Hem > Kund
Trustpilot TrustScore

Trustpilot

Betyg 

4,8

 av 5  |  

260

 omdömen

Interim rekrytering

Vi matchar rätt person för varje behov

Stort kandidatnätverk över hela Sverige

Årets interimsföretag 2023/2024

Alltid snabba processer och hög kvalitet

Gör en Förfrågan

Vi kontaktar dig inom 2 timmar (kontorstid)

Specialister på interim

Efter mer än tio år i interimsbranschen har vi en god förståelse för våra kunders behov och vad som krävs för att snabbt leverera den rätta kompetensen till varje uppdrag. Genom åren har det hunnit bli långt över 1 000 rekryteringsuppdrag med kvalificerade roller och i de flesta branscher. Därför betraktar vi oss själva som specialister på interim.

Vi jobbar med såväl stora som små kunder. I de flesta branscher.

coor
carlsberg
Svea Solar
axfood
Swedavia
Intrum

Våra tjänsteområden

Genom åren har vi hjälpt våra kunder med över 1 000 rekryteringsuppdrag av olika slag, men här de vanligaste kompetenserna vi jobbar med.

Företagsledning

Brett nätverk av högt kvalificerade kandidater från de flesta branscher. T ex:

Interim VD

Interim COO

HR

Interimschefer och seniora specialister inom hela HR-området. T ex:

Interim HR-chef

Interim HR Business Partner

HR-konsult

Offentlig sektor

En stor del av våra uppdrag är inom offentlig sektor. Våra kunder är kommuner, myndigheter, regioner och offentligt ägda bolag. 

Interim i offentlig sektor

IT & Teknik

Stort nätverk med kvalificerade interimschefer inom IT‑området. T ex:

Interim CIO / IT-chef

Interim CTO

Interim IT‑utvecklingschef

Supply Chain & Produktion

Brett urval av interimschefer inom supply chain, inköp och produktion. T ex:

Interim Supply Chain Mgr

Interim inköpschef

Interim produktionschef

Marknad

Brett nätverk av kvalificerade interimschefer från de flesta branscher. T ex:

Interim marknadschef

Interim försäljningschef

Interim kommunikationschef

Vår arbetsprocess

En övergripande behovsanalys görs redan vid den första kontakten. Tack vare lång erfarenhet och erfarna chefsrekryterare kan vi snabbt skapa förståelse för hur behovsbilden ser ut och ge råd vid frågor eller funderingar.

Utifrån behovsanalysen skapar vi, gärna gemensamt med kunden i realtid, en kravprofil som definierar krav på kompetens och erfarenhet. Kravprofilen ligger sedan till grund för den fortsatta processen genom dialog med kandidater, kandidatpresentationer, referenstagning och uppföljning under interimsuppdraget.

I interimsrekrytering måste det gå fort. Hemligheten är att ha ett stort kandidatnätverk med aktuell information kring kandidaternas kompetens och tillgänglighet. Det har vi på Brightmill. För att hitta de bästa kandidaterna utgår vi alltid från vårt eget nätverk med noga utvalda kandidater över hela Sverige. Vi arbetar snabbt och effektivt tack vare vårt egenutvecklade systemstöd som gör oss pricksäkra och tidseffektiva.

För att urvalsprocessen ska genomföras på ett så effektivt sätt som möjligt använder vi vårt digitala profilverktyg när vi jämför kandidaternas kompetenser mot kravprofilen. Det gör att vi kan säkerställa objektivitet i urvalet och att kandidaterna som kontaktas har en relevant profil.

På Brightmill arbetar vi uteslutande med kompetensbaserad rekrytering. Ansvarig chefsrekryterare intervjuar kandidaterna och gör en överskådlig kandidatprofil som komplement till kandidatens CV. Brightmill presenterar de mest intressanta kandidaterna för kunden.

Kunden intervjuar utvalda kandidater och väljer sin slutkandidat.

Bakgrundskontroll görs på samtliga kandidater som vi presenterar. Referenstagning görs av Brightmill på slutkandidaten. Även den utgår från kravprofilen och kompletteras med en rad generiska frågor som sammanställs skriftligen i ett lättöverskådligt format.

Avtalstecknande sker digitalt med kund och sedan med konsult. Brightmill bistår även med hjälp vid uppstart och onboarding.

