Kreativ och engagerande internkommunikation skapar mer lönsamma företag. Det berättar Linus, interim kommunikationschef. Med en omättlig nyfikenhet på människor och relationer lyckas han lyfta både sina medarbetare och företagets kommunikation.
Efter en kandidatexamen i beteendevetenskap och en master i interaktionsdesign kom Linus in i kommunikationsbranschen när han jobbade med UX på Volvo. Numera är han interim kommunikationschef och trivs bäst i en roll där digitala lösningar, kommunikation och beteendevetenskap gifter sig med varandra.
– Jag är oerhört nyfiken på relationer. Både i form av hur medarbetare beter sig och interagerar med varandra, men också i form av varumärkesbyggande, inleder Linus. Jag kan relativt snabbt gå in i ett uppdrag och lyfta och se potentialen i individer.
Under sin karriär har Linus gjort allt från att jobba på kommunikationsbyrå och startat bolag till att arbeta på stora koncerner. Något han har stor nytta av i sin roll som interimschef.
– Det har gjort att jag förstår alla sidor av kommunikationsyrket. Från hur man på ett litet företag gör allt själv, till att hantera stora budgetar för multinationella bolag. Jag vet vilka frågor man ska ställa i en upphandling och vet hur man talar leverantörens språk.
Som interim kommunikationschef hur ser man till att hålla en god balans mellan extern och intern kommunikation?
– Strävan är alltid att hålla en god balans, men onekligen blir det oftast mest fokus på den externa kommunikationen. Och det kommer inte att minska. Däremot har jag sett att man med ganska enkla medel och en dos kreativitet kan få väldigt goda resultat med sin internkommunikation. Nyckeln är att utforma kommunikationen så att det är något medarbetarna frivilligt tar till sig och finner inspirerande. Det finns flera undersökningar som visar att bra internkommunikationen skapar engagerade medarbetare, vilket i sin tur driver upp lönsamheten för företaget.
Linus menar att det också är bra att försöka riva silos mellan sälj- och kommunikationsavdelningen.
– Hos en av mina uppdragsgivare lät vi säljare lägga en viss procent av sin arbetstid på kommunikationsavdelningen. Vi försökte riva silon mellan sälj och marknad. När gränserna suddades ut kunde vi istället fokusera på vad vi har gemensamt och hitta tydligare synergier mellan rollerna.