Interim Supply Chain Manager

Vi har närmre 10 års erfarenhet av att tillsätta interimschefer inom supply chain och logistik.
Interim Supply Chain Manager

Söker du en interim Supply Chain Manager?

Att tillsätta en interim supply chain manager ställer höga krav på matchningen mot uppdraget. Brightmill har ett brett urval av kandidater från ett stort antal branscher. Interimscheferna kommer från både distribuerande och tillverkande bolag och tar sig an uppdrag i såväl större som mindre verksamheter.

En erfaren interim supply chain manager har förmågan att översätta företagsstrategier till konkreta mål inom supply chain. Något som hen sedan operativt implementerar genom sina team. Uppdragen innefattar ofta att planera produktionskapacitet, säkerställa hög leveranssäkerhet, skapa bra styrningsprocesser och relevanta KPI:er samt förhandla villkor och samarbeta med leverantörer. Med praktisk erfarenhet från olika affärssystem, besitter många konsulter även hög IT-kompetens.

Har ni behov av förändringsledning så har vi interimskonsulter med gedigen erfarenhet inom exempelvis:

  • optimering av material-, produktions- och logistikflöden
  • förflyttning av lager
  • upphandling av transporter
  • etablering av tredjepartslogistik (3PL)

Hur ser marknaden ut för interima Supply Chain Managers?

Infografik interim Supply Chain Manager
Vi har koll på vårt nätverk med supply chain-konsulter runt om i Sverige, och vet till och med när de är tillgängliga för nya uppdrag. Kontakta oss så hjälper vi er att hitta exakt den profil ni söker!
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.
Eva Persson

Eva Persson

Eva har mer än 20 års ledarerfarenhet inom flertalet branscher som finans, försäkring, reseindustrin och tillverkande industri och har även en bakgrund som chefsrekryterare.

Konsultintervju

Birgitta – Interim Supply Chain Manager

“Om jag fick välja hade jag digitaliserat alla manuella administrativa processer”

Birgitta – Interim Supply Chain Manager

Som en person med stort engagemang, mycket driv och energi samt en inneboende rastlöshet var det kanske ingen tillfällighet att Birgitta skulle bli interim: “Jag gillar att engagera mig i saker, träffa nya människor, utveckla verksamheter och därefter gå vidare till nästa arbete”, förklarar hon.

Som interim supply chain manager behöver man ha många bollar i luften vilket Birgitta är mycket bra på. Birgitta brinner för förändringsarbete, med fokus på kundnöjdhet och lönsamhet, och är verkligen engagerad att driva det förbättringsarbete samt dess processförbättringar som behövs och älskar att få med sig medarbetare i förändringen. Birgitta blev egen 2011 och älskar kombinationen av att lära sig nytt med friheten i att kunna vara sin egen, även om det på så sätt och vis inneburit risker emellanåt.

Hur säkerställer man mandat och minimerar informationsglapp när man är nytillträdd interim supply chain manager?

– Ofta har man mer mandat i början, och mindre ju närmare slutet på uppdraget man kommer pga att den tillkommande chefen ofta vill besluta. Mycket handlar naturligtvis om hur benägen ledningen är att ge befogenheter och mandat till en interimschef, hur vana de är att arbeta med föregående chef samt deras vana av rapportering och förbättringsarbete. Företag tar ofta in interimschefer när något behöver förändras snabbt och ibland med stora steg från deras nuvarande situation. De är ofta till olika grad ostrukturerade miljöer med låg processinriktning, eller arbetsplatser där ledning eller struktur på organisation inte fungerar till 100%.

– Det är viktigt med att åstadkomma processeffektivitet och tydliga resultat av process och organisation. Dock beror också uppdragets längd på hur mycket som hinner implementeras samt hur villig tillkommande chef/organisation är att fortsätta driva förbättringsarbetet.

I takt med digitaliseringens framfart har även materialflödet blivit effektivare, men enligt Birgitta finns det mycket kvar att göra:

– Många företag är ofta långt efter i den digitala transformationen. Ofta stöter jag på manuella administrativa processer som enkelt kan effektiviseras digitalt och därmed öka personalens effektivitet och motivation genom att få bort de enklaste rutinarbetena för att istället kunna fokusera på mer utvecklande uppgifter.

Det tar tid att välja system och ofta ska det utvärderas väldigt länge. Oftast saknas det en vision om hur man vill arbeta i framtiden, man tittar mer på dagens arbetssätt. Enormt viktigt att inte cementera en befintlig ineffektiv arbetsprocess med ett nytt system. Mitt tips är att fokusera på att ha kommande arbetssätt och processer så dokumenterade att de stödjer systemval samt att ibland måste man våga satsa utan att ha alla fakta. Bestäm er för vad ni vill göra och var beredda och villiga att förändra längs vägen. Våga investera, i såväl kompetens, organisation och process som i ett IT-system. Det kostar något mer i tid men ger oftast en snabbare avkastning på investeringen.

Hur kan man bäst hantera fluktuationer i logistikleverantörernas priser?

– Ett sätt kan vara att skriva avtal över en längre tid, eller ha avtal med flera leverantörer och därmed konkurrensutsätta dem. Dock behöver man se på totalkostnaden för hela sin supply chain, samt veta vilka risker som är förenade med vilka delar i kedjan. Som exempel så köper ju många från Asien på grund av den låga produktionskostnaden, men här är det viktigt att vara medveten om att det finns många andra typer av kostnader som kan göra sig gällande.

Många väljer t ex båttransport därför det är billigast men det ger långa leveranstider och ökar osäkerheten i hur mycket lager som krävs för att täcka efterfrågan under hela ledtiden från order till leverans. Om en produkt blir felproducerad eller förstörs under leverans tar det lång tid och vanligtvis ökade kostnader för att få nya produkter. Därför är det viktigt att ha kontroll på hela sin supply chain och gärna ha så korta ledtider som möjligt.

Cookie-policy

Vår hemsida, precis som de flesta andra, fungerar bäst när du tillåter att vi använder cookies. När du besöker vår webbplats kommer vi att skicka och lagra cookies på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. De möjliggör en mer anpassad webbsida för dig som användare och ger oss samtidigt besöksstatistik. Cookies innehåller ingen personlig information.

Varför använder vi cookies?

Vi använder oss av cookies för att kunna förbättra användarvänligheten för våra besökare. Våra permanenta cookies används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik. Dessa cookies ligger kvar på din enhet fram till att du själv tar bort dem. Vi har även tredjepartscookies som används för att kunna visa dig relevant annonsering och skräddarsytt innehåll.

Om du inte vill acceptera cookies

Du behöver inte acceptera cookies från vår webbplats och de flesta webbläsare erbjuder dig att avböja cookies när du kommer in på hemsidan. Om du vill veta mer om hur du gör detta, gå in på din webbläsares hjälpmeny. Om du väljer att inte acceptera cookies kan vissa webbsidor tappa i funktionalitet eller tillgänglighet och ge en försämrad upplevelse.