutveckling, trots att jag bara skulle vara där i ett år.

Jennie har jobbat som marknads- och försäljningschef i 20 år. Hon hade länge varit sugen på att starta ett eget aktiebolag, mest för att lära sig.

Har du fått mersmak efter ditt första uppdrag som interim marknadschef?

– Absolut! Det var perfekt med ett år. Jag hann bilda mig en uppfattning, verifiera denna samt initiera och påbörja förändringar. Som interim tvingas man vara snabbfotad, och det var kul att få lära sig om en helt ny bransch. Det var fem olika områden som låg under marknadschefens paraply. Under tiden jag satte mig in i verksamheten för att förstå respektive områdes affär och hitta synergier, stod det klart att de olika avdelningarna inte heller förstod varandras affärer. Där kunde jag hjälpa till, med mitt utifrån perspektiv, att föra dessa närmare varandra. Som tillsvidareanställd försöker man ju alltid vara objektiv i sin roll, men omedvetet fattar man ändå beslut som är mer gynnsamma för en själv. Som interim är man däremot objektiv på riktigt.

Vilka är de hetaste ämnena för marknadschefer år 2020 och hur ser framtidens maknadschefsroll ut?

– Digitaliseringen i sig är förstås ett stort omslag, men jag vill hävda att det är attityden till det digitala som är den riktiga game changern. Idag är exempelvis telefonsamtal i väldigt många fall underordnat digitala kontaktytor. Jag har hört att lär man sig något efter att man är 30 år gammal så kommer man alltid vara invandrare på det området. Det tycker jag är viktigt att ha i bakhuvudet när man tänker på de yngre generationerna som är uppvuxna med det digitala – vi äldre kommer alltid vara digitala invandrare i deras värld.

Mellan sälj- och marknadsavdelningen finns också alltid en viss dragkamp, menar Jennie, där marknadschefen måste hjälpa till för att sätta rätt prioriteringar.

– Dragkampen kommer från att varumärket har en långsiktig tidslinje, medan försäljningens dito är kortsiktig. Det faller sig naturligt, i och med att försäljningsresultaten visar mer direkta resultat, både positiva och negativa. Varumärket däremot, tar tid att bygga och förvalta, och det är inte i varumärkesmätningarna som man ser resultaten på samma sätt. Det behövs en jämkning mellan marknad och sälj för att nå hållbarhet.

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.