Hem

>

Insikter

>

Intervju

Intervju med

Nicklas Storåkers – VD, PriceRunner

Med konkurrenten bara ett klick bort

Nicklas Storåkers – VD, Pricerunner

Publicerad:

Somliga strukturförvandlingar tycks gå snabbare än andra. Och somliga, liksom e-handeln, tycks smyga sig på oss för att sedan eskalera i en alldeles rasande fart. Addera en pandemi som uppmanar till social distans och e-framgången är ett faktum. Vi har pratat med Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner – om vikten av tydlighet, enkelhet och om att helt enkelt våga vara bäst.

Det är snart 30 år sedan vi för första gången introducerades till World Wide Web. De första e-handlarna kom smygandes knappt tio år efter det och idag är e-handeln onekligen en av våra främsta tillgångar i global handel. Ändå har vi långt kvar att gå. Åtminstone i Sverige, som procentuellt ännu inte är i närheten av de stora e-handelsländerna. Men det innebär också att vi sitter på en otrolig potential, iallafall om du frågar Nicklas Storåkers, vd för det som enligt Nicklas själv ska bli världens mest älskade shoppingtjänst, nämligen PriceRunner.

– Det är lätt att använda stora ord. Men vi gör det, för vi tror att det är möjligt. Det finns ett stort hål i marknaden i det faktum att det inte finns så mycket hjälp att få online. Ja, du kan söka och köpa produkter väldigt lätt. Men behöver du hjälp att hitta rätt produkt för just dig, just nu är det mer oklart. Det är ingen annan som axlar den rollen.

Med stor ambition och en medarbetarstyrka om 150 personer driver Nicklas vad han menar ska bli en av de absolut mest ledande tjänsterna i världen. Ett onekligen ambitiöst och inspirerande arbete – som också tycks ligga väldigt rätt i tid. Det svenska e-handelsbeteendet ökar för varje år och idag handlar de flesta svenskarna åtminstone någon gång via en e-handel. Någonting Nicklas menar bara kommer fortsätta att öka.

– E-handeln kommer att fortsätta växa stabilt under flera år framöver och ta ännu fler marknadsandelar från de fysiska butikerna, som kommer få det allt svårare. De flesta handlar via en e-handel idag, men de handlar inte för så mycket. Det kommer öka. Allt större del av vår plånbok kommer framöver gå till e-handeln.

Rätt kompetens på rätt plats har alltid spelat stor roll för huruvida en verksamhet ska kunna nå framgång. Men i en snabbföränderlig digital bransch, som e-handeln lever och verkar i, får kompetensens roll en ännu skarpare och kanske viktigare roll.

– E-handelsbolag kommer alltmer likna techbolag. Att ha rätt kompetenser kring både teknikutveckling och användarupplevelser kommer bli allt viktigare för att stå ut bland konkurrenterna. Därmed kommer interimsrollerna sannolikt växa som fenomen.

Tydlighet, enkelhet och bekvämlighet.

Att e-handeln konstant växer är egentligen föga förvånande. Och i samband med pandemins konsekvenser har allt fler sökt sig till den digitala världens möjligheter. Men den som vill bedriva verksamhet i en digital kontext måste också förstå att samma kontext som möjliggör din verksamhet kan också vara den som raserar den. Medan den fysiska butikens utmaning främst ligger i att få fötter över tröskeln är den digitala handelns utmaningar betydlig fler – och mer påtagliga.

– Konkurrenten är inte mer än ett klick bort. Och du måste hela tiden beakta andra digitala kanaler. Hur uppfattas din produkt på sociala medier? Vad säger influencers? Och hur presenteras den på andra sidor som kanske också säljer produkten? Det är oerhört viktigt.

E-handelns fördel är med andra ord lika mycket e-handelns utmaning. I slutändan, menar Nicklas, handlar allting om enkelhet och tydlighet.

– Enkelheten är otroligt viktig. Du måste ha rätt sortiment. Det behöver inte vara världens bredaste, du behöver bara ha det kunderna söker efter. Du behöver inte ligga lägst i pris, men du måste ligga rätt i pris. Du måste vara konkurrenskraftig och du måste kunna erbjuda snabba och smidiga leveranser.

Enkelheten går egentligen i samklang med e-handelns främsta fördel: bekvämligheten. Att kunna handla allting på ett och samma ställe uppskattas allt mer av allt fler. Till skillnad från Sverige tycks den logiken förankrat sig ännu tydligare i de stora e-handelsländerna som exempelvis USA, där subjektet i frasen “ett och samma ställe” rört sig från internet som helhet till en och samma e-handelsaktör.

– Jag tror definitivt marknadsplatser kommer bli en ny trend i Sverige. Norden är egentligen en anomali i den bemärkelsen, eftersom vi inte har någon dominerande marknadsplats. Nu kommer Amazon hit, men jag är inte säker på att de kommer ta den platsen – men någon kommer göra det.

Där allting är mätbart – men också sårbart.

Den fysiska butikens konceptualisering är egentligen inte olikt e-handelns. I grunden handlar det om köpupplevelsen, både fysiskt och online. Men förutsättningarna kunde nästan inte vara mer olika. Inte minst eftersom e-handeln på ett väldigt konkret sätt kan mäta och följa upp i princip allt – och därefter både anpassa och optimera upplevelsen för kunden.

– Allting ligger i detaljerna med e-handeln. E-handeln är en lågmarginalbransch. Det finns inte jättemycket utrymme att röra sig på, så du måste konstant skruva ditt erbjudande och förbättra där det går. Väldigt lite kan göra mycket. I både negativ och positiv aspekt.

Att våga vara bäst.

För den som vill driva innovativa och digitala idéer tycks det alltså handla om att på ett tydligt sätt skapa enkla sätt att nå fram till sin målgrupp. För att kunna göra det måste man fokusera – och våga vara bäst.

– Att vara bäst innebär inte att vara självförhärligande. Det handlar om att vara bäst i kundens perspektiv. Fråga dig själv: hur kan jag skapa värde för mina kunder? Och hur kan jag göra det bättre än mina konkurrenter? Fokusera på det – och välj en eller två saker du verkligen kan vara bäst på. Den digitala kontexten är enorm, vilket innebär att även om du fokuserar på en väldigt liten sak kan det slå väldigt stort.

Dela gärna!

Mer

insikter