Gör en förfrågan

Behöver du hjälp att snabbt hitta rätt interimskonsult? Vi är specialister på interim management och har över tio år i branschen.

Ring oss på 010-10 10 150 eller gör en förfrågan här så kontaktar vi dig inom 2 timmar (under kontorstid). Alla uppgifter du lämnar till oss behandlas konfidentiellt.

Inquiry - SE

Vanliga frågor och svar om interim rekrytering

Det är en stor bredd på rekryteringsuppdragen och vi brukar lyckas tillsätta även de mest osannolika uppdragen. Vanligast är interimschefer och seniora specialister inom ekonomi, HR, IT och teknik, supply chain och produktion, marknad, samt interimschefer i offentlig sektor.

Efter 10 år med fullt fokus på interim management är det få branscher vi inte har jobbat med. Till skillnad mot rekryteringsföretag som nischat sig på enskilda branscher har vi nischat oss på interim.

Ja, nästan hälften av våra uppdrag är inom offentlig sektor. Läs mer »

Kandidaterna i vårt nätverk finns i hela Sverige med en majoritet i Stockholmsområdet, Skåne och Västra Götaland. Det är också vanligt att vi har konsulter som veckopendlar under uppdragen.

Vi annonserar aldrig våra uppdrag utan arbetar uteslutande med search som verktyg. Om önskemål finns, kan vi skriva ett sekretessavtal redan vid uppdragsförfrågan. Vi kan även skriva sekretessavtal med kandidater som går så långt i rekryteringsprocessen att det blir nödvändigt att delge dem konfidentiell information.

Vi brukar kunna återkomma redan inom 24 timmar med en första återkoppling kring potentiella kandidater. Sammantaget brukar det ta 2-3 dagar för oss att presentera kandidater som vi har intervjuat utifrån kravprofilen för det aktuella uppdraget.

Vi har aldrig som mål att presentera så många kandidater som möjligt utan brukar bara presentera de två till tre absolut bästa kandidaterna för uppdraget.

Ja, våra rekryterare är både utbildade i kompetensbaserad rekrytering och använder sig av digitala verktyg som stödjer det i rekryteringsprocessen.

Eftersom det normalt rör sig om linjebefattningar så krävs det oftast en heltidslösning. Oavsett brukar vi kunna hitta konsulter som är intresserade av deltidsuppdrag, även om urvalet av kandidater blir mindre.

Vi har inga uppstartskostnader eller fasta arvodesnivåer, utan timpriset (eller dagspriset) bestäms utifrån varje enskilt interimsuppdrag i dialog med kunden och konsulten.

Vi tar inte ut något rekryteringsarvode, men vi kan lämna en offert med uppskattat marknadspris för den aktuella interimsrollen innan vi påbörjar rekryteringsuppdraget. Annars får ni alltid timpriset (eller dagspriset) för varje kandidat som vi presenterar.

Nej. Framför allt kan vi som interimsbyrå, med ett stort kandidatnätverk, konkurrensutsätta varje uppdragsförfrågan. Detta innebär att vi gör ett urval av kvalificerade kandidater som är intresserade av uppdraget under de förutsättningar som kunden gett.

Vissa konsulter är endast intresserade av att jobba på uppdragsbasis medan andra kan tänkta sig att uppdraget övergår i en tillsvidareanställning. Rekryteringsarvodet bestäms utifrån hur länge konsulten har varit inhyrd och lönenivån personen får som tillsvidareanställd.

Nej, vi är specialiserade på interimstillsättningar. I slutändan leder ändå så mycket som ca 10% av våra uppdrag till en tillsvidareanställning, även om det inte är planen från början.

Det händer ytterst sällan att det inte fungerar väl. I det fallet det skulle ske, har vi en väletablerad process för att hantera situationen för att garantera ändamålsenlig leverans och eventuellt byta ut konsulten.

Så hyr du in rätt interimschef

9 framgångsfaktorer för att lyckas med rekryteringen

Vad ska man tänka på när man ska hyra en interimschef? Hur lyckas man få rätt person på plats inom 2 veckor när en permanent chefsrekrytering tar 6 månader? Vi ger dig värdefulla tips för en snabb och träffsäker rekrytering.

Läs mer